• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • Gemma

Ankan: Du är så bra! I dag blir det tre amningsmål, that's it. Och nattamningen, som vi äntligen fått bort, återkom i samband med sjukdomen, men nu är det dags att erbjuda flaska med vatten igen.

Hon är snabb på att fatta saker (plus hungrig av sig!), oftast brukar det ta ett dygn, max två, och inte de vanliga tre.

Sov sex timmar på dagen igår, fyra när ayin var här; två under monstrets middagssömn, sen mådde jag tiptop, nästan i alla fall. Mannen kom hem tidigare, men inte för att avlasta mig som jag trott utan för att han mådde ännu sämre en jag. Efter en präktig kur med bifolac och resorb har vi kommit ut på andra sidan. Det är sol och sprakande höstfärger, jag ska jobba nu och i eftermiddag ska jag banne mig vara social. Och då menar jag inte gå till Starbucks och säga "en liten cappuccino tack". Utan på riktigt.

Kram, G

• Izunia

Gemma, jag skulle också definitivt trappa ner på amningen. Hur länge hade tänkt att amma? Hon äter ju annat nu så jag håller med Ankan om att nån mysstund på kvällen borde räcka. Angående att hon blir så arg på flaskan.. har ni provat olika flaskor? Jag har testat en del och vissa har ju varit bättre att kombinera med amning än andra. Framför allt Nuk har en bra flaska med latex napp som är supermjuk och även ett air flow hål som förebygger vaccum.
    Du kan börja med din man eller ayin om det inte fungerar direkt för dig. Annars får du helt enkelt hoppa direkt och träna med pipmuggen.

Vi fick inte sova i natt... Hon har sovit så bra ända sedan födseln men i förrgår och igår var det kasst.. Hon vaknar hela tiden, spottar ut nappen... jag matade henne 1-2 ggr natt. normalt är det bara 1 gång och jag vill verkligen inte vänja henne vid fler. Hon är ju i en otrolig utveklingsfas just nu, så vi får hoppas att det blir bättre till nästa vecka. Hon sov dock otroligt bra för några dagar sen - på mage! Jag är jätteglad att hon äntligen vill ligga på mage. vila bakhuvudet lite!

• Gemma

Idag skiner solen igen! Det är ungefär femton grader och jag går i T-shirt och jeans medan kineserna pälsar på sig madrasserade pyamasar och pälsiga tofflor med långkalsonger under.
    Igår morse mådde jag mycket bättre (efter att ha tillbringat större delen av onsdagen i sängen). Jobbade på morgonen, sedan sov jag och monstret lunch i 2,5 timmar, sen gick vi med kanadensiska väninnan till ett urmysigt kafé med vackert, mörkbetsat parkettgolv och drack varm choklad medan våra bebisar underhöll sig på väldigt olika sätt (väninnans tiomånaderspojke går sedan en tid tillbaka och roade sig med att flytta möbler, min dotter försjönk i innehållet i skötväskan i en timmes tid).
    På kvällen lagade jag en lasagne med blixtens hastighet. Det går allt fortare med matlagningen, det tar exakt tjugo minuter för monstret att ta sig tvärs över rummet och öppna stora, tunga lådan med DVD-er. Om hon smäller igen den kommer hon garanterat bryta någon av de söta små fingrarna. Hon kryper inte men har hittat ett eget sätt att sittande sparka sig framåt och runt, runt. Och hon kan "prata" kinesiska nu, hon pekar på lampan och säger "geng"! (ayin har lärt henne säga "deng", som är det kinesiska ordet för ljus och lampa). Andra ord är "nej!", "titta", "dä" (där), "ja" och "hej". Men riktigt medvetet pratar hon inte än, tror jag. Fortfarande mest imitation.

Nu ska jag gå en sväng till gymmet så att ayin får städa sovrummet i fred. Sen har vi fikadejt med syrianska väninnan som har en allvarlig singelkris. I morgon blir det picnic i Shanghai's största park med 14 bebisar med vidhängande föräldrar. Sen har vi åter ställt in alla övriga sociala åtaganden eftersom vi inte varit hundra och inte vill smitta någon. Vad ska ni göra i helgen?

Ankan, igår ammade jag bara morgon, lunch och kväll, dvs precis som jag vill. Förutom ett litet utbrott när den vanliga halv femslurken uteblev så gick det jättebra. Ammade heller inte i natt, för första gången sen hon blev sjuk. Inga större problem att somna om (det blev till och med en hel del vatten ur flaska!). Idag hoppas jag att hon äter lite mer mat. Men det bästa är att hon drack ganska mycket vatten igår - ur flaskan. Hon skrek till och med när mannen försökte ta den ifrån henne i natt, hon ville sova OVANPÅ flaskan.

Izunia: Vi har testat många olika flaskor och pipmuggar, hon har bara aldrig gillat dem.
    Dricksglas funkar och sked, men inte flaska. Hon har sett den som en konkurrent till bröstet helt enkelt.

Sömnen brukar gå upp och ner, det kan bero på olika saker, orolig mage, drömmar, hunger (växtspurter har de jätteofta!), då och då måste de amma oftare pga att de växer. Varje gång det blir så tänker man lätt: "ah, nu kommer jag ALDRIG få sova ordentligt mer, men sen är de tillbaka i rutinerna igen.

Amma tänker jag göra ett tag till, kanske till ett år. Jag gillar faktiskt att amma och det har funkat super redan från början, monstret har aldrig fått sova vid bröstet och liknande så hon har inte hängt där i onödan vilket är skönt. Men som jag skrev här ovan har det blivit väldigt mycket på sistone eftersom hon varit sjuk. Plus att hon måste lära sig att dricka nåt annat.

När hon är såhär stor är det mest för min egen skull, det är annorlunda när de är små. Speciellt här i Kina är det otroligt viktigt att amma små bebisar, det är hygieniskt, praktiskt, gratis och skyddar mot sjukdomar. Ni i Sverige kan kila in på konsum och köpa en tetra ersättning, här vill man knappast köpa något som innehåller mjölkpulver - du kanske hörde om skandalen nyligen som gjorde att 60.000 bebisar hamnade på sjukhus? Flera dog. Läskigt! Allt detta har gjort mig positiv till amning, men som sagt, lagom är bäst.
    Gillar du att amma? Hur länge hade du tänkt göra det?

Napp förresten, verkar vara lite av en kulturell grej. Av ungefär 20 bebisar i min bekantskapskrets här, så använder 2 napp. De andra vill inte ha. Av mina kompisar i Sverige har de flestas bebisar napp. Det är otroligt lustigt hur geografin kan påverka så.

• Gemma

Okej, bloggvarning på det här inlägget. Men jag måste bara berätta om en grej. Jag har ju tagit upp det här med privatbabyskolorna tidigare, där man sitter i en ring och klirrar triangel för trehundra spänn i timmen. Nu kommer turen till de skräddarsydda produkterna och tjänsterna för oss expatmammor. För det är verkligen galen babyboom här! Minns ni att jag för ett år sedan snackade om att det inte finns några barnvagnar i Kina? Glöm det! Här vimlar det numera av Bugaboos, Quinnys, Mc Larens och kinesiska kopior (japp, kineserna har också raskt hoppat på, som vanligt med en häpnadsväckande vakenhet).

Okej, så lite får vi väl skylla oss själva. Vi vill ju gärna hävda att vi åkt hit för äventyrets skull, men en stor del handlar om pengarna vi kan tjäna och framför allt - spara. Då är det inte mer än rättvist att de flesta i vår omgivning betraktar oss som stora plånböcker med fötter, även om det är irriterande. Att kineser gör det, måste jag gå med på, de har ju så lite. Fritt fram är det däremot att reta sig på alla dessa hemmafruar som är precis som man själv men liksom mycket MER, de bor i ett inhägnat område med HÖGRE staket och FLER vakter, två heltidsayier och minst fem barn som de skickar runt mellan olika aktiviteter i jättestora, chaufförsrattade Buicks. Framför allt överöser de oss stackars amatörmammor med mail där de vill sälja allt från "den perfekta baby-bärselen" som de "länge saknat på marknaden" (tro mig, här saknas inget!) och därför känt sig tvungna att "designa alldeles själva", till "jättesmaskiga babykex specialimporterade från Tokyo" (felköp under semestern).
    En del är mer slipade, då handlar det ofta om någon före detta jurist eller liknande som fått lämna sitt toppjobb i Amerika för att haka på maken och valla barnen till skolan varje dag. Gemensamt har de, att de tror att vi har oerhört mycket pengar som vi inte vet hur vi ska sätta sprätt på (hallå, hört talas om skötväskor från Paris?).

Vill gärna dela med mig av följande godbit som damp ner i min mail för några månader sedan.

Mommy Coaching Time at shui urban spa !
    A series of four coaching workshops for new moms & moms-to-be!
    Mark your calendars and SIGN UP TODAY!

Two hours to recharge your batteries and feel boosted with positive energy, in a cozy lounge, around constructive topics of discussion. Enjoy this time just for you, in a very informal and relaxed atmosphere!

Led by Alexia Mitchell
    ?Drive Your Life!? Coaching Proposals for Women
    Certified Life Coach and mother of four children.

Thursday September 4, 10 to 12 noon
    How does the motherhood experience change you forever?

Thursday September 11, 10 to 12 noon
    Put aside the myth of the perfect mom and discover your special gift as a unique mother!

(Det här är min speciella favorit):

Thursday September 18, 10 to 12 noon
    Identify and use your core values to guide you more confidently through motherhood

Thursday September 24, 10 to 12 noon
    Identify your breaking points and design your back up plan!

Groups are limited to 10 people MAX.
    1000 RMB for the 4-workshops series, 300 RMB per workshop.

Först trodde jag att det var ironiskt, det där krampaktigt businessaktiga tilltalet KAN väl ändå inte vara seriöst, hon måste vara ironisk. Men priset är allt annat än ironiskt. 1000 rmb, det är alltså ungefär lika mycket i kronor. Och... det finns gott om gratis lekgrupper i stan (vi ska ju träffa fjorton bebisar i morgon för en picnic i parken), plus att en massage kostar under en hundring på ett helt okej ställe, så får ni lite perspektiv.

Det blir spännande att se hur många som finns kvar av den här typen av näringsidkare om ett halvår.
    För, som min svenska väninnas man sa när de lämnade landet för en vecka sedan, hemskickade av företaget eftersom expats numera betraktas som ett nödvändigt och dyrbart ont: "Festen är över." Åttiotalet är slut, igen.

Tänker osökt på den där bebisen i tidningsståndet två kvarter härifrån. Hans mamma och pappa står där från tidig morgon till sen kväll och verkar höra till det fåtal i Shanghai som inte har några föräldrar som kan passa barnet. Kanske kommer de från en avlägsen provins, kanske gifte hon ner sig och hamnade i onåd, vad vet jag. Bebisen ligger i alla fall där ovanpå en trave dagstidningar och glor upp på platanernas grenar, dag ut och dag in. Förutom att den troligtvis kommer att dö av lungcancer väldigt tidigt (det är en tjock ström av trafik i just den här korsningen) så verkar den ganska glad. Påpälsad som den är, på kinesiskt falukorvsmaner, i knallgula kläder.

Nu ska jag ut och promenera lite, alldeles gratis, och träffa min syrianska väninna, också gratis, eller i alla fall nästan. Kostar en cappuccino.

Kram på er, G

• Izunia

hahah det där var ganska roligt att läsa.. Det finns folk som hittar på vad som helst för lite pengar, bara det låter bra. Sen är det ännu värrre med dem som verkligen tror att om de köper det så blir dem bättre.
    How does the motherhood experience change you forever?
    hmm... låt mig se..

Natten var väl lite bättre idag, men det slutade med att jag la henne i vagnen i vårt sovrum, för att slippa springa ut varje gång hon vaknade till.
    Ang, nappen så var det inget vi tvunget ville trycka i henne. Tvärtom. Men, hon har blivit mkt lättare att trösta tack vare nappen och även om jag vill att hon ska kunna trösta sig själv med handen, vill jag inte att hon ska suga på tummen. Iaf inte på dan! Men ja, napp är populärt i sverige. Dock tycker jag att folk använder dem på tok för länge. Jag gillar inte att se 2åringar springa med napp i munnen hela dan! Nappen stannar i sängen.

• Gemma

Izunia, tro mig, vi har testat jättemycket med napp, verkligen kört den in och ut på nätterna, och de flesta av mina väninnor också. Silikonnapp, latexnapp, ergonomisk, klassisk, med ring, utan ring, you name it... bebisarna spottar ut dem allihop. Det är mycket bättre att de har napp än att de suger på tummen, för tänderna. Men vad gör man. Och nu suger hon på sin solkiga kossa istället så allt är frid och fröjd (om än inte särskilt hygieniskt).

gick för övrigt förbi tidningsståndet igen. Den unga mamman satt på golvet med ena bröstet ute och ammade bebisen. Det gjorde mig glad. Det var första gången sedan jag kom hit för nästan tre år sedan som jag sett en kinesisk mamma som ammar.

Monstret dricker jättemycket vatten ur sin flaska nu, yes! Och ammade bara tre gånger igen. Vanlig mat slök hon rikligt av, sov sen middag i 2,5 timmar igen. Nu är det bara gröten som inte vill ner.

I morgon är det picnic, men först är det sömn.

• Gemma

Och jag blev just inbjuden till årets första julbord! En av våra favoritrestauranger ska av någon gåtfull anledning bulla upp med traditionellt svenskt julbord och jag blev ombedd av ägaren att hjälpa till med översättningen av rätterna, som tack fick jag en giftvoucher som skickades hit med bud igår.

Fler skäl att vara glad: Jag lyckades få tag på importerad mjölk i en liten butik, ryktesvägen. Allt är nämligen slut i hela Shanghai pga melaminskandalen. Så bisarrt nog är vi typ de enda i Shanghai som dricker vanlig kinesisk mjölk just nu, trots att jag inte gjort det sen jag blev gravid.

Jag hittade en ny fruktgubbe, han satt undangömd i en liten gränd alldeles runt hörnet. Han var mycket trevligare och billigare än min vanliga fruktgumma som står utanför en tunnelbaneuppgång där det är fullt med utlänningar. Så de vet att salta sina priser. Köpte en massa mango, bananer och klementiner. Det är säsong för dem nu, äntligen, miniklementinerna. De är inte större än en körsbärstomat och smaken är otroligt koncentrerad. Precis som i minibananerna.

Åt mer lasagne ikväll och pratade om Michelin-betygssystemet, ett kärt ämne för mannen som tittar på TV5 varje morgon och har god koll på vad som gäller just nu, på franska stjärnkock-fronten.

• Gemma

Ankan: Kul med din bokklubb förresten! Hur träffade du de andra damerna? Jag drömmer om att återförenas med mina skrivarkompisar och, ja, jämföra texter lite mer seriöst. Det fysiska avståndet är just nu det största problemet. Visst kan man skicka texter via mail men det är inte samma sak, man vill ha det där organiska.

• Glada Ankan

Läste i tidningen idag att kvinnor verkligen förstått internets alla möjligheter när det gäller kommunikation. Vi använder internet på ett annat sätt än männen - vi skapar oss nya sociala nätverk. Och det var precis så det gick till med vår bokklubb Gemma! Jag svarade helt enkelt på en annons som en kvinna lagt in på sajten för ett magasin. Vi hade en första blind date på en restaurang - 10 kvinnor kom - och kvar blev ett gäng på 5 st som "klickade" så att säga. Visst är det märkligt? En annan kvinna sökte sällskap till diverse roliga aktiviteter. Gensvaret blev stort och gänget bestod i första hand av singeltjejer. Men ur den stora gruppen bildades mindre där mer likasinnade trivdes ihop. Och allt eftersom kvinnorna lämnar singellivet så uppstår nya vänskapsrelationer när paren börjar umgås med varandra istället. Pratade med maken om detta i kväll och han tycker det är fantastisk och samtidigt en så omöjlig idé att ta över; män gör inte på det viset!
    Själv tycker jag att det är toppen. Det är så lätt att man annars umgås med gamla vänner eller arbetskamrater eller barnens kompisars föräldrar (som man egentligen inte har så mycket gemensamt med). På så vis så lär man känna spännande kvinnor som arbetar med helt andra saker men som har likartade intressen. En t.ex. jobbar med att designa tyger och en annan är teaterregissör.

Grattis Gemma till att ha lyckats med att minska ner med amningen!

För övrigt säger jag bara - vilken fredag jag har haft! Den tillbringades på Sturebadet. Började med en spamassage kl. 10 som var helt underbar. Massören oljade in och knådade varsamt och berömde min figur och mina ytliga muskler som skulle bli super snygga om jag bara tränade lite. Eller hur? Hur stor chans är det att se MIG träna?! Men ska jag vara ärlig så har jag länge varit nyfiken på power yoga. Ska kanske bli mitt nyårslöfte? Efter det tog vi det lugnt, först i ångbastun och sedan runt bassängen, med dryck och frukt innan det var dags för ett NIA pass. Så himla kul! Kan inte beskrivas - måste upplevas. Var dygnblöt av svett efteråt så vi slängde oss in i duschen innan vi gick vidare till lunchen. Där satt vi i morgonrock utan en tråd under. Ärligt - hur många av er har någonsin ätit lunch utan trosorna på? Sedan varvade vi ner med ett pass Qi Qong innan vi hamnade i bassängen där vi simmade några längder. Sedan vidare in i aromabastun. Medan de övriga gick på sina behandlingar passade jag på att slappa. Och plöstligt var klockan halv sex och det var dags att skiljas åt. På vägen hem köpte jag ett fång med blommor vid Norrmalmstorg och hemma väntade min älskade T med en lammstek i ugnen, tända ljus och gott vin. Suck, jag älskar mitt liv...

I morgon blir det fika med söta svärmor i Sigtuna och sedan HÖSTFEST hos mycket goda vänner. Party!

• förhoppningsis

Gemma
    Grattis till löste sig igen! Helt fashinerande med dessa affärsideer, låter som ett gäng tjejer med lite för mycket ledig tid i mina öron.

Ankan
    Vad kul, vilket annorlunda sätt att träffas på. Jag håller helt med om att internet ger en nya kontaktvägar till folk man aldrig skulle se annars. Tycker att du är modig, jag vet inte om jag skulle "våga" hoppa på en sån grej. DIn spa dag lät helt fantstisk och jag skulle gärna ägna en hel dag åt precis detta, låter underbart avkopplande.

SJälv är jag bakis så det räcker och blir över. Jag har insett att en av de största bidragande orsakerna till att jag blir bakis numera är att jag inte längre slutar dricka vid 1 tiden. Jag var på bal igår och kom vid 5.30 i morse så jag ska inte klaga på min gårdag alls. Lite ont i fötterna idag bara men det kan jag leva med.

Svar på tråden Bevingade banaliteter