• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • muggles

MSW: tror det är ok om han ligger i ditt knä och sover på mage. För det är väl så att om de får andningsuppehåll så ska man dit och röra på dem så att andningen hoppar igång igen (och om beröring hjälper så borde ligga i knät funka?). Vi anv comhem för tv och tele, funkar bra. Dock har man inte samma säkerhet som telia att det funkar och det är fler drifstopp upplever jag.

Jag kan hålla med Telis resonemang om ÄD men jag tyckte Omsan förklarade sin ståndpunkt bra också. Skönt med diskussioner där alla får uttrycka sin åsikt utan personpåhopp!

frullan: trist att det inte funkade!

Lappis: välkommen hem, du har saknats i tråden! Håller som vanligt tummarna!

Nenne: lycka till med visningen!

Liten: trist med bilen

Ah, jag lekte flera timmar med Moa igår - kände mig som världens bästa mamma! Maken var och tränade och vi satt och byggde med klossar (hon börjar fatta principen nu fast hon är lite väl hårdhänt så oftast raserar hon tornet när hon försöker lägga dit en kloss), läste bok ("bo" säger hon), "pusslade" med sådana där djurpussel med knoppar som ska i rätt hål, trädde på och av ringar, plockade ur och i saker ur lådor. Hon var hur mysig som helst, varför kan hon inte vara sådan alla dagar?! Fast då skulle man inte uppskatta det lika mkt... Mitt mammasamvete är iaf gott! Sedan har hon börjat försöka springa, fort ska det gå...

• muggles

Cicci: vilken vecka är du i nu? Gött att du mår såpass bra ändå!

• BrudSommar2006

Cicci, då säger vi den 26:e då, vad trevligt!

Så kanske en liten Victor till då? Vad mysigt, han som är så söt! Kul med inskrivning!

Vi får väl se när det blir Junibacken för vår del då, om du tar dig dit så berätta hur det var! Har hört att mycket teater och så är för lite äldre barn och att man ska undvika att gå för nära vissa av de utklädda karaktärerna om man har små barn eftersom de blir rädda. Annars lät det ju väldigt mysigt med det där tåget och så. Är det mycket inomhus tro?

Den 28:e har jag äntligen ortopedläkartid så jag går också och väntar på att slutet av månaden ska komma...

• FruCicci

Mugglan- jag är i vecka 8 enligt senaste mensen,men jag tror inte jag ska räkna från den, så i vecka 7 i så fall.
    Long way to go

• BrudSommar2006

Muggles, aaahhh! Hur får du Moa att vilja försöka lägga klossarna på varandra! Vad mysigt och sitta och leka. Vårt vardagsrum har på något sätt blivit en lekstuga med alla Iris leksaker. Det blir ju inte av att man går upp på övervåningen och sätter sig i hennes rum för att leka, det är ju mer socialt att alla är där nere. Men lite jobbigt är det...

Lunchdags!

• muggles

BS: jag har bara visat hur man gör, dvs byggt torn själv. Har gjort det ngn gång ibland med långa mellanrum; förut raserade hon bara tornet men nu försöker hon bygga själv. Men å andra sidan har hon inte förrän ganska nyligen visat intresse för att trä på ringar på den där konen. Och min väninnas barn gjorde det redan i somras fast hon är yngre. Så jag tror att de har olika intressen helt enkelt - inget att stressa upp sig över. Jag tror Iris kommer att göra det när hon själv vill oavsett hur många ggr man visar för henne

Vi har Moas leksaker i v-rummet men på kvällen plockar vi ihop dem i en låda som åker in i bokhyllan. På sikt ska vi skaffa en låda med hjul på som går att rulla in i hennes rum. Klart de vill leka där alla andra är!

Lunch!

• Liten med Mindre

Hmm...är osäker på den 26:e. Beroende på hur bilbråket löser sig kanske vi måste åka till Falun och serva + reparera bilen där. Och då blir det den helgen - får körförbud den 30:e om vi inte besiktigat om bilen. Fast som den är nu kan vi ju inte köra ändå.

Annars vet jag att jag är ledig den 2 november om vi är friska. Fast då är det väl någon som fyller år, eller hur var det...

koko - Angående bebismat så äter Mindre inga 8-månadersburkar. Men vi har lyckats gå från Hipp 6 månader till Semper 6 månader med små mjuka bitar. Så ett litet steg framåt i alla fall. Kan det inte vara förkylningen som knölar till det med maten? Eller tänder? Eller "8-månadersångesten"?

Och vad gäller den vuxna kalasmaten till födelsedagen så blir det nog köttgryta och lingonparfait. Och så några cookies förstås. (AM, mazarintårtan såg god ut - men släkten äter äppelkakor i parti och minut så det blir inte så orginellt. )

• nennesjuttioåtta

lapinette!!!! Välkommen hem! Större bröst, va? Hehehehhehe...

Frullan
    Har tantarslet kommit?

Ang ÄD - fasen vad bra skrivet telis! Nu blev jag ju helt plötsligt FÖR! Inte för att jag var särskilt emot det förut men rent personligt trodde jag inte att det var min grej - har inte heller tänkt så mycket på det. Dock har jag alltid tyckt att hellre att P får bli pappa än att jag ska få barn. Men sen är jag väldigt törstande efter just själva graviditeten också, jag vill klappa mage och sjunga, spela Mozart och bli beundrad för att man är så fin som gravid!

Och Omsan skrev väldigt bra också!

Men samtidigt är det så svårt att jämföra adoption och ÄD. Har man inte behövt vara i situationen att kämpa för att bli gravid så är nog alternativet adoption, om man skulle försöka sätta sig in i situationen, ett naturligare (farligt ord) steg. Men om man nu har väldigt svårt för att bli gravid (särskilt om det är äggen som spökar), varför ska man då förväntas vara den goda, oegoistiska människa som adopterar - längtan efter att få vara just gravid är väl det som iaf driver mig att försöka hitta alla sätt det går att få bli det. Det är vi värda lika mycket som alla andra. Samtidigt måste jag dock säga att jag har sett så himla många fantastiskt söta, adopterade barn så jag hade kunnat röva bort dem allihop. Och det ÄR en god gärning. Men det är äggdonation också, vilken gåva! Och vad tycker ni om spermadonation, det är väl vanligare?

Och som Sweetie säger, hon har ju samma gester och kroppspråk som sin mamma - så i båda fallen (ÄD och adoption) så kommer ju barnet att präglas av föräldrarna oavsett vems gener som är inblandade.

Jag är ju så inkletad i skiten att bara få ett plus, så jag tänker nästan inte längre på vad som kommer sen - ett barn. Jag vill ha ett PLUS!! Få följa med varje vecka som går, lyssna, gissa, längta, få mage... Och visst, barn är ju målet. men just nu känns det så jävulskt långt bort.

• nennesjuttioåtta

Liten
    crap med bilen! AAAAAAAAARRGGHHH! Jävla biljävlar, bara kostar pengar hela tiden!

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen