• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • Mlle M

Gemma: Stackare...men ännu mer stackars monstret! - Hoppas hon har kryat pa sig jag är säker pa att det inte dröjer länge innan Ni är tip-topp glamourösa igen utan kräksjuka!!

Här är inte heller nagon glamour-varning direkt; gratt och trist, sitter vid datorn och hmm....jobbar ( men pausade lite här pa BT ...ehh..) klämt i mig i en gammal Burberrykjol som sitter oroväckande tight - MASTE försöka komma igang med nagon form av träning, har massor med smagrejor att fixa, har tappat massor av har pa sistone sa har en tid hos dermatologen idag för att faktiskt kolla upp vad det är för fel....

Glada Ankan: Jag sällar mig till Lapinette STRUNTA i att hela världen tycks aka till Thailand och hälsa pa vännerna. Det är säkert jättehärligt och man far faktiskt ALLTID en annan bild när man aker och hälsar pa nagon lokalt. Jag skulle inte tveka! Har alltid försökt besöka vänner när dom bott under langa perioder i länder eller som i ert fall har en semesterbostad nagonstans det är alltid en rolig och intressant upplevelse trots att resmalen ju inte varit den primära orsaken till att jag rest dit!

• Gemma

Bajs, tvättmaskin, kräk, tvättmaskin, magkramp, sång, högläsning, glädjetjut, bajs, tvättmaskin, paniksamtal, såsen kokar över, ayin får inte komma för kompisens bebis kan också bli sjuk, ångrar mig och ayin kommer ändå så att jag kan gå och träna, sen måste hon tvätta håret här och byta kläder. Fast hon begriper inte alls varför. Bebisar blir ju sjuka för att de har för lite kläder, basta.
    När hon är här mår monstret hur bra som helst. Så fort hon går, bajs, kräk, tvättmaskin.

När mjölken kokade över till min cappuccino samtidigt som det ringde på dörren samtidigt som det ringde på mobilen samtidigt som monstret vrålade och försökte slå telefonen ur min hand och vägrade dricka trots risk för att dö av uttorkning, då kunde jag inte hålla mig utan ropade bara: "Jag hatar mitt liv!"

Två minuter senare tyckte jag om det igen, livet. Det är inte så farligt, bara inte på topp.

förhoppningsis: sockersaltlösning räddade typ monstrets liv igårkväll. Efter en kaskadkräkning drack hon en hel flaska, i etapper. Sen hade vi en lugn fin natt. I morse vägrade hon vatten och började åter med sin vanliga bröstfixering och voilà, dålig mage igen. Amning är inte riktigt alltid det bästa but try tell that to monstret.

Men jag måste erkänna... i morse unnade jag mig i alla fall en manikyr OCH fotmassage, samtidigt. Efter träningen. Någon måtta på duktigheten får det ändå vara.

Kram och klös, G.

• Lapinette

Gemma - det låter jättetungt! Kan inte ens i mitt liv föreställa mig och samtidigt funderar jag i banorna ... ahhh, det är detta som är mitt mål!?! Jag menar turer av hormoner, IVFer, nålar som stoppas i min kropp varje vecka som sedan kommer att leda till sömnlösa nätter. Jag vet det är ju inte så där jämnt men emellanåt. Skönt att du kom iväg och fick lite egentid.

• Gemma

Lapinette, vad kan jag säga, allt har sina för- och nackdelar. Man får helt enkelt njuta av det goda i allt. Precis som ni tycks suga musten ur varje minut av ert barnfria-lösa-liv. Och om ni väl får barn så kommer ni att göra detsamma, det lovar jag. Kör på bara, se vad som händer, men i övrigt - man har liksom ändå ingen kontroll över nåt. Mer än sin egen inställning till saker och ting.

Nu vaknar monstret. Kram, G

• Gemma

Lapinette, det är jätteunderbart att ha barn. Men det är jätteunderbart att inte ha barn, också. I bägge fall måste man anstränga sig för att det ska bli bra. Om man har barn behöver man anstränga sig lite mindre tycker jag, för barnet bjuder ju på en massa upplevelser utan att man själv behöver göra så mycket. Nackdelen är att man lätt blir slav under oron och besattheten.

Det jag gillar mest med att ha barn är att livet får ytterligare några dimensioner. Liksom, man har ju bara ett liv och det här är en cool och extrem och jobbig och helt sjuk och jättefantastisk grej som en del av oss har möjlighet att uppleva. Men det finns ju å andra sidan en oerhörd massa andra saker man kan fylla sitt liv med, istället.

I vårt fall tänkte vi ju inte så mycket, det bara skedde och sen har man fått ta itu med varje liten grej som uppstått längs vägen. Jag vet nog knappast någon som varit så oförberedd som jag. Men det är lite skönt också, att bara åka med. När man gör IVF eller adopterar så är det ju på ett helt annat sätt - faktiskt verkligen ett val. Och jag kan fatta att man verkligen tänker efter då, väger för- mot nackdelar osv. Som man gör när det gäller alla val. För min del är det liksom poänglöst att tänka i de banorna för jag har aldrig haft nån ångerrätt (abort är något av det absolut hemskaste jag kan tänka mig, mycket läskigare än att vara gravid trots att jag inte ville ha barn, då).

• Lapinette

Vi vill ha barn (annars skulle jag aldrig gå igenom allt detta)men ibland så känns strävan efter att få ett så stort och oändligt avlägset att jag ibland blömmer bort vad slutresultatet innebär. Man bara springer, springer och springer utan att titta upp. Det är därför jag ibland när jag stannar upp känner är det värt allt detta för vi har det ju så bra som det är idag? Det tar så oerhört på psyket vid varje förlust. Man hoppas, hoppas och så kraschar allt. Kommer att göra vår sista IVF om några veckor och känslorna är så blandade. Jag vill, jag hoppas men samtidigt vet jag att fallet efteråt kommer att bli så mycket tyngre än tidigare fall. Oftast brukar jag kunna skaka av mig det hela ganska så kvickt och sen blicka framåt men nu har vi kört våra tre försök och jag har själv sagt att det får vara nog.

• Glada Ankan

Lapinette: jag tycker du är fantastisk och håller såväl tummar som stortår för att ni får det som ni vill...

Gemma: ja, livet som småbarnsförälder suger ibland men det fantastiska är att man glömmer så lätt det mindre roliga! Och så blir man så rikligen belönad också.

Fredag... På något vis är just fredag veckans bästa dag. Jag kommer hellre hem något tidigare för att sedan jobba en stund på lördagen eller söndagen istället, än sitter kvar på kontoret tills jag är helt klar. Att få öppna en flaska vin - vald med omsorg - äta en god middag till tända ljus (gör vi i och för sig varje kväll!), prata, prata, prata (vilket vi också alltid gör - maken blir jätte orolig om jag är tyst för länge!), lyssna på bra musik, sjunka ner i TV soffan en stund... Allt detta blir så mycket mer bara för att det är fredag. Och ikväll blir det extra trevligt eftersom sonen precis kommit upp från Linköping.
    I morgon blir det lite allmän pyssel (däck som ska bytas, kläder som ska tvättas, hem som ska städas) innan vi så småningom ger oss av till vänner på Älgö där vi sedan sover över. Ska bli så himla kul att ses igen alla fyra! Gissar att det inte dröjer länge innan gitarren plockas fram... Fast vissa kanske är lite försiktigare denna gång efter att jag lade ut senaste uppträdandet på You Tube!

Ha en skön/rolig/spännande/toppen helg allesammans!

• Lapinette

Toppenhelg på Älgö Ankan!

Själva har vi precis avbokat vårt fredagsträning då vi båda är helt slutkörda efter en hård arbetsvecka. Både jag och maken har haft det tuffare än vanligt så t o m jag som annars sällan avbokar klasser kom med förslaget. Vill bara hem och tänker faktiskt lämna datorn kvar på jobbet. Först trodde jag att jag skulle bli tvungen att arbeta men har varit så snabb att det inte behövs .

Ska gå förbi och köpa något extra gott tills ikväll och sen göra som dig Ankan. Njuta av god mat och dryck med min make och sen blir det nog att sjunka djupt ned i soffan.

Imorgon blir det träning och lunch på stan. Sen får vi se vad dagen har att erbjuda. Inget bestämt och inga måsten.

• Amelle

Goddagens bland glögg och spyor!

Gemma, usch era stackare. Hoppas helgen blir bättre än vad veckan varit.

Lapinette ? tycker att du är superstark. Hoppas, hoppas, hoppas att det äntligen ska vara er tur nu.

Helg! Me like.

Sitter med ett glas rött på jobbet, ska snart masa mig till systemet och sedan hem igen. Håller på och ska experimentera med surdeg, tänkte baka första vändan imorgon bitti. (om jag inte redan lyckats ta död på den stackars degen som jag fått av en kollega och som jag försökte mata igår).

Svärmor är i stan, vi har inte setts sedan i somras. Så ikväll kommer hon hem till oss och så ska vi roa oss med något i väntan på att sonen/maken landar sent i kväll :)

Imorgon blir det någon utställning och sedan middag och teater med min mamma plus snubbe.

• Amelle

Ankan ? Youtube är livsfarligt! Men ack så kul?

Jag brukar fastna i timmar, särskilt så här i amerikanska valtider. Satt och lipade som ett barn över Obamas segertal. Störd? Moi?

Svar på tråden Bevingade banaliteter