Sol! Igen! Den grågeggiga helgen när vi nästan inte kom upp ur sängen påminde mig om den själsliga permafrost (sug på den!) jag alltid brukar dras med i europa. Nyttigt att än en gång få veta hur bra vi har det. Monstrets ayi är i trädgården och övar promenader. Vilket behövs, på sistone har monstret mest tränat finmotorik. Hennes nya passion är tidningar. Hon sitter, djupt koncentrerad, och separerar en sida i taget och bläddrar. Om hon missar en sida, om de klumpar ihop sig, går hon evetet tillbaka och pillar och pillar tills hon säkert läst VARENDA sida. Med ett helt nummer av mama (favvotidningen, många färger och bebisfoton) kan ni ju tänka er hur lång tid det tar. Båda händerna måste hon använda och blicken är djupt allvarlig och de små läpparna är ihopknipna. Det är knappt man får kontakt med henne. Under tiden hon läser sitter hon och kommenterar allt hon ser, långa haranger av babbel som låter förvillande likt guttural skånska eller franska. Japp, hon "pratar" redan med skorrande "r". Så olik kanadensiska väninnans pojke som vid 11 månaders ålder rusar omkring och flyttar möbler och gapskrattar om vartannat, skriker om vartannat. Men stackars mamman måste i gengäld amma varannan timme hela dygnet. Själv har jag inte vikt en milimeter från min nya "frukost lunch kvällsslurk"-princip, monstret sover djupt hela nätterna och sen drygt två timmar mitt på dagen. Är likförbannat förkyld - igen. Av trötthet.
Idag ska jag 1. vänta på att städayin lämnar mitt rum så jag kan börja jobba 2. åka bort till lilla konst- designkvarteret och beställa en cashmerejumper till mannen och 3... eh... det blir nog inget 3. Det lär nog dyka upp saker längs vägen.
Firar ni thanksgiving förresten? Vi har börjat med det sen vi kom hit. På torsdag ska mannen och jag till en urmysig restaurang och käka roast turkey med alla tillbehör. Och på lördag ska jag på riktig gala! Frack-gala. Får rota fram min bästa fejk-prada och njuta av att allt är gratis. Bästa kinesiska väninnans man är högsta hönset i handelskammaren och det är tioårsjubileum, med en hel hoper avdankade nittiotalsstjärnor som uppträder. För att göra det hela ännu mer cheezy så är det på HILTON. Mannen skrattade gott. "Ni svenskar är för roliga med era galor. Som alla urartar på samma sätt, folk blir fulla och knyter slipsen runt pannan och dansar på bordet."
På Fredag är det tysk julmarknad i Paulaner Brauhaus park, med allt som hör därtill. Jag och alla mina bästa mammakompisar ska gå i samlad tropp med bebisarna i ergo (vi har löjligt nog exakt samma bärsele allihop, i olika färger. Monstrets är himmelsblå och mintgrön, moget va?)
På lördag ska jag känna mig som Alice Timander. Svenskt så det förslår.
Och att döma av era senaste redogörelser misstänker jag att era helger kommer bli minst lika bra, fast kanske en smula mindre tacky och mer mysiga och glöggdoftande. När får man börja med glöggen egentligen? Och då räknar jag inte tjuvstartare som Amelle ;)
Kram, G
PS: Väninnan går på babykafé en gång i veckan, det varar typ en halvtimme. Där har hon träffat EN mammakompis som hon sen träffar då och då. Misstänker att de ägnar en hel del av den tiden åt att älta saker. Istället för att göra vad de egentligen borde göra: Ta bebisarna i bärsele och ta tåget till Köpenhamn, gå på museeum och julhandla. Liksom, hennes bebis kan inte ens sitta än så hon är väldigt portabel. Till skillnad från mitt monster som numera börjar kränga och vråla i vagnen efter en timme, max. Då får man byta aktivitet. Kanske är hon helt enkelt inte social just nu, väninnan? Lustigt, för hon hade en massa tjejkompisar tidigare.