• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • fru AM

Och Livia kan ju inte somna själv. Vi måste sitta i samma rum tills hon somnat. Några av er kanske minns den totalt misslyckade 5-minutersmetoden vi försökte köra på henne för något år sedan ... Sedan dess sitter vi där (och måste dessutom sjunga Pippi Långstrump-sången som ett mantra. Svaga föräldrar - erkännes)

• fru AM

För den kladdkakeintresserade - har just bakat en kaka som vi ska ta med på vår långhelg på landet (dvs sommarstället) som börjar imorgon:

Rocky road kladdkaka

Du behöver:

150 g smör
    150 g mörk choklad, 70 %
    3 dl strösocker
    3 ägg
    3 dl mjöl
    0,25 tsk salt
    1 tsk bakpulver
    1 msk kakaopulver
    1 tsk vaniljsocker
    100 g salta rostade jordnötter, grovhackade
    2 dl konserverade körsbär, grovhackade (låt dem rinna av väl)

GARNERING:
    1/2 påse stora Marshmallows, delade i fyra delar
    50 g mörk choklad, 70 %

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader. Lägg bakplåtspapper i en form på 20x30 cm.

2. Smält smöret i en kastrull, dra den åt sidan. Låt chokladen smälta i smöret.

3. Vispa socker och ägg pösigt.

4. Blanda mjöl, salt, bakpulver, kakaopulver och vaniljsocker.

5. Blanda chokladsmöret och äggvispet med mjölblandningen jordnötter och körsbär. Bred ut smeten i formen.

6. Grädda i cirka 30 minuter.

7. Strö marshmallows över den varma kakan.

8. Smält återstående choklad (50 g) i vattenbad och ringla över kakan.

Kakreceptet norpat från Aftonbladets Mat & Vin-bilaga för ett par veckor sedan - finns också på:
    www.aftonbladet.se/matvin/article3480710.ab

• fru AM

Äsch vad trötta ni är idag! Nu drar jag

• Piggelin1

Ahhhh, perfekt AM! Jag har fikat här på jobbet på fredag - om jag gör två såna kladdkakor, så lär de göra total succé!! Speciellt om man jämför med de flesta som bara brukar köpa med en vanlig trist vetelängd
    Kopierat & sparat redan!

• fru AM

Den stora utmaningen är väl att hitta konserverade körsbär. Det är jättegott (tycker jag) men finns nästan ingenstans! Ibland på orienthyllorna i mataffären ... Man kan säkert ersätta dem med blåbär eller något ...

• muggles

Jag gillar också körsbär1

Nu är min näst-sista kurs slut - jag har bara en kvar i höst. Såå skönt!

Moa sover ganska exakt 13h/dygn, varav 10,5-11h på natten och 1,5-2h på dagen. Hon sover en gång per dag, efter lunch (så som på dagis). Hon reglerar själv till 13h, så att om hon har sovit en längre natt så blir dagsömnen automatiskt kortare.

Vi behöver inte vagna längre utan hon har lärt sig somna. Vi har en kort rutin för att markera sömn; lägger henne i spjälsängen och sjunger Björnen sover (den sång som hon fastnade för - vi provade en massa men denna lugnar henne). Man sjunger den ett par ggr och om hon är orolig håller man en hand på henne så att hon ligger stilla. När hon stillnar kan man nynna ett par ggr och när hon börjar blunda kan man lämna henne (detta tar ca 5 min). På dagen ung likadant.

Jag är dock övertygad om att Moa inte hade sovit så bra på dagen om vi inte hade lärt henne; hon var ett sådant barn som inte automatiskt sov av sig själv. Men det har blivit lättare och lättare. Och jag tror faktiskt inte att hennes oförmåga att sova var vårt fel, att vi som föräldrar var ovanligt spattiga el så. Jag tror helt enkelt att barn är olika och vissa har mer problem med att slappna av än andra.

Moa har dock aldrig sovit mer än 14h/dygn och när hon var liten så var ju detta för lite, så hon har alltid legat i underkant på sömn. Vilket hon inte kan ha ärvt från mig för jag älskar att sova!!!

• Oms

AM - det lustiga m min väninnas situation är att hon har 3 olika biologiska pappor till barnen så det är inget genetiskt.

första gången bodde hon m pappan till stora dottern i ett turbulent förhållande några år andra gången var hon ensamstående (blev lämnad under slutet av graviditeten)och nu tredje gången så är hon stadgad o har det bra sen mellersta dottern var dryga halvåret. Hon har alltså 3 olika situationer och familjebilder och 3 olika pappor till barnen och trots detta så sover hennes 3 helt olika barn exakt lika - sammanträffande eller slump?

jag tror att hon har en grund filosofi att sova bör man annars dör man - dvs hon diskuterar det inte utan när det e sovdags så är det. punkt. Hon är alltså väldigt tydlig, oandra sidan så kanske det är barnen som vill sova så mkt o därför går det lätt? hönan eller ägget liksom...

• Oms

jag säger som Mugglan - jag tror att man måste lära barnen att sova, jag har iaf märkt av det på mina barn.

Mathilda har ju sovit på alla möjliga sätt/tidpunkter fram tills idag men vi har sakta men säkert styrt upp henne att somna själv och sova i eget rum hela natten - sånt kommer inte bara av sig självt i min värld. från början sövde vi henne i famnen efter att hon ätit sin sista välling för dagen, då hade vi ofta musik på som hon gillade och vi vyssjade o gungade m en konstant rörelse som självklart var sövande. dessto äldre hon blev dessto mer intreserad av omvärlden och då fungerade det inte längre. Efter det började vi med att gå in i hennes rum "natta" rummet och hålla i henne tils hon somnade o sen lägga ned henne, nästa steg var tills hon slappnade av och nu lägger vi ned henne direkt sen några veckor tillbaka. Hon vill inte ens bli hållen utan hon vill somna själv - jätteskönt.

För oss har det som sagt fungerat att göra det stegvis i samklang m henne - att köra 5 min metoden på henne hade aldrig gott hon har alldeles för mkt vilja o trutin behov för att godkänna ngt så drstiskt. Sen påverkas ju sömnen av hur mkt hon har ätit under dagen - har hon ätit dåligt ja då vill hon gärna vakan o äta 1 ggr under sen natten (efter ca 7-8 timmars sömn) men annars så sover hon som sagt hela natten och justerar nappar o så själv - ibland får vi gå upp o ge henne nappen men det kanske är 1ggr/v.

• Page

AM; jag brukar nästan alltid hitta konserverade körsbär på Coop. Annars kan man alltid prova i affärerna som har polsk mat. Det finns nog två stycken i Stockholm.

• Page

Jag förstår inte mig själv. I går natt var jag jättesugen på att rensa, och började faktiskt smått vid midnatt, men nu har jag ingen lust alls.

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen