• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • Gemma

Jag tänkte på det idag när jag serverade monstret min nylagade, marockanska bebisgryta med torkad frukt, kanel, kardemumma, gurkmeja, vitlök, ekologiska tomater, kalvkött och couscous (pureeat till en grågrön gegga, men gott ändå). Att man ofta underskattar betydelsen av dofter och smaker hos bebisar, man är alltför fokuserad på att de ska kunna krypa så tidigt som möjligt.

När hon får dofta på citronskal eller basilika så skrattar hon alltid högt. Och när jag har D&G Feminine-parfymen, så slickar hon som en tok på min hals.

Vår crepeslunch var väldigt lyckad, igen. Rustika bovete-crepes med rökt lax-citron-crème fraiche fyllning. Efterrättscrepes med choklad, mera choklad och bananer. Hela brysselkål och penne pasta till de små. Ayin stannade till 3 och lekte med barnen och diskade.

På kvällen var vi trötta och gick och fick fotmassage medan dottern rövades bort av åtta pedikyrister. Som vanligt. När vi fick tillbaka henne, efter en dryg halvtimme, hade hon ett helt äpple i sin hand som hon gnagade på och var jättelycklig. Själva var vi i himlen, som vanligt.

Nu ska vi lägga oss och läsa, för vi är trötta och förkylda båda två och regnet forsar oupphörligen ner och ingen energi finns att hämta någon stans. Hur var er helg?

Kram. G

• Lapinette

Vaknade med feber igår morse. Bomull i huvudet och händer som kändes som "vantar". Hasade mig ut till frukosten som maken ordnat med rostat bröd, smothie och te. Sen låg jag på soffan nästan hela dagen. Avverkade ett antal patiencer på makens i-phone och såg två filmer. Under tiden så snöade det ute på hustaken.

Idag mår jag bättre ! Sov länge och tog en lång frukost med DN innan vi promenerade ned på stan. Massor med barn i Vasaparken som antingen åkte pulka eller skridskor. Gick förbi julskyltningen på NK och skridskobanan i Kungsträdgården. Åt lunch på Nationalmuseum och sen tittade på tavlor och lyssnade på turistande fransmän. På vägen hem gick vi in på NK och jag köpte en julklapp till mig själv (de är de bästa julklapparna ... eller hur!). Det blev Marc Jacobs parfym Daisy med tillhörande lotion och duschgel.

Nu ska jag göra iordning två stora koppar med te, äta äppelmuffins och se reprisen på Greys (maken missade den då han var ute och roade sig på Grill).

• Glada Ankan

Lapinette: krya på dig! Jobbigt med febern - vet inte när jag hade det senast.
    Förhoppningsis: grattis till att äntligen få ordning på lägenheten!
    Gemma: Crêpeslunch låter underbart. Vill också ha! Hur gör du smeten?

Hemskt synd om Gemmas väninna som antagligen chockats av vad det innebär att bli mamma. När jag fick sonen var vi precis nyinflyttade i Stockholms trakten och jag kände absolut ingen! Sambon reste i tjänsten väldigt mycket dessutom. Men jag hade tur - öppna förskolan fanns precis i närheten och där hängde jag jämt. Lärde känna andra mammor och hade snart byggt upp en ny bekantskapskrets. Men jag förstår att hon har det tufft. Beror även på vilken typ av barn hon fått, ett lugnt och tryggt, ett lite mer ängsligt, en vilde som kräver ständig uppmärksamhet, osv osv. Det gäller även att under en tid släppa kraven på att vara sitt gamla vanliga jag. Har man ingen hjälp så hinner man helt enkelt inte.

Från ena dagen till den andra blev det vinter. Det är lika förvånande varje år! Maken och jag myste in oss i stugan - brasa i kaminen, Diana Krall, Dean Martin, Tony Benett och Bo Caspers i CD-spelaren och sedan Kalle Oldby i P4, varsin bok, en fantastisk god getost vi köpt på Ostboden i Norrtälje, tillsammans med deras fikon/valnöt kaka och ett par sorter italiensk salami. Till det en flaska Alamos Malbec. Fast flaskan vi inte öpppnade, en Musella Valpolicella Superiore från 2005, hade nog passat ännu bättre. Vanliga standardviner men goda!
    Där satt vi och njöt av varandra och allt det härliga medan snömolnen så småningom drog vidare och en glittrig sjärnhimlen uppenbarade sig. Så många stjärnor, stjärnfall och satelliter syns förstås aldrig i stan eftersom det inte blir tillräckligt mörkt. På landet blir man nästan yr av natthimlens storhet. Saknar dock de otroliga norrsken man ser i Hälsingland, inte bara vanliga vita utan även sprakande röda och gröna.

Idag blev det en promenad och sedan fika med grannen som också tillbringat natten på landet. Vinden tilltog allt mer under dagen och barometern hade som vanligt rätt - ovädret närmade sig. Gårdagens isflagor på sundet var definitivt borta idag och vattnet var mycket mer dramatisk - blygrått och med vita gäss. Ett gäng storskrakar guppade dock obeskymrat omkring och en ensam nerriggad segelbåt passerade förbi. Endast vindens vinande och brasans knäppande hördes. Så skönt!

Nu är vi tillbaka i stan. Maken har hunnit såväl ta ett eucalyptusdoftande varmt bad som laga en mumsig kyckling- och kantarellgryta.
    Nästa helg är det första advent och då ska det drickas glögg! Blossa 08 och Lucia Choklad väntar som ni redan vet i vår vinhylla... Men innan dess ska en hårt arbetsvecka klaras av. Får nog även jobba nästa helg för att hinna med.

• Gemma

Ankan, din skamlösa livsnjutare! Och Lapinette, vad härligt med en man som gör smoothies, och på något vis får jag för mig att du fick den idealiska helgen ändå. Julskyltning i stockholm... mmmm.

