• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • fru AM

Vill bara påpeka till er som ska baka Rocky Road-kakan: Jag såg mig tvungen att efter att ha lagt marshmallows på kakan sätta in den en liten stund till i ugnen så att de smälte lite och fick litelite färg (som på bilden i länken)

• Izzie

Hej hej

Har ägnat en bra stund åt att läsa ikapp de senaste dagarna. Här hemma är det fullt upp annars. Min lillasyster är här och hälsar på (bor i Nynäs annars) och jagar kurser och framtidsplaner för våren. SOm den storasyrra jag är coachar jag min velpotta till syster

Tack för alla "välkommen hem"-meddelanden! Ni är så söta!
    Som sagt, resan var toppen! Jag var i Atlanta där makens syster bor (tror det var du som undrade Piggelin?). Oftast brukar vi passa på att se någon annan del av USA oxå när vi åker över, men den här gången blev det bara Atlanta. Men det var kul det med, fick ju mer tid till att umgås med svägerskan den här gången.

Vänner - Jag handlar via strawberrynet.com
    Åh det är så roligt med make up och krämer. Köpte en massa fina Bobbi Brown-produkter i USA...

Vad var det mer jag skulle svara på? *funderar frenetiskt* Nä, helt still... Skriv om frågan om jag missat nåt!

Telis - Vad härligt att ni har en donator! Det gör mig varm i hjärtat. Hoppas så för er skull!

Frejis - Det var då djävul att den satans tanten kom. Skit skit skit. Hoppas på era FET-försök framöver!

Saffranin - Grattis! Vad kul! När kommer underverket?

Nenne din tokmaja - Vad kul med huset. Förstår att du nästan längtar ihjäl dig! Ja, visst är NY fantastiskt! Jag minns oxå att vi gick så mycket att min gamla ryggskada som jag fått genom att lyfta en för tung bänkskiva på jobbet, bara försvann

Det var ju massor mer som jag ville kommentera, men nu har jag glömt... Typiskt!

• Izzie

Apropå goda kakor....

Jag ÄLSKAR de amerikanska stora chokladkakorna... De med massor av lager och krämig frosting. Det är det bästa jag vet. Åt några fantastiska bitar när jag var över, och bestämde mig för att köpa med mig kakmixar så jag kunde göra sådana hemma. Så i förrgår tog jag fram paketet med kakmix och började ställa fram alla grejer jag skulle behöva och började översätta att-göra-texten på baksidan... Ser min STORA bevikelse att själva frostingen skulle köpas separat. Förbannadejävlaskit. Chokladkaka kan jag väl fixa, det var ju frostingen jag ville åt!

Köpte två olika mixer och det var samma grej med båda. En hette "Devil's food" och en "Chocolate fudge brownie". Fasen, jag blir sugen bara jag skriver det.

Men min svärmor ska åka över i november så gissa att hon kommer ha inköpslista med chocolate frosting med sig...

• Izzie

Hittade dock ett svenskt recept på chocolate layer cake som jag ska testa nån dag... Någon av er som har bra recept på frosting? Helst inte med philadelphia-ost för jag vill inte ha någon syrlig smak på chokladkrämen...

• Piggelin1

Izzie - jag sitter här vid min dator & dregglar så att det stänker Förstår frustrationen till fullo!

• nennesjuttioåtta

vad var det för sorts frosting? Du kan ju ta samma som ska vara på min kaka, den stelnar ju och är jääääääättechokladig. (nu har ju inte jag receptet här...). BTW om ni ska baka den så är 85% lite för mörk, ta 2x200 g mörk marabou + 70% Lindt om ni vill ha lite mindre beskt. För oss som inte äter den med kaffe (de verkar ju ha fel på smaklökarna)

*städar vidare*

• Telemarkgrrl
    Oms skrev 2008-10-14 16:01:17 följande:
    Ang ÄD så har jag verkligen funderat vad jag egentligen tycker och jag tror inte att jag skulle klara av det. Att veta att ens barn har 50% av sina gener ifrån en annan kvinna o inte få veta vem det är skulle göra mig knäpp. jag tror själv att gener påverkar så mkt framförallt alla dessa ärftliga sjukdomar samt ens utseende och också i viss mån intelligens. att då bära ngn annans ägg skulle inte kännas bra för mig. jag o maken pratade om det och han är nog mer för än vad jag är - inte så konstigt då hans gener automatiskt lever vidare i barnet - medan jag är mer för adoption. där får man ju ändå ngn slags bakgrundshistoria till barnet.
    Oms, jag håller inte med alls.

Vad det gäller utseendet försöker dom matcha donator och mottagare, vilket betyder att man får ägg från någon som överensstämmer med ens egen hårfärg, BMI, längd osv. Jag skulle tex inte få ägg från någon som är blond, kort och tjock.

När det gäller intelligens har dels min man så att det räcker för två och dels har man ju ingen aning om det när man adopterar heller. Det är ju inte så att adoptivbarn (eller deras biologiska föräldrar) får genomgå ett intelligenstest innan adoptionen och att man får papper på att man får hem ett friskt, välartat barn som kommer att sluta med blöjor i ettårsåldern och har ett IQ på 180.

När man adopterar har man två osäkerhetsfaktorer vad det gäller dåliga gener, vid äggdonation bara en. Vid många adoptioner är en, eller kanske till och med båda föräldrarna helt okända. Och även om man vet vilka föräldrarna är och kanske till och med får träffa dom så får man ju knappast någon genetisk profil på dom.

Om äggdonatorer vet man att dom har gått igenom både fysiska och psykiska undersökningar och blivit godkända. Dessutom vet man att dom har mer empati och ett större hjärta än många andra människor.

Varför skulle det vara så viktigt med dåliga gener att man helt bortser från goda gener? Man har ingen aning om vilka anlag man för vidare till sina barn och vilka som kommer från pappan och man vet inte heller vilka som sen kommer att aktiveras - bara för att man har anlag för tex bröstcancer behöver inte det betyda att man nödvändigtvis kommer att få det. Kanske ens egna dåliga gener ersätts med några som är bättre?
  • Telemarkgrrl

En sak till om ÄD. Jag anser att det är ett gemensamt beslut mellan mig och min man, inte ett beslut som jag fattar på egen hand. Om jag skulle säga att jag vägrar gå med på äggdonation så skulle jag i samma sekund förvägra min man att få biologiska barn. Varför skulle jag vilja göra det bara för att inte jag kan få några?

• Telemarkgrrl

Izzie, det finns en affär med amerikansk mat här i stan, där borde dom väl ha frosting. Ska jag åka förbi och se efter?

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen