• Tant Doris

Augusti 2009

Skapar en ny fortsättningstråd för alla oss som ska gifta oss i augusti 2009. Här kan vi komma med tips, ideér och förslag på allt möjligt. Peppa varandra när det står still i planeringen osv.

Prata på!

• Svar på tråden Augusti 2009
  • SaraPayam

Idag har jag & m2b suttit & letat fram adresser till de som vi ska bjuda :)

Ska ni skriva era inbjudningskort för hand eller ska ni trycka dem?

• ekpo1

Vi har inga barn och inga kompisar med barn. Men en del släktingar har barn från 7 till 16. Eb del släktingar som har sjuåriga barn kommer från Finland därför är vi lite bekymrade över att de kanske inte har möjlighet att skaffa en barnflicka. Men å andra sidan varför ska det vara annorlunda i finland än i Sverige? Om man hittar en barnvakt (mor/farföräldrar till ex) så borde det funka i Finland också iaf för tre dagar åtminståne.
    I värsta fall få de väl ta med barnen. Så få vi hjälpas åt med att fixa allt för de.

• SaraPayam
    ekpo1 skrev 2008-10-10 16:32:02 följande:
    Vi har inga barn och inga kompisar med barn. Men en del släktingar har barn från 7 till 16. Eb del släktingar som har sjuåriga barn kommer från Finland därför är vi lite bekymrade över att de kanske inte har möjlighet att skaffa en barnflicka. Men å andra sidan varför ska det vara annorlunda i finland än i Sverige? Om man hittar en barnvakt (mor/farföräldrar till ex) så borde det funka i Finland också iaf för tre dagar åtminståne. I värsta fall få de väl ta med barnen. Så få vi hjälpas åt med att fixa allt för de.
    Jo det borde väl vara samma med barnflicka där, men jag kan känna att man kan inte begära att om man åker utomlands i flera dagar att en barnflicka ska ta hand om deras barn.

Våra släktingar som kommer ifrån Iran har 2 små barn. Föräldrarna kommer få vara här minst en vecka & då tycker inte jag att jag kan begära att barnen ska vara kvar där hemma.
    Det hade ju varit skillnad om föräldrarna bodde här i Sverige då kan de ju åka hem dagen därpå.

Men det är min åsikt :)
  • ekpo1

Nu har vi bokat lokalen och bestämt meny!
    Det blir perfekt! :)

• MilosMamma

Jag kommer gifta mej ung, eller jag tycker inte att jag ärt spec gammal iaf, 23 år vid bröllopet.
    Vi har ju själv en sån på nästan 2 år då, o även om jag kanske inte vill ha dit alla barnen i våran släkt så kommer alla vara välkommna vid vigsel och middag, men när festen drar igång får barnvakten komma o hämta.
    PÅ våran weddinf sida har jag skrivit såhär:

Barn är självklart välkommna då vi räknar med alla familjemedlemmarna, ett tips är att skaffa barnvakt för kvällen då vi gärna har en trevlig stund med alla vi känner, party party!

Jag vet inte om det är optydligt men barn och alkohol hör inte ihop, våran son ska till barnvakten då med.

Eftersom det är ganska många av våra kompisar som har barn våra kompisar är unga brukar det bli ganska hett på festerna därför, för barnens skull bör dom vara hemma på kvällen.

• CamillaMarcus

ekpo1, Vad har ni för meny?

• ekpo1

Till förrätten har vi rökt renkött i tunna strimlor blandad med röra på färskost, grönsaker och pepparrot. Röran breds sedsn på mjukt tunbröd och rullas i små rullar. Enligt kocken kommer det se ut som björkstubbar såm står på talriken ungefär. Plus grönsaker och lingån omkring.
    Till efterrätten blir det ugnsbakad rödinge med potatis, sås och grönsaker.
    Till efterrätten blir det antingen bröllopstårtan eller några kulor sorbe. Eller både och men först efterrätten och sedan tårtan.
    *Vi fick veta att sorbeleverantör levererar också till nåbelmiddagar!

Känns lite kul att kunna äta det de äter på nobelmiddagen. :)

• J D
    EhjärtarE skrev 2008-10-10 15:11:37 följande:
    En fördel med att gifta sig när man är ung är att man inte känner så många barn. Vi har inga kompisar som har barn. Vi kommer att tillåta barn på bröllopet, men det blir ändå bara två stycken. De är i 2-3 årsåldern och det finns lekrum där, så jag tror inte att de kommer störa, om nu föräldrarna väljer att ta med dem...
    Precis så är det för oss också, kommer bli max fyra barn och då är det alla till nära släktingar. Då räknar vi ändå med 80 gäster ca.

Vi har inga barn och vi vill absolut att barn ska få komma (kanske hade haft en annan syn om det rörde sig om 20-talet på 80 gäster).
  • J D
    SaraPayam skrev 2008-10-10 16:36:16 följande:
    Jo det borde väl vara samma med barnflicka där, men jag kan känna att man kan inte begära att om man åker utomlands i flera dagar att en barnflicka ska ta hand om deras barn. Våra släktingar som kommer ifrån Iran har 2 små barn. Föräldrarna kommer få vara här minst en vecka & då tycker inte jag att jag kan begära att barnen ska vara kvar där hemma. Det hade ju varit skillnad om föräldrarna bodde här i Sverige då kan de ju åka hem dagen därpå.Men det är min åsikt :)
    Det är ju en nedrans skillnad mellan Iran och Finland tycker jag. Finland skulle ju kunna vara Sverige rent distansmässigt och en hel del föräldrar är nog kapabla att ta weekends från sina barn om de inte är riktigt små. Till Iran är det inte bara långt, det är också en ekonomisk påfrestning (ni kanske bjuder på det men iaf) och dessutom så är familjen mkt mer central i det persiska samhället.

Således tycker jag att ni gör rätt båda två .
  • SaraPayam
    ekpo1 skrev 2008-10-13 15:03:29 följande:
    Till förrätten har vi rökt renkött i tunna strimlor blandad med röra på färskost, grönsaker och pepparrot. Röran breds sedsn på mjukt tunbröd och rullas i små rullar. Enligt kocken kommer det se ut som björkstubbar såm står på talriken ungefär. Plus grönsaker och lingån omkring.Till efterrätten blir det ugnsbakad rödinge med potatis, sås och grönsaker.Till efterrätten blir det antingen bröllopstårtan eller några kulor sorbe. Eller både och men först efterrätten och sedan tårtan. *Vi fick veta att sorbeleverantör levererar också till nåbelmiddagar!Känns lite kul att kunna äta det de äter på nobelmiddagen. :)
    Mums, det låter jättegott :) När ska ni provsmaka den?
Svar på tråden Augusti 2009