Crepsen är det mannen som står för, han vänder dem i luften och allt. Jag gör bara innehållet. I smeten finns vad jag vet 80% bovetemjöl, 20% vetemjöl, ägg, vatten, salt. Han gör den kvällen innan. Sen rör han ner smör också, inför gräddning (i rapsolja).

Väninnans bebis är en jättesnäll liten flicka, men... både hon och hennes man är psykologer och de är väldigt bra på att älta saker, mindre roliga på att säga: "Fuck it, let's party". Eller: "Vad spelar det för roll - EGENTLIGEN?" Som man ju behöver påminna sig om extra ofta när man har barn.

Nu ska jag kickstarta min jobbvecka. Kram på er!

• Gemma

Menade... mindre BRA på att säga... inte mindre ROLIGA.

• förhoppningsis

Snö i mängder idag, ska bli intressant att se om jag komer till jobbet idag, rustar mig med varma kläder.

HElgen var bra men intensiv. I fredags pysslade jag lite hemma efter målarens besök medan mannen var ute på After work. JAg tillbringade stor del av kvällen in soffan och såg Gossip girl mm. I lördags var jag och tränade innan jag försvann iväg på avskedsfest för en kompis som ska åka på mission till Afgahnistan. Jag kom hemtrillande vid 4 på morgonen.

I går gick största delen av dagen till julpyssen, passade även på att sätta upp vår nyinköpta adventsstjärna när vi ändå satte upp gardinstången i köket igen efter målaren.

• Amelle

Hej hopp i snöyran!

Shit! Det bara forsar ner. Min nya morgonrutin att promenera till jobbet (tar ca 40 minuter) fick det att bita i kinderna. Ändå var jag påpälsad till en dunboll med stor Fjällrävenjacka och höga Clarkscurlingkängor. Mössa ner till näsan och så halsduk över munnen. Man ser ju onekligen rätt lustig ut, men vad gör man inte när man fryser.

Åh vad roligt att läsa om era helger! Låter ju supermysigt (ja med undantag för Lapinettes feber då). Hoppas det är lite bättre i dag!

Åh vilken göttig mat ni i vanlig ordning satt i er. Gemma ? jobbar maken med vanlig stekpanna eller har han en sån där mojäng med skena som man snurrar runt för att tunna ut smeten?

Vi har varit hemma HELA helgen. Superskönt. I fredags landade maken rätt sent på Arlanda, dessförinnan hann jag med att se en mycket bra och gripande film på filmfestivalen, Jerusalema heter den. Svängde ihop ugnsrostade majskycklinglår som fått smak av lök, vitlök röd paprika och cayennepeppar och så åt vi en sen middag och preppade inför surdegsbaket.
    Lördagmorgonen bakades det vilt, både stora bröd och ciabattaaktiga mojänger som vi åt med smältande smör, ost och marmelad till frukost.

Resten av dagen ägnade vi oss åt att pyssla och fixa med lägenheten. Jag smet också iväg på en smärtsam (men välgörande ansiktsbehandling). Lapinette, du går väl till samma? Då vet du vad jag menar, ajajaj

Sen tog jag min köttfärsfejja och maken och åkte till Ikea. Lördag kväll, ett par dagar innan löning: inga skrikande ungar, köer eller trafik. Underbart.

Hem igen för en sen laxmiddag med haricot verts och ugnsrostad sötpotatis. Var uppe till två på natten och fixade med nya lampor och smågrejer.

Söndagen började med pepparkaksbak, lite småtjafs om barnuppfostransprinciper (vi skulle nämligen ha svåger med tre sjövilda ungar på besök) och diskuterade hur deras matintag skulle hanteras. Lagade linssoppa som vi sedan åt med surdegsmackor. Pepparkakor och glögg till dessert.

Ja och resten av dagen ägnade vi åt att städa upp efter kidsen, laga en jätteveggolasagne, dricka champagne samt kolla första avsnittet på Forsytesagan på dvd.

Och nu är det måndag igen!

• Lapinette

Amelle - jag förstår smärtan. Har varit där 3 ggr sen i somras och hon vill att jag ska komma innan jul (har en tid inbokad) men ska nog boka av den då det är en massa julbord och annat den veckan. Dessutom är jag numera riktigt fin i hyn. Tror det är en kombination av ansiktsbehandlingar, inga hormoner sen i mars och akupunkturen.

Era helger låter helt underbara i mina öron. Vår blev inte så dum tillslut heller men jag var lagom irriterad och trött i skallen i lördags morse när jag vaknade upp med feber.

• Izunia

Ni låter alla väldigt arbetsamma! Vi blev bjuda på middag hos mamma i helgen och det är alltid lika uppskattat då jag inte gillar att laga mat.

Lapinette, krya på dig. Själv kommer jag inte ens ihåg när jag hade feber senast..

Gemma, trist med din vännina, men jag tror att även om det till stor del beror på vilket barn man har så är det nog till största delen ens egen personlighet som avgör hur man hanterar situationen. Som du sa, flickan är jättesnäll men de gillar att älta.. Det är nog även svårt att erbjuda "hjälp"till nån som inte riktigt kan ta den.

Ankan, er helg lät jättemysig!!
    Själv har jag plockat fram ljusstake, ljuskula och tvättat fönster för att hä-nga upp julgardiner. Har tom hunnit dammsuga, moppa och tvätta! Känner mig fullständigt produktiv idag!!

• Lapinette

Iza - brukar inte heller ha feber och om jag haft det så har jag inte vetat om det men eftersom jag "tempar" varje morgon numera så kunde jag liksom inte undvika.

Svar på tråden Bevingade banaliteter