• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • nennesjuttioåtta

heheh Omsan, de söker en men det är ju här i min stad...

• nennesjuttioåtta

Men hit tar det 80 minuter med tåget, så det är bara att börja pendla! Då kan vi luncha!

• MSW

Hej alla!!

*kramar till oms*

After eight muffins lät smaskens! Annars har jag testat att göra chokladmuffins med en klick vaniljkräm i mitten, de blev inte helt lyckade har jag för mig, men goda iaf..

Ja.. Huset har verkligen potential.. Är väl därför jag är så besatt av det.. Ja, oavsett om vi skulle köpa det eller inte så VILL VILL VILL jag se hur det ser ut inuti..

Nu har sonen tröttnat på att ligga själv i gymmet så bäst att ta upp honom!

• fru AM

cicci: Mailade precis ett superenkelt recept på vit chokladmousse (taget fr SvD:s matbilaga för ngt år sedan - gör ALLTID succé) till din hotmailadress.

• fru AM

Men Telis: hur gör man såsen med Amaretto? Och skickar du receptet på kladdkakan med After 8 så blir jag evigt tacksam!!!

• fru AM

Här är receptet på LAPPIS CHOKLADFONDANT från andra tråden (hoppas du tycker det är ok att jag lägger det här Lappis?):

"CHOKLADFONDANT

4 personer (men jag gör faktiskt halva satsen för 4 personer och serverar i små vita portionsformar som tål ugnsvärme)
    200 g smör
    200 g mörk choklad av hög kvalitet t ex Valhrona (själv använder jag 85 % Lindt för det har vi alltid hemma)
    4 ägg
    2 dl strösocker
    2 tsk konjak
    florsocker till garnering

Sätt ugnen på 250 grader, men endast på övervärme. Smält smör och choklad i vattenbad. Vispa ägg och strösocker riktigt pösigt. Blanda ner konjak, smör och choklad. Fyll i 4 portionsformar. Ställ formarna på en kyld bakplåt och grädda i 5-8 minuter. Chokladdesserten ska få yta men fortfarande vara lös inuti. Sikta över lite florsocker och servera med lättvispad grädde. Jag brukar blanda grädden med lite hallon när jag serverar men har även serverat med en kula glass till."

• Telemarkgrrl

Amarettogratinerad fruktsallad

Först gör man en vanlig fruktsallad med apelsiner, bananer, äpplen, vindruvor, jordgubbar, eller vad man nu tycker om. Och så hackar man sötmandel och blandar i, den är viktig tycker jag eftersom den går så bra ihop med amaretton.

Blanda 1 msk smör, 1 dl amaretto, 3 msk florsocker och två äggulor i en tjockbottnad kastrull. Vispa kraftigt över svag värme tills såsen tjocknat något.

Häll såsen över fruktsalladen och gratinera den på hög värme tills fruktsalladen blivit varm rakt igenom. Har man ugnsfasta tallrikar kan man göra det direkt på dom, annars är det bara att göra fruktsalladen i en ugnsfast form.

Servera med glass.

• Lapinette

AM - no problemas. Jag orkade inte leta efter den utan har den ju själv i en kokbok hemma. Som sagt, tjejerna kör denna i olika varianter. Någon tar mindre smör, någon har provat med lite smak av apelsin så den går nog att modifera efter tycke och smak.

• Telemarkgrrl

AM, kladdkakereceptet ligger i din mejllåda. (Varför skickar jag en del recept på mejl och en del lägger jag in i tråden?! )

• Lapinette

Den måste jag prova! Ytterligare ett Telisrecept in i word.

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen