• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • fru AM

Ja, Lappis - läste artikel om stoppade adoptioner i SvD. Tänkte direkt på er i tråden som har adoption som ett alternativ ... Det är så snett - finns så många barn i världen som är föräldralösa och så många vuxna, bl a i Sverige, som vill adoptera.

• Lapinette

Page - hoppas han blir frisk och kry snart! Du verkar jäkla stark som orkar med alla upp och nedgångar. Ibland stannar jag upp (mitt i allt det här barnjagandet) och funderar på om jag faktiskt inte ska vara glad över det jag har istället för ledsen för det jag inte kan få.

BS - kan omöjligt råda i er situation. Vet ju inte hur jobbigt det kan vara att ha barn men själv är jag i en sits där jag enbart räknar med att få ett barn (och kommer att bli överlycklig över det). Om ni vill ha syskon till Iris så skulle jag nog inte vänta. Om ni inte vet ... så vet jag inte.

Telis - hur går det för dig? Har du eller ska du testa medicinen?

• fru AM

Jag menar - det sneda kommer ju in i bilden när adoptioner från vissa länder stoppas, eller när vissa "givarländer" stoppar vissa mottagarländer ...

• Lapinette

Har ju vänner som har adopterat och de förstår inte när vi säger att köerna är 3-4 år. De fick ju hem sin lilla tjej för 3 år sedan och då var kön inte så lång och sen pratar de om sina vänner som det tog 6 månader för (från det att utredning var klar). Tja ha, skoj för dem men tittar man på siffrorna ovan så är det lätt att räkna ut att köerna bara blir längre och längre om det är färre och färre barn som kommer hit.

• Telemarkgrrl

Lappis, ja jag såg det där på text-tv igår kväll. Värst är det väl för ensamstående eftersom Vietnam var ett av dom få länderna (det enda?!) som tillät adoption för ensamstående.

Man undrar ju om köerna kommer att bli ännu längre i framtiden än dom 4-5 år som dom pratar om idag?

• Lapinette

Telis - japp, Vietnam är en av de få länder som tillåter singlar att adoptera och det land jag främst skulle vilja adoptera från men insåg för ett tag sen att köerna dit var löjligt långa. 4-5 år!!! var har du hört det ifrån? Det jag har läst/hört är 3-4 år. Själv tycker jag att 2 år är en rimlig gräns ... .

• Lapinette

Man skulle ju helt klart ha önskat sig en kö-lapp hos Adoptionscentrum i bröllopspresent. Snacka om en superbra gåva. Då hade vi redan avverkat 2,5 år i kön.

• nennesjuttioåtta

god morgon *harkel*!

Heja Frejis!!!!

BS
    Jag tror också att man oftast får 1 barn som kräver mycket av sina föräldrar. I så fall kan vi ju då tro att ni har ert "enkla" barn kvar (om nu Iris ska vara det krävande, jag tyckte hon verkade helskön när jag träffade henne i parken!). MEN! Jag tror även att första barnet kan uppfattas som krävande just för att man inte har en aning om vad man ska vänta sig, vid numero 2 är man mer beredd och då flyger allt oftast på som en dans (för man har redan rutinerna inkörda) och de uppfattas då som ett väldigt smidigt barn. Jag tycker: kör på!

• nennesjuttioåtta

oh shit, vad trist med adoptionsnyheten. (Frejis, : - ? = ) Hjälp!!! Hoppas, hoppas, hoppas att vi inte behöver ställa oss i den där kön, jag har ju en tendens att alltid hamna i de där köerna som går långsammast (gamla tanter som räknar mynt...)

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen