• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • Lapinette

Tittar ut förskräckt - snö!!! Som tur är så snöar det inte i Stockholm. Det får jättgärna komma snö men inte idag då vi ska till Uppsala på sommardäck.

Min morgon har inte varit lika sofistikerad som Amelles. Först grötfrukost utan mjölk (den hade gått ut ) och sedan maken i konfsamtal samtidigt som frukosten intogs. Ja, han sitter faktiskt fortfarande med högtalartelefon så jag hör taiwanesens dåliga engelska och kompisen i Hong Kongs franska dialekt.

Nåja, själv hastade jag iväg till min akupunktör och fick 4-5 nålar i höger öra och lika många uppe på skalpen. Ja, förutom de "vanliga" på mage, händer, ben och fötter. Idag är det nämligen dags att få ett litet embryo tillbaka.

• Lapinette

Amelle - Wasahof är bäst! Maken som gillar ostron tyckte deras var super och bättre än Sturehof (vi var där i somras med en veckas mellanrum). Melanders restaurang var full så vi liksom väldigt många andra satt i baren och åt. De hade nog inte räknat med så mycket folk för i sådana borde de ha gjort restaurangdelen betydligt större och en mindre bar. Det var helt ok, trevligt och kändes billigare än Wasahof.

• Gemma

Lapinette: Vad modig du är. Beundrar dig gränslöst, helt ärligt. Och då syftar jag inte på att du äter gröt utan mjölk... Kram till dig och maken!

Izunia: Det är en amerikansk indiefilm om musikbranchens mindre trevliga sidor. Otroligt underhållande.

Amelle: Ähm, nu följde jag då inte riktigt ditt råd... jag tänkte: "om det ska vara varmt vatten, så ska det vara riktigt varmt. Så jag slog till på en sjuttio grader, varpå jästen pyste till, sen tvärdog den. Kan bero på att den är två år gammal också. Men nu har jag köpt ny jäst (torr) och ska försöka hålla mig på en rimligare temperaturnivå.

Håller på med en jättedoftande gulyas leves (the one and only sanna "gulasch") gjord på specialimporterade ungerska ingredienser och allt. Japp, det ska ställas till med tjejmiddag i morgon som sagt men inte stås vid spisen utan umgås. Insåg att min långpanna är impregnerad med laxflott så det får bli en tur till "Pantry Magic" där jag ska köpa nån sorts form till ostkakan. Soppan får jag servera i minismå skålar, allt är provisoriskt här, vi har så SJUKT mycket husgeråd nerpackade i Sverige, bara det bästa bästa, så här kör vi billigaste och minsta tänkbara av allt. Trevligt blir det nog ändå.

Idag var monstret oerhört lyhörd och kärleksfull. Kanske för att jag flippade ut och blev så arg igår? Har haft grymt dåligt samvete men jag fick liksom bara nog. Och nu behärskar hon sig, även om armen då och då inte kunde låta bli att fara upp mot de underbara glasögonen ändå... men det räckte att jag höjde rösten en smula så la hon ner projektet. Får se hur länge det varar... vi hade i alla fall en jättemysig dag, jag jobbade en massa i morse, ingen träning, sen ritade vi lite, monsterhänderna blev helt blårandiga, sen gick vi en lång höstpromenad bland prasslande platan-löv, sen fikade vi med en väninna och så hem, laga massa massa mat och bada dottern eftersom mannen var på jobbet till sent idag. Nu är han och ser Jens Lekman på den närbelägna jazzklubben.

Jag ska snart låta mig omfamnas av mitt "hästens fyra årstider"-täcken.

Kram på er, G.

• Lapinette

Gemma - så vad blir menyn för tjejmiddagen imorgon? Ser fram emot dina detaljer som får det att vattnas i munnen.

Själv är jag tillbaka från Uppsala och efter lång och spänd väntan på att få veta hur det gått för mina 5 ägg (japp, fick "bara" ut 5 mot tidigare 9-10 st men jag har också bytt "metod" så man kan ju inte gå efter gamla mallar) så kommer läkaren in och meddelar att 5 av 5 ägg är befruktade och av toppkvalitet . Är så lycklig! Det innebär ett toppembryo till mig och 4 till frysen. Har nu 8 embryon i frysen.

Sorry, brukar inte skriva om mitt IVFande här men kan bara inte låta bli.

• Amelle

Woohoooo!! Heja Lapinette! Vilket toppresultat, så nu har du alltså en av de små liven inplanterad i magen?

• Lapinette

Amelle - ja, ett jättefint fyrcelligt embryo. Grät när jag åkte från kliniken i måndags då de bara fick ut 5 ägg men intalade mig själv att det skulle gå vägen då vi alltid får fina embryon tillbaka men aldrig i mitt liv trodde jag att alla 5 skulle bli så fina.

• Lapinette

Detta var definitivt min sista IVF. Funkar inte detta blir det att plocka från frysen och normalt klarar 70 % återupptining.

• Lapinette

Fast nu ska jag tänka positivt!!!

• Amelle

Just det! Positiva tankar! Oj vad jag håller tummarna för er!

• Amelle

Hoho! Var är alla på tråden? Flera stycken som det var länge sedan man såg till. Se nu till att ge oss en uppdatering

Har varit på yoga för att sträcka ut mina ömma och korta muskler - mycket skönt. Nu sitter jag med ett litet glas rött och väntar på att maken ska komma från Arlanda.

Sitter också och okynnessurfar på nyårsresor, är lite sugen på att komma iväg ett par dagar. Mannen är än så länge lyckligt ovetande om mina planer, han är ekonomen i familjen och kommer säkert säga att vi inte har råd med ännu en resa. Jaja, ser åtminstone ut som om att det kan bli en jobb/semestersväng till Paris någon gång i vinter.

Svar på tråden Bevingade banaliteter