• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • Frejis

Lapinette - välkommen hem! Hoppas att du haft en trevlig semester

Trist med temperaturdippen och tantens eventuella ankomst. Det vore ju trevligt med positiva överraskningar någon gång.

Såg att ni diskuterade ÄD, insemination när kvinnan är ensamstående och adoption. Som många har skrivit tror även jag att man utgår från egna erfarenheter och att man kanske handlar annorlunda när man själv står inför valet.
    När det gäller insemination tycker jag att det är helt ok, till och med mycket bättre för ett barn att bli uppfostrad av en ensamstående mamma än av en man och en kvinna som bråkar varje dag, avskyr varandra och är ihop bara för att man bör vara ihop (det finns fler anledningar, men jag orkar inte skriva ner dem, ni förstår nog vad jag menar). I väldigt många situationer är det bättre för ett barn att leva utan en manlig "förebild" som kanske är otrogen, super, kommer hem mitt i natten och struntar i familjen. Sedan finns det ju alltid individuella situationer och val, men det är en annan story. Tänkte bara skriva ner den här funderingen så att vi inte börjar idealisera familjelivet

• Frejis

Koko - stor kram till dig. Trist med att behöva bli besviken hos JÅ, tycker att det är oerhört dåligt att avfärda patienter på det sättet.

• Frejis

När det gäller min senaste ivf är jag helt övertygad om att jag har fått ett tidigt missfall. Det beror på dels alla symptom som jag hade och som plötslig avtog (samma hände den gången jag blev gravid), dels på den hemska förmiddagen i onsdags då allting stöttes bort. Den smärta vill jag inte vara med om igen det är det värsta som jag har varit med om hittils.
    Som det känns just nu kommer det inte att bli några fler ivf försök och de två frysta embryon har det bra där de har det. Usch!

• Oms

koko - antar att ditt meddelande var riktat till mig då det bara är jag som tagit upp frågan och hänvisat tilla andra källor också så jag förtydligar igen

Ja visst ska man försöka sätta sig in i en annans situation och det gör jag gärna (och ofta senast när det gäller ÄD som jag personligen är emot men som jag ändå förstår att andra är för) men när det finns vetenskap världen över som visar på en sak och det dessutom är den som jag själv har erf av (och ja, så många med mig m samma erf) ville jag bara förtydliga varför jag och många m mig som inte skriver här tycker att en sak INTE är ok.

Det är ju inte såå många ensamstående mammor här inne precis, tror att det bara är jag o A-M som har barn m 2 olika män (hoppas jag inte missat ngn) och jag vet inte hur hon har levt men jag vet iaf hur det kan vara och it aint easy om an säger så. Det är himla lätt att sitta o säga att det inte e ngn big deal när man själv har en man som man delar allt med och då kände jag att jag behövde rata "för flera" i den här frågan.

Det är himla lätt att säga "men vaddå - alla har väl rätt att få barn?" "min väninnan e sååå underbar klart hon ska ha rätt till en liten bebis via insemination" osv osv Det är tydlgen mer ok att vara för ngt än att vara emot ngt? varför är det så? måste vi hela tiden förändra tänk i nya banor bara för att vi är en ny generation som ska besluta saker? jag tycker att det känns lite som att man missar vad hela grejen går ut på m familjeliv, att bara skaffa barn för att man kan - e det ok? om man e singel och aktivt väljer bort barnets rättighet till en far e det tydlgien ok, men om samma person hade bott m en man som inte var bra för henne o de bråkade osv DÅ e det inte ok att få ett barn? mamman är ju fortfarande den samme och kan ju separera m pappan om det är så och då kan han ff vara en bra pappa. i första fallet är man ff ensam om ansvaret.

jag skriver fritt och riktar mig in till ngn speciell här inne utan till hela kollektivet kan man säga, tycker att samhällets syn på ngn som vill hålla kvar ngt bra oftast ses på ett negativt sätt i dessa förändringstider. självklart så om det forskas så pass mkt att man som läkare, psykolog, socionom etc ändrar uppfattning om familjebilden om vad som e bra o dåligt - ja då hakar ju resten av folket på - även jag såklart! men till dess kan jag inte sätta mig in i ensamstående kvinnas längtan till barn via insemination. jag är öppen inför det mesta - jag e ju gift m en invandrare - men inte för ngt som tar ifrån ett barn dennes rättigheter.

nä, nu ska jag jobba vidare. jag har sagt mitt i frågan och nu vet alla var jag står när det gäller barns rättigheter ni får gärna kommentera o förklara varför ni tycker som ni gör men jag kommer inte att kommentera det hela ngt mer då jag inte kan bli tydligare än så här och ni är nog trötta på mina utlägg - även om jag ääälskar att diskutera allt länge o väl

• Lapinette

Frejis - så ledsen att det inte bidde något. Jag var så säker på ett plus. Tycker dock inte du ska ge upp än och tror nog inte att du kommer att göra det heller. Gråt ut, skrik och tyck att livet är orättvist (för det är det!) och häng sedan med i slutet av november på en nytt tappert försök. Vi ska dra barnvagn nästa höst!!!

• Liten med Mindre

Frejis - attans att den inte ville stanna. Du behöööver inte vara så jättelik din mor (om jag nu minns historien rätt).

För övrigt - sitter här och tycker inte att det är ett dugg synd att några av mina nygjorda havreflarn flöt ihop så att de inte duger att servera imorgon... Varma och så där härligt sega är de. Sen tror jag nog att jag är kry nog för en liten behandling ikväll. Tur att jag inte bokade av det första jag gjorde imorse...

Måste nog röja köket på några flarn till...

• Mrs  B

Skickar en kram till Frejis!!!
    Attans att det inte vill sig.

• Oms

Frejis - skickar en kram jag med - det räckte inte m tumhållngin denan gång

Liten - är inte alls avis på dina varma, sega havreflarn där hemma...inte alls! *vill ha!!!*

ang date, blev det bestämt m ngn dag? en söndag? m el utan barn?

• Liten med Mindre

Oms - ett digitalt flarn är skickat till dig! Mumsar i mig orginalet utan att skämmas.

Har just besökt en riktigt usel jobbsökarsida. Tycker verkligen företagen att det blir lättare när man ska knappa in alla data på deras rekryteringssidor? För på slutet lägger de alltid till "var vänlig glöm inte bifoga ansökningbrev och CV". Vad ska de då ha allt det andra till?? Och i dagens förekommande fall så blev jag skickad i loop mellan de olika frågorna, och varje gång jag kom runt så hade tidigare svar försvunnit och gick inte att återfå.
    Nä - det jobbet blev det inte heller!

• Liten med Mindre

Jag är nog ledig nästa helg också förresten. Det verkar som om bilen blir fixad här i alla fall. Möts halvvägs med den usla verkstaden. Man blir ju rätt misstänksam när de nu säger "Nä, ni behöver nog inte byta mer är det vi nämnde första gången i alla fall". Är bromsservot plötsligt helt nu eller?

Om någon funderar på att anlita verkstad i Tyresö och vill undvika en felsatsning så kan ni ju messa mig och få veta var ni INTE ska åka.

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen