• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • Frejis

Lappis - det var ju en tidig träning.
    Jag har tydliga ÄL-känningar den här gången och så omistliga snigelspår så att någon form av verksamhet håller mina äggstockar på med. Bra anledning för boot-camp, med andra ord!

Gosnosen, håller tummarna!
    Att söka nytt jobb kan ju vara nästan mer enerverande än ivf.

• Lapinette

Frejis - alla ursäkter till att hoppa i sänghalmen är bra ursäkter !

Gosnosen - gällande akupunktur har jag hört att man behöver 2-3 månader på sig innan kroppen kommit i balans.

• gosnosen

Jag går hos Marietta på Barnhusgatan. Valde det då det ligger närmast mitt jobb. Hon verkar inte alls vara så "noggrann" som din akupunktör verkar vara. Vi pratade ca 20 minuter första gången, och jag fick en del kostråd, och sen satte hon nålar. Hon kände förvisso på pulsen då och konstaterade att jag inte borde springa, men att jag kunde fortsätta med yoga. Men förra veckan satte hon bara nålar, några färre och på andra ställen än första gången. Men hon sa inte så mycket. Ska dit imorgon igen. Första gången hade jag jättesvårt att slappna av men förra gången gick det lättare och jag slumrade nog inte lite också.

• Lapinette

gosnosen - min säger att det är jättebra (nålarna verkar bättre) om man kan slappna av. Jag sover ju jämnt när jag är där (brukar väcka mig själv när jag snarkar ). Det är generellt så att första gången är det undersökning och sedan blir det enbart nålar. Min är inte pratsam men det visste jag om (hade läst på FL). Vet inte om du läste min solskenshistoria i förra veckan. En av mina trådkompisar på FL plussade i förra veckan. Det skedde naturlig väg efter att ha gjort 3 IVF och 1 FET. Hon började på akupunktur samma dag som mig och har aldrig någonsin plussat förut. Som du märker så tror jag på detta men vet även att akupunktur inte hjälper alla ...

• Frejis

Gosnosen, vad är det för kostråd som du har fått hos akupunktören?

Lappis, tycker att din trådkompis historia visar att man egentligen kan få plus när som helst. Ganska otroligt, men så kul!

• gosnosen

Skulle ju ha stått "slumrade nog IN lite också" . Vad fel det kan bli!

Freijs - Det verkar vara generella kostråd ur den kinesiska läran: Drick inte kaffe och grönt te (grönt te motverkar nybildandet av blodkärl) men gärna rött te och även svart te i måttliga mängder, ät inte vitlök, gurkmeja, mango, aubergine, stark mat (var mer saker, men kommer inte riktigt ihåg, kan kolla på lappen hemma), ät varm mat till alla mål (så att kroppen inte behöver lägga energi på att värma magsäcken), undvik komjölksprodukter (sojamjölk OK) och undvik kyckling och kött då det ofta innehåller hormoner som kan påverka fertiliteten, drick inte juicer från koncentrat (färskpressat går bra) och undvik socker och vitt mjöl. Tror att det var det viktigaste. Sen får man väl välja lite själv vad man tycker är viktigt för en. Jag har börjat äta gröt till frukost och har sojamjölk till och dricker en pressad apelsin (åt tidigare fil & müsli och ekologisk God Morgon-juice), dricker inte kaffe (var ingen storkonsument innan heller) förutom kanske en halv kopp varannan dag.

Fick också rekommendation att äta ytterligare vitamintillskott av B6, B12 och Folsyra, förutom den Mulitvitamin jag redan äter. Det fanns ett sånt piller så nu tar jag två tabletter på morgonen. De rekommenderar också Omega3, men vi äter ganska mycket fisk, så jag tror att jag får i mig tillräckligt.

Sen stod det också på lappen: Umgås gärna med gravida och kvinnor med småbarn då de i utandningsluften har massor av hormoner som kan vara gynannde för dig som försöker bli gravid... Vet inte riktigt vad jag ska tänka om det!

Lappis - läste din solskenshistoria, och det är väl sådana som får en att inte ge upp hoppet. Att det där guldägget en dag ska hitta fram.

• Mrs  B

Gosnosen
    Vad var det för vitamintablett som du ska ta???? (namn? receptfritt? eller).

Jag måste nämligen äta en B12 vitamintablett varje dag för att behålla mina värden och den är på recept.

• Lapinette

Mon dieu, tur att min akupunktör inte är lika "nogggrann". Visst är det jobbigt att jag inte får träna och dricka alkohol (mina två stora hobbies ) men när det gäller mat så har jag inte fått någon lista (även om jag hört talas om det där med gurkmeja, vitlök etc.) utan bara uppmaning om att inte äta stark mat (jag går därför inte till thai- och indiska restauranger) och så har hon någon gång frågat mig om kall mat men inte sagt mer än så. Gällande kall mat så äter vi alltid sallad till maten men då är det ju ok, om maten är varm. Gjorde även te till Lejonet och Björnens glass igår för att undvika att enbart få kallt i mig. Ganska så enkelt fixat men i övrigt så slank det ned både mango, vitlök, kött i helgen och i kväll blir det nog kyckling. Det där med kyckling förvånar mig lite då tjejen som plussade på FL fick order om att koka en hel kyckling och sen göra en kycklingsoppa som hon drack dagligen för att höja sitt immunförsvar.

Inga vitmanier tar jag heller ... ooopps! Ska kanske ta mig i kragen och pilla i mig den där multivitaminen som står hemma.

• Lapinette

Ska kanske springa upp till Hälsobutiken imorgon och inhandla Omega 3 plus den där burken du länkade till och sedan gå hem och koka kycklingsoppa så har jag garderat mig . Bäst att ladda upp, en månad kvar till min sista IVF.

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen