• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • Liten med Mindre

Oms - Mindre behövde definitivt lära sig att sova. Och vi behövde lära oss att ge henne möjligheten. Nu blir det ungefär 14-14,5 h per dygn. Vi använder oss som bekant att AWs metoder, och lilltjejen tycker oftast att det är ok.

Tyvärr kan jag snöa in på att det måste vara som bestämt, och bli sur och lack när hon inte "sover som hon ska". Så fånigt egentligen. Oftast går det ju att ta en kortare lur på em för att hon ska klara kvällen, ifall hon sovit dåligt tidigare.

Cicci och ni andra - har ni lust att hänga på en middag någon tisdagkväll? (Kanske jobbigt om man blivit gravid o jättetrött förstås). För mig skulle det i alla fall funka fint när jag ändå är i stan, och inte har någon krabat att hålla ordning på. Hon må vara ursöt, men det är ju inte lugn o ro när hon är med direkt...har lite svårt att koncentrera mig .

Sitter här hemma med plåtar med nybakade cookies. Måste ju ha någora till födelsedagen. Ska nu bara komma på vad vi ska servera som är lätt att förbereda. Och så någon god tårta (gillar tyvärr inte varken mashmallows eller konserv-körsbär, så kladdisen faller på det.)

• MSW

Angående sömn, så försöker vi få in rutin med blöjbyte,tvättning och smörjning (har jag tänkt byta till massage när det funkar och har lärt mig riktigt..)byte till pyjamas, ad-droppar, matning och sen lägga in honom i sängen.. Detta (förutom matningen) delar jag och maken på och försöker köra varannan natt..
    Förhoppningsvis växer han juh med det även när han blir större...

• nennesjuttioåtta

*susar in med strykjärn och strutsmopp i högsta hugg*

AM
    *noterat* Wow, I like Rocky Road! Det där lät ju helt makalöst, måste prova någondag!

Fick ni som provat min kaka någon fontän???

Junilejon, ska kolla din blogg vid tillfälle!

BS
    Jo, här är visningarna alltid på vardagskvällar och inte så sent. Dumt för oftast får man gå tidigare från jobbet (om man nu har nåt) men å andra sidan så är helgerna fria.

Visning om några timmar så jag måste städa nu. Tjingeling!

• muggles

Omsan: jag tror vi menar samma sak men jag vill ändå förtydliga. Jag tror inte att alla barn behöver lära sig att sova; vissa klarar det alldeles utmärkt själva. Men när det gäller Moa (och vad jag vet även Vänners prins) så hade de problem med att slappna av och slockna var som helst och utan hjälp. Sedan känner jag andra barn där de snarast fått väcka barnet efter 3-4h sömn och de barnen har kunnat somna när som helst hur som helst. Och jag tror inte att det är föräldrarnas förtjänst...

I Moas fall är det så skönt att se att hon liksom gottar ner sig i sängen och riktigt gosar in sig i kudden när hon ska sova. Hon har helt klart förstått att det är en skön aktivitet När hon var liten var vi tvungna att skärma av med ngt för att hon inte skulle få en massa synintryck - annars låg hon bara och tittade på allt utan att kunna somna.

Sedan har man nog olika ambitionsnivå som förälder också. En del har en mer relaxad låt-gå attityd vilket inte behöver vara fel. Allt är ju rätt om man själv och barnet mår bra av det. Sedan har jag funderat på att det ibland är lättare att vara relaxad om man har turen att ha ett barn som somnar lätt själv.

Har man ett barn som uppenbart sover för lite och därmed mår dåligt av det, så blir man nog mer fokuserad på att "fixa problemet".

Liten: jag förstår precis vad du menar, jag har känt likadant. Men med tiden ser man att det finns naturliga variationer i både sömnbehov och sömnmönster. Verkligheten är inte som AWs bok och barnen är inte lika mkt "robotar" som hon utmålar. Men har man en god grundrutin så klarar man tillfälliga "hack i spåret" och hittar snabbt tillbaka.

• BrudSommar2006

Nu har Iris börjat bli en liten mardröm att lämna på dagis, det som gick så bra fram tills i förra veckan. Nu skriker hon på mamma och gråter och är helt hysterisk när vi ska lämna henne, suck, det var så trevligt som det var innan...

Jag kan inte tisdagkvällar eftersom maken har kurs men å andra sidan är det tveksamt om jag orkar ta mig in till stan en vardagskväll över huvudtaget.

Iris problem är inte att somna första gången utan att hon vaknar så fort igen och sedan skriker och är ledsen resten av natten om hon inte får välling. Vi tog ju två veckor till att försöka bli av med det nyligen och maken sov på golvet i hennes rum och allt men vi kom ingen vart och till sist blev vi ju tvungna att avbryta försöket när ingen av oss orkade längre, vi jobbar ju båda två på dagarna.

• Mrs  B

Oms
    Sömn är tyvärr inget mina killar gillar och jag undrar varför för maken och jag älskar ju att sova.
    Nu är Max snart 4 år och han sover mellan 20-07 (för det mesta ska jag väl också tillägga och kommer in till oss lite då och då). Han slutade sova middag när han var 2 år och har nog aldrig sovit mer än 12-13 timmar per dygn.
    Malte sover mer och lite bättre än Max men bra är det inte alltid.
    En bra dag: somnar 19.30, mat vid 04, vaknar 07, sömn 2h förmiddag och 1 h eftermiddag.

• fru AM

Liten - får jag förslå en smaskig äppelmazarintårta (höstaktigt och verkar urgott, den är mitt nästa bakprojekt) - se recept:
    tasteline.com/recept/Appelmazarin

Nenne: Har inte testat din Fontänkaka än - men jag har hemlighetsfullt hintat om att jag snart ska baka något extra gott ... Ville inte slösa en sån fin kaka på svärisarna på sommarstället i helgen heller (är inte intresserad av att se dem reagera som man bör på den kakan ... )

• Mrs  B

Grattis Saffranin!!!!!!!!!!!

AM
    Är det inte Leila som också har gjort Rocky road??????
    Har för mig att hon gjorde det i julas och det såg gott ut, men för mig som är nötallergiker får jag ju plocka bort lite saker...

Nenne
    Ska fråga kompisen igen vad det var hon åt.
    Har inte provat din kaka än eftersom jag försöker hålla igen, men vid nästa lyxtillfälle så slår jag till.

• fru AM

MrsB: kakreceptet är från Kladdkake-SM, inte Leila, men det kan mycket väl hända att gotegrisen Leila bakat något liknande!

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen