• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • Gemma

Sitter här och lyssnar på "opp och ner, ner och opp, grisen gal i granens topp" medan monstret sover i min säng, nerbäddad under en massa täcken. Hon har kräkts upp allt hon ätit och druckit under de senaste 14 timmarna och är rätt matt. Har ammat och ammat och tinat mitt pyttelilla mjölklager också, som skulle ha varit till nöjeskvällar men så blir det inte nu. För en stund sedan skickade jag hem ayin (som hävdade att hon kräks för att hon är för kall!!! Har jag berättat för er vilken hysteri det är här, kring strumpor och madrasserade ytterplagg, i 25-gradig värme?), vill bara pyssla om henne själv. Spela dockteater med grodan, pandan och kaninen, läsa högt ur någon bok och pussa på hennes kräkdoftande lilla hår.

Det blir nog en lång dag idag. Och... något får mig att tro, att det inte blir den första gången vi har det såhär.

• förhoppningsis

Gemma
    På väg till jobbet så jag hinner bara med ett microinlägg.
    Stackars monstret! Ge henne socker/salt lösning 1 tsk varannan minut - inte oftare då kommer det upp igen. Det kan visserligen komma upp ändå och gör det troligen men hon hinner tillgodogöra sig näringen.

Kolla att hon inte är för liten för detta bara!

• Lapinette

förhoppning - du kanske skulle öppna dagis/förskola? Du har tips och knep om allt som gäller barn utan att själv ha ett.

Gemma - själv kör jag ju enligt kinesisk gammal läkekonst, akupunktur. Har dock inte yllestrumpor på mig (som vissa får som råd) men det beror nog på att min kropp inte är för kall.

Ankan - har själv inte varit på Korsika men vill dit. Maken samt nära vänner har varit där och det ska vara jättevackert. Åk! Undrar också varför inte Thailand lockar. Har själv varit där för en herrans massa år sedan (typ 15 år sedan) och det var underbart vackert.

Annonserna på Blocket togs bort så fort vi blivit av med respektive vara. Ingen idé att ta bort den för att någon säger att de kommer och hämtar den ikväll. Det har vi lärt oss, inget är sålt på Blocket förrän varan lämnat lägenheten och vi har pengarna i handen. Igår var telefonen mycket lugnare.

• Mlle M

Glada Ankan: Jag har inte varit pa Korsika men har hört otroligt mycket fint om ön; alla som varit där är alltid sa förtrollade av dofter, mat och nagon slags egensinnighet fran det franska.....

Det är definitivt pa min res-plan; kanske till varen?!

Om dryga tva veckor aker vi till Dubai, skall verkligen bli jättehärligt. Skall bara slappa, ga pa Spa, hälsa pa vänner och kanske shoppa litegrann
    Min sambo kom just upp med idag att han maste aka till HK samma vecka men hinner "hem" i tid till avresan till Dubai och undrade om jag ville följa med, men jag maste ju jobba och HK är ju inte direkt nästgards men till varen har jag bestämt att följa med. Jag tyckte lite synd om honom som maste aka sa langt bara för ett par dagar sa lovade att spendera mina förvärvade Eurobonuspoäng pa en uppgradering när vi reser till Dubai sa att han i alla fall far flyga komfortabelt när han nu maste flyga runt sa mycket! - Hmm....det maste vara kärlek, egentligen är jag riktigt sur pa honom just nu da han är saaa grinig och butter men försöker vara sa gullig jag bara kan ända!!

• Gemma

förhoppningsis: Har kört helt enligt din princip hela dagen, fast bara vatten i nappflaska, en klunk varannan minut. Peppar peppar inget kräks sen tio i morse. Vi var dock en sväng på sjukhuset när febern steg och hon började vägra att dricka, bara jämrade sig. Men det var OK med allt.

Nu ska jag försöka sova lite. Behöver väcka monstret varannan timme och amma lite hela natten, annars gör hon nog som i natt, sover elva timmar och äter jättemycket som sen kommer upp.

Zzzzz.

• Glada Ankan

Gemma: Nix, det är inte sista gången du kommer att ha en liten kräkdoftande sjukling i sängen! Och detta med att kineserna är livrädda för "kyla" påminner mig om Afrika. Det var precis likadant där. Men inte så konstigt kanske om man aldrig varit i närheten av riktig kyla och om inte bostäderna är anpassade till lägre temperaturer.

Thailand... Vi har absolut ingen rimlig anledning att inte vilja åka dit! Vi har inga hang ups när det gäller Asien i övrigt, bara Thailand. Tror att vi helt enkelt tycker att "alla" åker dit och att det blivit lite för mycket av Ålandsfärja över det hela. Våra vänner har köpt en lägenhet i nordöstra Thailand där det tydligen inte alls är lika exploaterat. Det är väl kanske så att Thailand känns tråkigt - gillar väl inte att gå i flock! Att åka utomlands och möta svenskar överallt är helt enkelt inte vår melodi. Vi får vänta tills ingen vill dit längre och då sticker vi!

Dubai låter som ett jätte spännande ställe. Mlle M - du får berätta allt när du kommit hem igen.

Glad att Obama vann i natt och önskar honom lycka till - han lär behöva det! Läser just nu Carl Bernstein biografi om Hillary Clinton och häpnar över komplexiteten i att vara heltidspolitiker

• förhoppningsis

Lapinette
    Det mest fashinerade är nog ändå att om jag någonsin kommer få barn så kommer all min kunskap troligen vara som bortblåst.

Sockersaltlösning är något jag även kan rekommendera er vuxna om ni blir magsjuka eller liknande. Används otroligt mycket av biståndsorganisationerna till barn med dysenteri och andra liknande åkommor. Barnen bärs in näst intill livlösa och efter ett par timmar så går de ut själva... återställer balanserna i kroppen mm.
    Varning dock - det smakar apa!!

Ankan
    Jag var i Thailand och Malaysia 2006 och Thailand 2005 så min bild är ganska färsk.

Mlle M
    Åh Dubai! Har vänner som bor där nu, de har bott där i lite drygt ett år. Jag har nu länge velat åka och besöka dem men det har inte blivit av då mannen jobbar så mycket och nu ska de komma hem till Sverige igen.

Gemma
    Hoppas hon piggar på sig! Läskigt när någon så liten inte ens vill dricka, men så länge hon slutat kräkas så är det bra. Så illvida hon inte slutat för att magen är tom men då hulkar de ju fortfarande.

Sov gott båda två, låter som ni behöver det.

• Lapinette

Ankan - om det inte är så mycket turister där era vänner köpt hus så skulle jag åka NU och inte vänta för de där jäkla turisterna (inkl. mig själv) hittar ju förr eller senare till alla paradisställen.

• Lapinette

Ankan - nu ska vi inte övertala dig att åka men det låter så himla härligt !

• Gemma

Sitter just nu och hör monstrets glada skratt när hon packar upp sina "nya" leksaker ur lådan. Jag insåg rätt snabbt att jag måste dela upp dem och ge henne hälften varannan vecka för de små odågorna gillar bara sånt som är nytt.

Igår då... monstret blev febrigare och gnälligare och andningen såg flämtande ut, plus att hon började kämpa emot de små klunkarna vatten (inget salt till barn under ett år, bara vatten alltså) så jag bestämde mig till slut för att åka in till sjukhuset för att utesluta uttorkning och att något jättefarligt hade drabbat henne. Det var bara en vanlig kräksjuka men för en nybliven mamma och en bebis som bara har kräkts en enda gång i sitt liv tidigare (vilket är rätt ovanligt) så var det lite småtraumatiskt.

Mannen skällde och grymtade i telefon eftersom jag mer eller mindre tvingade honom till sjukhuset, från viktiga möten, och detta bara för att jag inte hade pengar på kontot. Men har man inga pengar här så får man ingen vård, punkt. Så det var inte så mycket att göra. Försökte vidare få honom att fatta att vi BÅDA är föräldrar, 24 h per dygn, för all framtid. Hittills har han nämligen inte varit med på några kontroller eller liknande eftersom de ligger på vardagarna.

Nåja. Ett stick i fingret senare konstaterades att det inte var någon fara med immunförsvar eller något annat. Inte heller öron eller lungor var onormala. Lika bra att kolla det eftersom hon varit förkyld de senaste tre veckorna.

Sen roade jag mig med att småamma henne en gång i halvtimmen, kändes sådär att slita bort henne från bröstet när hon ville dricka men jag var rädd att det skulle komma upp igen. Hela natten väckte vi henne var tredje timme och ammade. Annars skulle hon ju ha sovit i elva timmar och sen skulle det bli chock för magen.

Idag kommer inte ayin igen. Och... oj, nu kom monsterfrukosten ut i andra änden. Dags att ställa sig i tvättstugan och skrubba, igen.

Glamour, eh?

Svar på tråden Bevingade banaliteter