• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • fru AM

BS: Förutom klossbyggning (tre klossar), ritande med penna på papper (behöver inte vara föreställande ) samt kunna säga åtta-tio ord, samt peka ut olika kroppsdelar så är det nog inget speciellt vid 18-månaderskontrollen. I min bok står det en mängd samtalsämnen:

Vad har hänt sedan sist?
    Tycker ni att ert barn hör bra?
    Hur äter barnet?
    Hur sover barnet?
    Berätta vad ert barn tycker om /inte tycker om.
    Hur mår ni föräldrar själva?
    Hur kan en vanlig dag se ut?
    Har barnet börjat gå/klättra?
    Hur är det med tid för lek utomhus?

Livia passade på att skämta lite vid den kontrollen och när BVC-tanten frågade var näsan var så gick hon och hämtade sin stövel och låtsades ta upp näsan därifrån ... Vet inte vad BVC antecknade om det ...

Cicci: Så jobbigt med kruppdags igen! Och så hemskt med din moster!

Frejis: "mensvärk" = symptom!!! Ha det härligt på kryssningen

Själv sitter jag hemma med en febrig och hostande liten tjej. Var och hämtade ut hostmedicin går och doktorn sa åt mig att vara uppmärksam på hög feber (vilket hon inte hade alls då - feber, alltså). Men det fick hon ju i natt - så nu oroar jag mig för lunginflammation ...

• fru AM

Var förresten ute och åt med min mammagrupp igår kväll. Av fyrs stycken visade sig plötsligt tre vara gravida igen! (och den fjärde vill inte ha fler barn). Så det blev inte det vindrickande vi hade pratat om ... Jättekul att följas åt igen (även om det är större skillnad i tid än med förra barnen)!

• Lapinette

Frejis - låter som gravsymptom (stickningar)!!!! Åhhhh... vad spännande!

• BrudSommar2006

AM, hur fick ni Livia att bygga med klossar??? Vi har fortfarande knappt två månader på oss att öva! Resten kommer vi att klara galant, men klossar på höjden är ingenting för Iris än i alla fall.

Mrs B, elände med huvudvärk, det brukar jag få jämt också, nu sist slapp jag det av någon anledning, hoppas det håller i sig.

• Frejis

Uppriktigt sagt så känner jag mig tveksam

Magen har ju varit så här hela tiden efter ET och det känns lite olustigt. Lyfter jag en påse (rejäl sådan) med tvätt som jag gjorde nyss börjar det tom ila i hela magen och äggstockarna. Och så sticker det till ibland och håller på... Att träna på SATS kan jag bara glömma, det får bli en lång promenad igen och det känns tröttsamt och irriterande.

På tal om huvudvärk, så har jag det också. Aldrig annars, vad f*n?

A. M. - då innebär det att ni kanske kan få bilda en ny mammagrupp?

Lappis - om du jämför dina två ivf:er, var det någon skillnad mellan dem eller inte?

• FruCicci

Just det - HUVUDVÄRK hade ´jag också efter ÄL.... fick reda på att det är symptom eftersom hormonerna påverkar slemhinnerna, och det kan kännas som man har ont i bihålorna då...
    jag trodde bara jag hade det pga förkylningen....
    De du Frejjan
    Låter plussitivt...

• Lapinette

Frejis - säger som Cissi ... låter verkligen skumt och allt skumt är bra ! Det är svårt att jämföra då det gått så pass lång tid mellan mina IVF'er men andra gången tyckte jag att det kändes mer dagarna efter ÄP och jag blev definitivt mer uppsvullen om magen (såg gravid ut). Sen brukar jag normalt sett ha känningar i äggstockarna veckan efter ÄL som sen går över ju närmare BIM man kommer. Jag vet, det borde vara tvärtom. Jag tror du är gravid!

• Lapinette

På tal om att lyfta tungt - no, no från min akupunktör. Så därför är pump något jag inte får träna. Lyssna på kroppen Frejis. Den säger till vad du kan göra.

• Mrs  B

Cicci
    Hade minipiller efter Max förlossning men det funkade inte så bra på mig. Gillade dem inte alls.
    Nu har vi bestämt oss för regnkappor och säkra perioder tills det är dags för nästa syskon.

AM
    Tack för skissen och tankarna och det känns som om det kanske kan funka. Ska kolla med maken också och sen blir det till att shoppa.

BS
    Får ibland huvudvärk/migrän, ibalnd ont i magen och ibland ingenting.
    Men det brukar bara vara i en dag iaf.

• fru AM

BS: Klossbyggande ... Det gick av bara farten. Vi köpte många fina som vi själva satt och byggde med (och Livia gärna raserade) - och plötsligt en dag så ville hon bygga själv. Vid 18-månader klarade hon 9 på varnadra (stolt ) - fast å andra sidan ansåg hon ju att näsan låg i stöveln ...

Är du säker på att Iris inte kan? Ibland har de koll på saker som man inte vet om (de lär sig ju en del på dagis)

Frejis: JA det blir, om vi alla har lyckan med oss, en mammagrupp i repris! Och du kanske vill vara med!? Kram!

MrsB: kul att skissen gav något! Det var riktigt roligt att tänka åt någon annan. Glömde säga: Vilket fint rum ni har i grunden - härliga fönster!

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen