• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • Amelle

Buhu, nu joinar jag sjuka klubben. Kände mig lite risig igår kväll och sov jätteororligt. Tandläkaren och jobb på förmiddagen innan jag stapplade hem med ryggvärk och frossa.
    Så nu har jag sovit på soffan i två omgångar samt tvingat i mig lite lasagne.

Ett säkert kort för att veta att jag är sjuk är när både aptit och kaffesug försvinner. Det händer liksom inte annars...

Tack förhoppningsis för att du gav mig grönt kort till julmys! Hade faktiskt ingen aning om att det var så det funkade. Nu kanske jag vågar berätta att vi dessutom råkat hånga upp en atjärna i fönstret. Det är ju så mysigt!

Vi har kommit ganska bra i ordning, ja förutom extrarummet då som fortfarande ser ut som krig.

Gemma - berätta mer om galatillställningen, känner mig lite svältfödd på sådant just nu.

Lapinette - jag hatar nålar så i mina ögon är du supermodig. Sist när jag skulle vaccinera mig så var det en nybörjare tror jag, hon höll på och karva med nålen i axeln typ sju gånger innan sprutan satt. Jag fick skitont länge efteråt och ett stort, fult blåmärke som aldrig ville gå bort.

Izunia - din klänning låter très chic!

Apropå det här med mammaliv så hörde jag en knasig professor på radion häromdagen. Det handlade om små barns immunfrsvar och astma, och han tyckte det var helt förfärligt att barn under 1 år fick vistas bland avgaser och på kaféer eftersom de då riskerar men för livet., astma allergier och annat skit på lungorna. Dessförinnan hann han med att basha kejsarsnitt och det lät ungefär som att det värsta en unge kan råka ut för är kejsarsnitt och att inte ammas. Kanske inte så kul att höra om man tvingats till det ena eller det andra...
    Ja ni hajjar.

Men vad ska man då göra med sin unge? Sätta sig i ett hus på landet och aldrig gå ut?

• Lapinette

Amelle - absolut flytta ut och odla alla grönsaker själv samt ha kor och höns så blir det säkert bra .

Väninnan jag skrev om tidigare idag som inte kom ut de första månaderna. Måste bara spinna vidare känner jag eftersom du skrev om den där professorn. Hennes man har även bacilskräck så det första året fick inte barnet åka tunnelbana eller vistas inomhus med andra vuxna ja eller ändå värre barn som kunde ha alla möjliga sjukdomar. Det blev att sitta ute och äta på restaurang så länge de hade uteserveringar och långa promenader för mamman med barnvagn. Det komiska i historien är att de bodde mitt på Drottninggatan så fort de gick utanför dörren var det fullt med folk och avgaser.

Eftersom min tillvaro just nu är allt annat än glamorös. Ingen alkohol, ingen träning, ingen kall mat, ingen stark mat ... ja det är några av de råd jag har från akupunktören så har jag idag köpt 4 biljetter till Svansjön på Operan i mars.

• Lapinette

Glömde skriva - Krya på dig! Själv håller jag på och snorar ut det sista. Ingen feber men jag vågar inte gå och träna än. Lika bra är nog det då jag är överöst med jobb samtidigt som jag springer på kontroller stup i kvarten och har 10 ägg som växer till sig i magen (känner mig svullen).

• Amelle

Hmm Lapinette, det kanske är en och samma person?! Det verkar ju helt koko. Var han föräldraledig själv eller tvingade han bara sin fru att leva så?

Mycket skumt.

Känner du någon skillnad i kroppen av dessa kostförändringar? Jag tänker kanske främst på det här med alkohol och att ens kropp inte precis är van vid vita veckor, hehe.

• Amelle

tack tack! snorläget är ju inte så kul det heller men då vet man att det snart är över.
    Hur vet du hur många ägg du har i magen? Kan de se sånt?

• Lapinette

Mig veterligen så är han inte professor och hans fru (min väninna) gjorde som han sade. Kan säga att det ledde till lite konflikter inom familjen då det blev svårt att träffas. Har ingen kontakt med dem längre så jag undrar hur det gick sedan när sonen skulle börja på dagis.

Det enda jag känner i min kropp är att jag är "slapp" eftersom jag inte får träna magmusklerna . I övrgit kan jag nog inte påstå att det känns så stor skillnad. Den stora skillnaden är min hy som är så mycket bättre samt mina ögon som slutat rinna. Förut räckte det med lite vind i ansiktet och tårarna rann. Nu kan det vara storm ute och jag fäller inte en tår. Många personer känner sig lugnare, sover bättre etc men jag sover alltid bra så jag kan inte säga att jag känner något där. Oj, märker att jag främst pratar om akupunkturen och inte kosten.

Gällande äggen så kollar man dem genom ett vaginalt ultraljud (VUL). Fem folliklar på varje äggstock och så ser man hur många mm varje follikel är. Tar även ett blodprov för att mäta östradiolvärdet.

• förhoppningsis

Izunia
    Kul med ordentliga fester! Tycker generellt att folk är för dåliga på att klä upp sig... Men om du köpte den andra klänningen för att ha när du var gravid, passar den nu då? Det lustiga är att trots att det känns som om folk klär upp sig nindre har kjedjorna, tex HM mfl börjat med riktigt vettiga coctailklänningar.

Lapinette
    Vad duktig du är som väntar till 1a advent med julpyntet.
    Du får se till att ha en egen stor fest så länge tills det blir tid för dina vänner att gifta sig. Jag har en hel trave coctailklänningar som bara hänger i min klädkammare och knappt får komma ut alls längre, det är nog därför jag fortfarande tar de chanser jag får att gå på baler.
    Jag funderar på att köpa biljetter till Svansjön i julklapp, fanns det några kvar?

Amelle
    Välkommen till bacilluskklubben!
    Själv julpyntade jag delar av lägenheten idag, skulle gå igenom lådorna med julpynt och då hamnade ljusstakarna i fönstret på något mystiskt sätt. Dessutom råkade jag åka förbi Plantagen och handla amaryllis och hyacinter med krukor som nu står på bord och i fönster. Nu ligger jag i soffan och slökollar på Desperate H och dricker lite Blossa 08 - premiär för mig.
    Den nyinköpta adventsstjärnan kom upp i söndags när vi skuvade upp gardinstången efter målarens besök. Julkorten är ½ klara så om jag inte aktar mig kommer det inte vara så mycket kvar att göra när det väl är dax för att julfixa på riktigt.

Amelle + Lappis
    Jag har en väninna som var så, hon vägrade åka t-bana med sin dotter och aktade sig för cafeer mm, men de bodde vid Valhallavägen då. Visserligen var hon rädd för avgaserna så det blev inte några promenader längst varken Valhallavägen eller Sveavägen, biten till och från lägenheten mer eller mindre rusade hon.
    Flyttar man ut på landet ska ni se att barnen får Hösnuva astma polenallergi och allt annat istället... alltid någon professor eller liknande som hävdar att han vet bäst.

Lapinette
    Du ska veta att jag håller tummarna för di så det gör ont! (Ber om ursäkt om resten blir lite förvirrat, det är väldigt känsligt för mig fortfarande)
    Jag tänkte på dig idag när jag kom hem från mina föräldrars grav (pappa skulle ha fyllt år idag) och jag stog och lagade middag.
    När mamma var sjuk och cancern bara kom tillbaka igen och allt bara verkade hopplöst så berättade ett par att de tänkte göra en pilgrimmsresa till ett heligt ställe för att be för min mammas tillfrisknande, de är djupt troende. Till saken hör att det här är människor som mina föräldrar träffat på en av sina många resor och alltså inte kände speciellt bra men växlade brev och försökte sammanstråla på resor om de var på ungefär samma ställe. Vad jag skulle komma till är att deras pilgrimsresa och böner för min mamma var något av det finaste någon gjort för min familj tror jag. Jag hoppas att du och din man har någon som ber för er! Vore jag troende skulle jag absolut göra det.

• Izunia

Förhoppningsis, det är väldigt fint när någon ber för en. Det betyder att någon verkligen vill en väl och tar sig tiden och tankar att bry sig om en. Låter som väldigt fina människor din mamma kände.
    Jag är själv troende och jag ber varje kväll. Har alltid att ha någon nära i mina tankar.

Idag köpte jag en liten ljusängel i genomskinligt plast som man hänger i fönstret istället för adventsstjärna för att hänga i bönans rum. Hittade den på Ilva och den var väldigt söt!
    Jag orkar inte vänta till 1 advent. Innan Lucia brukar jag dock ta upp julgranen. Eftersom vi var i australien förra julen pyntade jag inte alls, så det blir kul att ha gran i år.

Ang klänningen som jag köpte i NY när jag var gravid, köpte jag i mindre stl så att den skulle passa till efter graviditeten. Den är också axelbandslös men i ballong modell i kornblå sidenaktigt tyg. Dock kunde jag inte knäppa den 2 månader efter bönan föddes då mina bröst var alldeles för stora. Nu passar den dock. Därför sparar jag den till bröllopet då det är roliga med blå klänning på bröllop i maj än svart.

Nu är det faktiskt massor med cocktail klänningar i flera butiker!

Man kan aldrig undvika alla baciller i världen. Och varför skulle man vilja? Det bygger ju upp imunförsvaret också. Lever själv med svår astma och allergier och jag undviker nästan inget...mer än katter kanske. Då dör jag nästan! Men folk lever gärna i dubbelmoral. Har en vännina som gjorde precis samma sak... träffade INGEN de första månaderna när sonen föddes för att han inte skulle bli sjuk. En annan vännina och hennes dotter fick inte komma på besök pga baciller fast hon då inte än var ett dagisbarn. Gick aldrig ut på promenade ifall sonen skulle bli förkyld eller nåt! MEN hon rökte under hela graviditeten och under amningen. F*n alltså!

• Gemma

Om the nutty professor: Svenska bebisar verkar väl framför allt ha ett stort problem: Att folk i deras omgivning ofta är så nojjiga att de blir olyckliga. Att folk på gatan ofta ser sura ut. Och att de måste ha tretton hjälmar på sig när de ska klättra i träd. Om jag kan önska mig en annan barndom, så vore det i så fall med ett par föräldrar som var mycket gladare, mer avslappnade. Och mer tillgängliga. Försöker ge monstret just detta. Fast andra föräldrar kanske tycker att det finaste man kan ge sitt barn är en hygienisk tillvaro. Måste vara jobbigt med tanke på hur pilliga små barn är.

Fasicken vad dålig jag är på att jobba. Fullständigt odisciplinerad. Och SÅ trött på att vara förkyld, det är tredje gången på två månader. Kombinerat med myggen som FORTFARANDE jävlas med mig på nätterna så kan ni kanske förstå varför jag är lite småsur.

Kram!

Svar på tråden Bevingade banaliteter