• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • Gemma

Hej flickor! Lapinette, härligt med tågluffarminnen, jag har själv tågluffat, gjorde det med min pojkvän när jag var 19, 10 länder, 12 storstäder på 14 dagar! Det var för jobbets räkning och det blev minst sagt hektiskt. I synnerhet som jag var tvungen att skriva + plåta + videofilma på varje ställe, och inte förrän det var typ tre städer kvar lyckades jag ladda batteriet till den enormt otympliga videokameran. Och mellan Nice och Barcelona blev hela min vanliga kamerautrustning stulen... och jag och min pojkvän bråkade HELA tiden. När jag lämna de "filmen" till TV-kanalen som hade beställt den, så klippte de ihop en fullständigt parodisk sekvens där jag bråkar med min pojkvän och ser helt galen ut, som de sedan sände. Det var slutet på min korta TV-karriär...

Fråga till alla: hur bakar man med torrjäst? Hur är proportionerna, om det t ex står att man ska ha 50g vanlig jäst i ett recept, hur översätter man det till torrjäst? Ska det vara varmare degvätska? Jag har dessvärre inte tillgång till nåt annat men vill gärna baka både bröd och lussekatter så supersnällt om man kan få några tips, ifall ni vet alltså.

Nu är monstret också förkyld!!! Hon skrek "AJAJAJAJAJ" vid midnatt och var helt otröstlig så jag fick frångå principen och amma lite. Sen hade jag såklart svårt att somna om. Thanksgivingmiddagen var jättemysig, gott som sjutton på denna ljuvliga restaurang, sen kunde jag inte låta bli att må dåligt av tiggaren som gick fram och tillbaka utanför fönstret hela tiden. I Kina går det inte att avskärma sig. På gott och ont.

Ikväll blir det tysk julmarknad! Supermysigt i Paulaner Brauhaus park, vi ska dricka glühwein, köpa vackra, handmålade julkulor, mumsa på lebkuchen och garva åt bebisarnas tvivelsutan roliga reaktioner.

Monstret kan numera säga en hel massa ord, "däh!" utbrister hon när hon pekar, "nej" såklart, "titta", "aj", kort sagt det vanliga.

Kram, G

• Gemma

Glömde "hej" och "ja". Och sen övar hon sina långa, gutturala skånsk-franska haranger. De skorrande "r"-en sitter redan perfekt. Och så kan hon smacka, klicka och - nytt sen i förrgår - pussa! Det är otroligt gulligt när hon nyper ihop sin lilla mun och gör pussljud.

Men nu ska jag skärpa mig. För det här är så galet ointressant för någon annan än mig själv. Hur blir era helger? Och amelle, jag kan inte bärga mig... vill prompt veta vilka obsceniteter du och julpyntväninnan ska hitta på i år.

• Amelle

Goddagens!

Förhoppning ? supermegagrattis till jobbet! Hur ska det firas? Måste kännas så himla skönt, inte minst i dessa tider.

Dagens filmtips: Clintans ?Changeling? med Angelina Jolie och John Malkovich. Får en 5:a av mig och det händer ytterst sällan :) Helt otroligt spännande och hemsk och dramatisk.

Gemma ? har aldrig bakat med torrjäst men hittade det här efter en snabb googling (från AB)

En påse torrjäst på 14 g motsvarar ett paket vanlig jäst på 50 g. Det enda du behöver tänka på är att torrjästen först ska blandas med mjölet och sedan lösas i varmare degspad, 45-50 grader i stället för 38. Det gör att torrjäst inte är bra till kalljästa degar. Jäsningen tar vääääldigt lång tid.

Annars kan du ju testa med surdeg :)

Jajamensan, lusse, surdeg och pepparkakor ska det tillverkas i det Amellska köket i helgen.
    Däremellan Filmfestival och träning, och inte så mycket mer, tror jag.

• Amelle

Jag har aldrig ätit en riktig Thanksgivingmiddag, men är sjukt sugen på att testa. Det låter verkligen jättegott alltihopa. Nåja, kanske bli tillfälle till det om det nu blir en USA-flytt för vår del.

Lapinette ? blir också sugen på att se Svansjön! Var precis inne och kollade biljetter. Jag har aldrig varit på balett, bara ?vanlig? opera, så det kunde vara kul.

• Gemma

Jag bryter tystnaden.

Snor präglar hela min tillvaro, och det dåliga humör som hör därtill. Självklart har vi gjort en massa roliga saker också men just nu orkar jag mest tänka: Säng.

Skriver mer i morgon.

Hur var era helger? Kram, G

• Lapinette

Ja, vad gjorde vi i helgen? I fredags var vi och tränade spinning. Första träningspasset efter min feber så jag tog det väldigt lugnt. Sen gick vi ut på restaurangjakt. Wasahof var fullt men så fick jag idén om att gå till Melanders som precis har öppnat på nya Sabbathsbergsområdet. Där hamnade vi med ett varsitt glas Chablis och en skaldjursplatå. Helt otroligt att både Wasahof, Musslan och även här på Melanders så var det knökfullt. Trodde de skulle få svårt i konkurrensen men vi Vasastadsbor verkar hungra efter skaldjur. Vad som är trevligt med Melanders är att de har en stor disk där man kan köpa med sig färsk fisk, ost mm. Trevligt!

I lördags åkte vi över till min mamma och blev sedan kvar där från sen eftermiddag till sen kväll. Det var inte planerat utan bara trevligt då även min moster (som inte bor i Stockholm) även var på besök.

I söndags åkte vi ut till Steninge Slott på julmarknad och på vägen in mot stan blev det en avstickare i Kista galleria. Hittade ingenting, jo två långfilmer men vi kommer nästan alltid hem med lite dvder. Alltid bra att ha! Hem såg en film, drack blåbärsglögg och åt lussebullar.

• Lapinette

Gemma - låter trist med förkylning. Hoppas ni snart blir av med den.

• Gemma

Lapinette, vilken mysig helg! Vad tycker du om blåbärsglöggen? Själv njuter jag av ständigt vackert höstväder. Himlen är mjölkaktig just nu men i söndags var den precis knallblå! Kändes nästan overkligt. Självklart har vi fikat en massa, träffat vänner och gosat med monstret, vi har också bakat bröd (fast jag fick inte kläm på torrjästen så de blev som tegelstenar) och sett en jättebra och sjuk film som hetter "Great World of Sound", speciellt Izunia med make måste se den.

I söndags hade vi glöggmys, gjorde egen glögg med äppeljuice, vaniljstång, calvados och lite annat, käkade den obligatoriska Aladdin-chokladen, klementiner och pepparkakor, tände ljus, lyssnade på julmusik. Allt var precis som vanligt, förutom att monstret satt och gjorde pruttljud så att pepparkaksgegga sprutade runt i rummet och shakade loss med en grod-maraccas till "Ave Maria". Hon säger numera "titta" och "där" riktigt medvetet, medan hon pekar på saker, jättegulligt. Och så uttalar hon skånsk-franska skorrande "r" med stor förtjusning, nästan lika stor som den hon visar när hon gång på gång angriper mina glasögon. Hon får liksom galen, uppspärrad blick och tittar mig i ögonen, och hon ger sig inte, hela tiden försöker hon ta dem. Jag blir tokig! Ankan, kan man uppfostra en bebis..? Eller ska man bara tillåta precis allt? Jag har ju gjort det hittills men det här är speciellt. Likadant har hon börjat slita väldigt hårt i mannens näsa, ibland tills det blöder. Tar man bort handen och säger "nej" så skrattar hon bara och tycker att det är extra kul. Hmmm.

Idag tänkte jag gå och styrketräna för första gången på 1,5 vecka. Trots att jag fortfarande är lite hes och snorig. Sen ska jag träffa en väninna på Starbucks, de har en jättestor stoppad ren där som är hur fin som helst tycker monstret. Och gottgott kaffe. I morgon kväll ska jag ha tjejmiddag! Fem tjejer inklusive jag, och ayin ska vara här och natta monstret och diska.

Hur mår ni andra? Kram, G

• Amelle

Hejsan!

Tidig morgon i det julpyntade jobbrummet ? fejkat granris med ljus i och så rött glitter över lampan. Dricker cappuccino och har smällt i mig två styck lussebullar till frukost, nu är det saffransdiet som gäller fram till jul

Gemma ? trist med förkylning! Synd också på torrjästen, det funkade alltså inte med det tillvägagångssätt som jag klistrade in? Egen glögg har jag aldrig gjort, men det låter ju onekligen mumma.

Lapinette ? har sett att Melanders öppnat på hörnan, men jag trodde att det bara var för avhämtning. Vad tyckte du jämfört med Wasahof?

Helgen har varit mycket lugn: filmfestival, lussebak och träning. I söndags lagade vi Coq au vin, hjälp vad gott det är!

• Izunia

Hej alla julmysare!

Gemma, låter spännande. Vad är det för film?

Oj oj! Det snöar ute!!! Äntligen hoppas det stannar!!!

Jag hade faktiskt tänkt att ta fram granen kanske imorgon.. Lite tidigt men man ska ju hinna njuta av den!

Svar på tråden Bevingade banaliteter