• Tant Doris

Augusti 2009

Skapar en ny fortsättningstråd för alla oss som ska gifta oss i augusti 2009. Här kan vi komma med tips, ideér och förslag på allt möjligt. Peppa varandra när det står still i planeringen osv.

Prata på!

• Svar på tråden Augusti 2009
  • Imz

Hej!!
    Om du har tid och lust skulle jag gärna vilja att du svara på vår statestikfråga som finns i forumet=), behöver så många svar som möjligt. Tack i förhand.

• SaraPayam
    MilosMamma skrev 2008-10-09 08:11:43 följande:
    Ojoj i förrgår berättade jag för min mamma. Jag frågade om hon ville veta en sak så svara hon: Va fan har ni gjort nu?Haha, Min ammma är en oroerska, för allt.Sen frågade hon, Jag hoppas verkligen inte att ni ska flytta ( Vi har precis flyttat till en villa om 200 kvm den 1 augusti) sen frågade hon om vi hade köpt nått dyrt och om det var ett syskon på väg , men jag sa nej på allt.Då frågade hon om vi skulle gifta oss, Japp den 29 augusti nästa år, hon vart jäääätteglad och planerade med mej hela kvällen =DVi vägrar bidrag då ett bröllop är vårat beslut och vi klarar att betala det själva, men hon har samma temprament som ja så ja, nu har vi iaf en G å v a på 10 000.
    Ååå vad kul att hon blev så glad & det är ju inte helt fel att få en liten gåva med :)

Jag kommer ihåg hur nervös jag va när jag berättade för min mamma & pappa att vi skulle gifta oss...jag va så orolig för vad de skulle tycka osv. Men de blev i alla fall jätteglada :)

Men jag vet egentligen inte vad de tycker om att man lägger så mycket pengar på ett bröllop, jag tror nog att de tycker att det är lite onödigt & att man kunde lägga dem på något annat ;) Typiskt föräldrar, eller vad säger ni ;)

Hur pass mycket hann ni planera då?
  • 20090801

Vårt bröllop kostar mindre än vad mina föräldrars bröllop kostade. Min mammas klänning kostade på den tiden (30 år sedan)10.000kr, alla mina kläder hamnar totalt under 5000kr. Vi vill ha ett stort bröllop som ser exklusivt ut men för en liten peng och vi har verkligen lyckats med det genom att använda oss av varenda liten kontakt vi har.

• MilosMamma
    20090801 skrev 2008-10-09 09:46:21 följande:
    Vårt bröllop kostar mindre än vad mina föräldrars bröllop kostade. Min mammas klänning kostade på den tiden (30 år sedan)10.000kr, alla mina kläder hamnar totalt under 5000kr. Vi vill ha ett stort bröllop som ser exklusivt ut men för en liten peng och vi har verkligen lyckats med det genom att använda oss av varenda liten kontakt vi har.
    precis som vi =)
  • MilosMamma
    SaraPayam skrev 2008-10-09 08:45:02 följande:
    Ååå vad kul att hon blev så glad & det är ju inte helt fel att få en liten gåva med :) Jag kommer ihåg hur nervös jag va när jag berättade för min mamma & pappa att vi skulle gifta oss...jag va så orolig för vad de skulle tycka osv. Men de blev i alla fall jätteglada :) Men jag vet egentligen inte vad de tycker om att man lägger så mycket pengar på ett bröllop, jag tror nog att de tycker att det är lite onödigt & att man kunde lägga dem på något annat ;) Typiskt föräldrar, eller vad säger ni ;)Hur pass mycket hann ni planera då?
    Jag har ju planerat nästan allt redan så jag berättade för henne så kom hon med bra råd och lite ideér jag inte tänkt på.
    Ska bjuda hit tärnorna nu i nov så ska vi pyssla inbjudningar =)
  • SaraPayam
    20090801 skrev 2008-10-09 09:46:21 följande:
    I detta läget är det toppen att ha kontakter, det kommer man ju jättelångt med :)
    Men att ni får det billigare än dina föräldrars bröllop låter ju helt otroligt, med tanke på hur alla priser har stigit, bara de senaste året.
    Men det är ju jättebra för er :)
  • SaraPayam
    MilosMamma skrev 2008-10-09 10:14:33 följande:
    Jag har ju planerat nästan allt redan så jag berättade för henne så kom hon med bra råd och lite ideér jag inte tänkt på.Ska bjuda hit tärnorna nu i nov så ska vi pyssla inbjudningar =)
    Jo jag kände samma, framför sllt när vi berättade för min svägerska att vi skulle gifta oss. Hon gifte sig för två år sen, så hon har ju nyss varit i hela bröllopsprocessen. Och det är ju jättemycket som man inte ha tänkt på innan som hon tog upp :)
    Så det är tacksamt att kunna byta lite idéer & tankar med varann :)
  • EhjärtarE

Vad var det för några tips ni fick då? Kan ju vara bra att veta

• MilosMamma

nja mest praktiskt, vem som vi ska ha som sköter maten så det hela tiden fylls på.

Att vi köper alkohol i tyskland (vilket redan var bestämt) men mest öl o vin där o nån spritsort då det är mycket yngre på festen så dricker dom mest grogg så köper vi en dunk ist Haha =)

Hur vi gör med Milo under dagen, vem han är med i kyrkan och vem som tar honom på natten sen då alla ska vara med på festen

hur bordsplaceringen ska vara, att vi köper panelgardiner ist för dukar så vi kan ha det som löpare.

ja sånt där småkravs

Vi ska köpa "knoppa" lakan på ikea o ha som duk och som stolsöverdrag =)

• SaraPayam

Det bästa tipset som jag fick va att föräldrar/syskon/svärföräldrar/nära vänner inte ska hjälpa till under bröllopet & att man ska leja bort så mycket som möjligt.

Hon menar på att både brudparet & föräldrar mfl är så nervösa att man inte ska göra det värre genom att dela ut uppgifter till dem.

Och efter att jag fick höra det så har det verkligen stämt på de bröllopen som jag har varit på.

Jag kan ju ta ett ex. Min moster gifte sig i år & hon hade bett min pappa & hennes pappa att fotografera, vilket ledde till att de inte satt ner på typ hela kvällen. Hon hade bett sin mamma & svärmor att duka mm, vilket gjorde att de va helt sönderstressade, min morfars fru märkte knappt av att vi va där...hmmm inte så kul.

Så jag anser att ialla fall på mitt bröllop så SKA INTE mina föräldra/svärföräldrar mfl lyfta ett finger, för de är där att njuta för deras dotter & son (i svärföräldranas fall) ska gifta sig & der kommer bara att ske en gång.

Så jag betalar hellre extra pengar för fotograf, servitörer, mm.
    Men det är min åsikt :)

Svar på tråden Augusti 2009