• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • fru AM

BS: tung diskussion ni hade igår. Det är så svårt det där. Det är också svårt att råda andra ... Hur gamla är det ni är, du och maken? Tror ni ändå inte att Iris varit en exceptionell utmaning för er och att ett eventuellt syskon skulle förefalla vara rena västanfläkten (med all respekt för Iris personlighet - jag tycker hon verkar urgullig - men förstår att ni upplevt det som jobbigt). Skulle jag vara ni skulle jag köra på syskon så snart som möjligt för att "minimera de jobbiga åren". KRAM!

• fru AM

Angående söndag: jag har ju lust - men inte tid ...

• FruCicci

BS, kör på nu, du är ju inte så ung längre, sekundär barnlöshet är vanligare än vad man tror.
    Jag tror tom att det kan vara bra för Iris att få syskon nu, så hon får bli stor och växa lite till...
    Allt ligger för att ni ska köra nu, du blir ju inte piggare och orkar mer med åren liksom...
    Sen kan det ju ta ett tag innan det blir ngt, det är ju induviduellt... Min kusin tog det 8 månader för att få till 2an...

• Frejis

En megastor kram till Page! Hoppas att maken blir frisk snart, det lät jobbigt med lugninflammationen.

Brudsommar - när jag läser ditt inlägg tänker jag igen att det skulle vara mycket praktiskt om livet hade facit. Jag tror dock mycket på det som AM har skrivit, att det skulle kunna kännas lättare. Jag tror också att det handlar om hur mycket ni vill ha syskon till Iris och om ni vågar/vill ta risken att det kan på olika sätt bli besvärligt.

Mm, det var mina funderingar, men jag pratar kanske strunt, vem vet *hur gör man nu de här rosa varelserna med ögon som rullar, jag lär mig aldrig*

Jag har iaf ryckt upp mig blev irriterad på mig själv igår och tyckte att det var dags att sluta spela offer, jag är ung, än så länge frisk, men kan kanske inte få barn, so what? *ungefär så resonerar jag iaf* så nu blir det en frysåterföring i november och ett nybesök på St Göran någon gång då också så att man kan köra igång med en ny ivf i januari februari nästa år. Lappis, du är väl fortfarande med mig?

Och tack för alla puffar och knuffar, är helt blå i kroppen, men det hjälpte!

• Lapinette

Ahhhh Frejis vad glad jag blir! Så klart jag är med! Har ju väntat på min IVF i evigheter känns det som. Antar att du ligger en vecka innan mig, typ vecka 48? Så det finns både FET och en ny IVF i din nya plan. Inte illa! Det här blir vår sista IVF, sen hoppas jag på 2-3 FET (eller rättare sagt jag hoppas jag slipper dem) under våren men nästa sommar får faaaaaaaaan i mig den här karusellen vara "over and done".

• Izzie

Page - Åh vad tråkigt med din man! Håller tummarna för att piggnar till snart. Stor kram till er båda!

Frejis - Vad härligt med ett så optimistiskt och hoppfullt inlägg! Klart du ska köra ett tag till

BS - Ja du, svårt beslut. Nu är ju detta inga garantier, men jag tycker det är sällan man hör om familjer som har flera "jobbiga" barn. Oftast är det ett barn per familj som brukar vara lite mer krävande, åtminstone om jag tittar i min omgivning. Jag älskar verkligen mina syskon och är så glad att jag har dem. Om det är möjligt vill jag gärna ge Matilda detsamma. För min del hade det nog varit viktigare att köra tidigare för att på så sätt öka chanserna att det blir syskon, men jag har full förståelse för att det är ett tufft beslut och att inget beslut är "rätt" beslut. Kram!

Nenne - Om inte hårstråna har anfallt i flock ännu, så skulle jag nog ha is i magen och rycka de enstaka med pincett. Njut av din hårfärg, och den dag de vita tar över - köp toning!

• Izzie

Lappis - vad säger akun om dina värden nu då?

• Telemarkgrrl

Page, åååååh men fyyyy vad jobbigt! Nu räcker det väl ändå med elände för er. Hoppas så att J blir frisk snart, kramar!!

• Lapinette

Vet inte om någon av er läste DN imorse? Det stod - Adoptioner från Vietnam stoppas.

Regeringen har beslutat att inte förnya adoptionsavtalet på grund av rapporter om att det förekommer handel med de berörda barnen. Hemskt att sånt händer, handel med barn men detta leder även till att köerna kommer att bli ändå längre.

"Antalet utländska barn som adopteras till Sverige har sjunkit kraftigt de senaste åren. Det beror främst på att antalet barn som adoperas i världen är konstant medan intresset från västvärlden har ökat stadigt. Enligt siffror från Mia (Mynd. för internationella adoptioner) kom 1 083 utländska adoptivbarn till Sverige 2005. År 2006 sjönk siffran till 879 och 2007 var det 800 barn. I år blir antalet troligen inte över 600."

Känns jäkligt jobbigt faktiskt!

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen