Okej, bloggvarning på det här inlägget. Men jag måste bara berätta om en grej. Jag har ju tagit upp det här med privatbabyskolorna tidigare, där man sitter i en ring och klirrar triangel för trehundra spänn i timmen. Nu kommer turen till de skräddarsydda produkterna och tjänsterna för oss expatmammor. För det är verkligen galen babyboom här! Minns ni att jag för ett år sedan snackade om att det inte finns några barnvagnar i Kina? Glöm det! Här vimlar det numera av Bugaboos, Quinnys, Mc Larens och kinesiska kopior (japp, kineserna har också raskt hoppat på, som vanligt med en häpnadsväckande vakenhet).
Okej, så lite får vi väl skylla oss själva. Vi vill ju gärna hävda att vi åkt hit för äventyrets skull, men en stor del handlar om pengarna vi kan tjäna och framför allt - spara. Då är det inte mer än rättvist att de flesta i vår omgivning betraktar oss som stora plånböcker med fötter, även om det är irriterande. Att kineser gör det, måste jag gå med på, de har ju så lite. Fritt fram är det däremot att reta sig på alla dessa hemmafruar som är precis som man själv men liksom mycket MER, de bor i ett inhägnat område med HÖGRE staket och FLER vakter, två heltidsayier och minst fem barn som de skickar runt mellan olika aktiviteter i jättestora, chaufförsrattade Buicks. Framför allt överöser de oss stackars amatörmammor med mail där de vill sälja allt från "den perfekta baby-bärselen" som de "länge saknat på marknaden" (tro mig, här saknas inget!) och därför känt sig tvungna att "designa alldeles själva", till "jättesmaskiga babykex specialimporterade från Tokyo" (felköp under semestern).
En del är mer slipade, då handlar det ofta om någon före detta jurist eller liknande som fått lämna sitt toppjobb i Amerika för att haka på maken och valla barnen till skolan varje dag. Gemensamt har de, att de tror att vi har oerhört mycket pengar som vi inte vet hur vi ska sätta sprätt på (hallå, hört talas om skötväskor från Paris?).
Vill gärna dela med mig av följande godbit som damp ner i min mail för några månader sedan.
Mommy Coaching Time at shui urban spa !
A series of four coaching workshops for new moms & moms-to-be!
Mark your calendars and SIGN UP TODAY!
Two hours to recharge your batteries and feel boosted with positive energy, in a cozy lounge, around constructive topics of discussion. Enjoy this time just for you, in a very informal and relaxed atmosphere!
Led by Alexia Mitchell
?Drive Your Life!? Coaching Proposals for Women
Certified Life Coach and mother of four children.
Thursday September 4, 10 to 12 noon
How does the motherhood experience change you forever?
Thursday September 11, 10 to 12 noon
Put aside the myth of the perfect mom and discover your special gift as a unique mother!
(Det här är min speciella favorit):
Thursday September 18, 10 to 12 noon
Identify and use your core values to guide you more confidently through motherhood
Thursday September 24, 10 to 12 noon
Identify your breaking points and design your back up plan!
Groups are limited to 10 people MAX.
1000 RMB for the 4-workshops series, 300 RMB per workshop.
Först trodde jag att det var ironiskt, det där krampaktigt businessaktiga tilltalet KAN väl ändå inte vara seriöst, hon måste vara ironisk. Men priset är allt annat än ironiskt. 1000 rmb, det är alltså ungefär lika mycket i kronor. Och... det finns gott om gratis lekgrupper i stan (vi ska ju träffa fjorton bebisar i morgon för en picnic i parken), plus att en massage kostar under en hundring på ett helt okej ställe, så får ni lite perspektiv.
Det blir spännande att se hur många som finns kvar av den här typen av näringsidkare om ett halvår.
För, som min svenska väninnas man sa när de lämnade landet för en vecka sedan, hemskickade av företaget eftersom expats numera betraktas som ett nödvändigt och dyrbart ont: "Festen är över." Åttiotalet är slut, igen.
Tänker osökt på den där bebisen i tidningsståndet två kvarter härifrån. Hans mamma och pappa står där från tidig morgon till sen kväll och verkar höra till det fåtal i Shanghai som inte har några föräldrar som kan passa barnet. Kanske kommer de från en avlägsen provins, kanske gifte hon ner sig och hamnade i onåd, vad vet jag. Bebisen ligger i alla fall där ovanpå en trave dagstidningar och glor upp på platanernas grenar, dag ut och dag in. Förutom att den troligtvis kommer att dö av lungcancer väldigt tidigt (det är en tjock ström av trafik i just den här korsningen) så verkar den ganska glad. Påpälsad som den är, på kinesiskt falukorvsmaner, i knallgula kläder.
Nu ska jag ut och promenera lite, alldeles gratis, och träffa min syrianska väninna, också gratis, eller i alla fall nästan. Kostar en cappuccino.
Kram på er, G