• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • BrudSommar2006

Nenne, ser fram emot ny tråd till helgen då!

Jag följde faktiskt livsmedelsverkets rekommendationer hyfsat, jag tänkte att jag har hela livet på mig att äta de där sakerna, jag kommer inte att sakna dem just nu. I fall att liksom men då var det väl i princip bara opastöriserade ostar och fisk med tungmetaller i som jag undvikek, resten äter jag inte i alla fall, äter ju inte kött tex. Osten ska man väl ha en sjujäkla otur för att bli dålig av men metallerna kan ju vara onödiga.

Nu vaknar Iris så nu ska vi ut till mina föräldrar och äta middag.

• FruCicci

AM, vad gör Listeria bakterien med en då om man nu skulle få i sig den?
    Jag åt ju ostar i Frankrike i somras och drack massa vin + rökte och tog upp detta med gynläkaren på mamma mia ifall vi skulle behållit det barnet, och hon sa att det inte var någon fara alls! ?????

jag dricker inget nu så klart och röker absolut inte... men jag älskar ost i alla former.... Kan inte låta bli....

• fru AM

Ja imorgon ska jag råskälla på dagispersonalen. Det KAN ju vara så att Livia bajsar en gång i kvarten på dagarna - fast det låter orimligt eftersom hon inte gör det hemma ...

Upptäckte det först när jag kom hem och började skala av henne alla klädlager. Rumpan hade dock klarat sig ok idag (är väl härdad nu) - det jag blev mest irriterad på idag var att det hade gått igenom på hennes nya silkestrikå-underställ och jag har inte hunnit skaffa sidentvättmedel än ... Lite fånigt, men så reagerade jag ...

• FruCicci

Min barnmorska sa att de har ändrat riklinjerna ag fisk o tungmetaller, att det inte är lika hysteriskt länge... jag blirtokig på allt detta, så jag tänker använda mitt sunda förnuft.
    Men om man kokar grönmögelosten och sen låter den svalna och stelna igen, är det ok då eller?

• MSW

Förresten, "stockholmare", jag och maken funderade på att gå ut och äta när vi ät i sthlm om två veckor.. Nått trevligt ställe som man lätt tar sig till från ulriksdals pendeltågsstation..?

• fru AM

OM man får i sig listeria (mot alla odds) så kan det skada fostret - vad jag vet. www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_aer_gravid/virus,_bakterier_och_parasiter/fakta_om_listeria/

MVC avråder från alla opastöriserade ostar SAMT grön- & blåmögel. I Sverige.

Jag tror faktiskt att barnmorskan inte ville oroa dig i onödan - du hade ju redan ätit ostarna och druckit vinet, jag menar vad skulle du göra ...?

Stor kram Cicci - det är så många generationer av gravida kvinnor som inte vetat om listerabakterien (och allt annat) och som fött friska barn. Ditt barn mår bra!

• MSW

har tänkt utnyttja svägerskan som barnvakt, så det behöver inte vara barnvänligt...

• fru AM

Cicci - om osten kokat (som i en sås) är det ok!

• fru AM

MSW: Ulriksdals värdshus? Fast jag vet inte hur det ligger i förhållande till pendeln ...

• Mrs  B

AM
    Tjata, tajata, tjata, det hjälper......
    (bajsblöjan alltså)

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen