• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • Lapinette

Ja Telis det kan man ju fråga sig??!!

Ska kanske smsa maken och skriva att han hugger en Amaretto på CDG ikväll när han flyger hem. Han frågade igår om vi behövde något förutom Calvdosen han lovat min bror.

• fru AM

Tack alla goda människor för alla goda recept! Gjorde faktiskt susen mot mitt eftermiddagsillamående! Nu ska jag svisch till affären och handla till kvällens "fläskdumplings med nudlar i het buljong" (Mattanten Leila Lindholm har varit i farten igen)

Puss & Kram
    Kiss 4

• Lapinette

När vi ändå diskuterar mat och egentligen är en gravidtråd. Jag ska bjuda en höggravid väninna på middag om en vecka. Vad får jag INTE bjuda på, jag menar vad får hon inte äta? Har bjudit gravid kvinnor på mat förut men de har inte varit så petiga som jag tror att denna är.

• Piggelin1

AM - Leila Linderholm är på TV kl 21 ikväll på TV4+!

Hmmm, om man är petig med vad man äter... Ingen parmaskinka, ingen sushi, inga dessertostar, ingen gravad/rökt lax, ingen fetaost, inget rosastekt kött, ingen insjöfisk - det är väl det jag kommer på sådär spontant. Sen att jag själv åt ovanstående då & då - det är ju en annan sak
    Lunchade med en gravid väninna på lunchen idag - vi pratade just om vad man får & inte får äta - vad snabbt man glömmer! Men nu fick jag det lite mer aktuellt i huvudet just för att vi pratade om det för ett par timmar sen!

Omsan, trist med jobbet - men vad skönt att du har så lång uppsägningstid. Då är det ju ingen fara på taket än på ett bra tag, även om man självklart vill ha nytt jobb så snart som möjligt. Här på bygget är det fortfarande oklart vilka som ska gå, bara siffrorna är officiella & ingen får besked förrän i början av december. Tror inte att de som då blir uppsagda får så lång betald uppsägningstid. Ok, det hänger säkert ihop med antal anställningsår, men om jag skulle åka dit, så är det nog bara några månader, gissar jag. Fast nu har jag iofs fått lite inofficiella signaler om att jag förmdoligen kan vara lugn, men mannen min vet ingenting om sitt jobb. Jaja, ingen idé att oroa sig i förskott alltför mkt.

• fru AM

Lappis - det är kanske lättare om du säger vad du tänkte bjuda väninnan på så kan vi visa röd eller grön flagg

• Lapinette

AM - har inte kommit riktigt så långt. Har en middag emellan som ska planeras (och precis en avverkad). De går på löpande band nu när det börjat bli mörkt och kallt ute. Nå väl, tänke skriva upp vad jag INTE kan bjuda på och sen komma fram till vad det blir och gärna olika på dessa middagar eftersom det är helgerna efter varandra.

• fru AM

Fan - idag hade dagis glömt blöjan igen!
    Angry With Chainsaw

• Lapinette

Obs första middagen är ingen gravid.

• gosnosen

Åh vilka smarriga recept som har florerat här under eftermiddagen, inte konstigt att man är hungrig! Blev väldigt nyfiken på Choklad Fondanten. Kan man förbereda den tex i kylen och sen bara stoppa in i ugnen precis innan man äter den.

Stort grattis till Frullan också!

Och en kram till Oms - supertråkigt med jobbet!

• fru AM

Lappis - ok förstår. I korthet: Inga råa/gravade/rökta/lufttorkade produkter (så länge de inte hettats upp under matlagningen - i en sås t ex. eller gratinerats i ugn

Inga abborrar, gäddor, tonfisk (fast burkad går bra), hälleflundra

Ingen lever (om du nu brukar laga det )

De flesta är kinkiga med ostar. Hårdostar går bra hursom men många brukar bli osäkra inför brie, chevre osv. Grönmögel är no-no. Fast även här är allt ok så länge det kokat/värmts ordentligt.

Hoppas det klarnade lite?

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen