• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • muggles

Halloj tjejer! Hade kurs igår så var inte så närvarande. Näst-sista kursen på ett tag - skönt! De är så osociala de som går kurs hos oss (socialt inkompetenta programmerare de flesta) och så måste man umgås med dem på fikor och lunch och tvångsprata - blä!

Cicci: usch den där kruppen verkar väldigt jobbig, det verkar vara "anfall" ofta? Vilket jäkla skit att Victor skulle åka på det. Stackars dig som inte fått sova av olika orsaker, allting blir ju mkt tyngre då.

Telis: förstår din känsla, till slut orkar man inte hålla på antagligen. Väldigt bra beskrivet med att man vet när gränsen är nådd!

Moa har en period nu när hon vaknar en stund på natten, ca vid 4-tiden. Vaknar pigg och glad och jollrar, det går att få henne att somna om men det kan ta 30-45 min. Snark! Sedan sover hon iofs till 7-7.30 vilket är länge för att vara henne. Men nu vet man ju att allting är en fas och det går över så vi hetsar inte upp oss.

• BrudSommar2006

God morgon! Iris sover uruselt på nätterna just nu och avvänjningen av nattvällingen är lite lagd på is igen, vi har hållit på så länge nu, ingen av oss har sovit ordentligt på flera veckor och hon vaknar bara oftare och oftare och gråter mer och mer på nätterna.

I morse tog hon min tandborste, stoppade den i munnen och lyckades sedan ramla stillastående på plant golv och slog upp tandköttet så det började blöda. Hoppas att hon inte får problem med att äta idag på dagis.

• BrudSommar2006

Cicci, din stackare, och så stackars Victor. Ska ni inte kolla upp det där med att få ha syrgas hemma i alla fall som min släkting, har sparat dem en massa besvär på nätterna.

Har aldrig hört talas om någon vit tjock bok men där ser man, nu blir jag avundsjuk!

Vi har en Emmaljunga Cangaroo, trehjuling, verkar vara urusel kvalitet eftersom de bytt delar flera gånger och de också går sönder... Vi hade tänkt köpa till en liggkorg vid ett eventuellt syskon, vi ligger ju inte i startgroparna så Iris borde klara sig med ståbräda om det blir dags framöver, men det är bara att inse att den nog inte kommer att hålla för det.

• Frejis

Cicci - Kan ni inte få någon form av behandling för Victors krupp (mediciner, syrgas etc.)? Det borde vilken vettig barnläkare som helst ordna, det kan ju inte vara rimligt att ni ska ha det så här varje natt, vänta på anfall och vänta ut dem

Stackars din moster, vilken hemsk sjukdom det är

Jaha, så de har gratis KUB/Nupp tester från 34 års ålder? Det är ju bra

Jag känner inte av någonting särskilt och det jag känner kan vara biverkningar av Progesteronet (typ ömma bröst) så att vi får vänta och se. Vad jag däremot känner är någon form av stickningar/mensvärk i magen, vilket gör att jag har blivit väldigt lat och trivs enormt bra med det *det sista sägs med dåligt samvete *

På fredag ska maken och jag åka på kryssning till Riga. Hoppas på bra väder och god mat på båten!

• Mrs  B

Cicci
    Usch, det var inget vidare roligt med din moster!!!
    Bor hon också i Blekinge så du kan besöka henne när du är nere eller???
    Skickar många kramar!!!!!
    Huvuvdvärken höll i sig hela kvällen också tyvärr så det blev ingen kör för mig men idag mår jag ok. Bara trist att ha tanten rinnande....
    Vad har ni fått för medicin till Wictor????
    Vi har varit inne med Max tre gånger för falsk krupp och fått olika hostmediciner varje gång, men tabletterna har hjälpt iaf.

BS
    Vi har ett gult häfte till båda Max och Malte från BVC, funkar ok.

Vid 18 mån kollas enligt vår bok:
    Går ditt barn säkert utan stöd?
    Bygger torn av 2-3 klossar?
    Klotterritar?
    Talar 8-10 ord?
    Förstår fler än 8-10 ord?
    Leker "gömmalek"?
    Kan peka ut olika kroppsdelar?
    Hämtar ett föremål på uppmaning?

• FruCicci

Jag hade mensvärk ca en vecka efter ÄL och ända fram till BIM, men det kom inte ngn tant
    Stickningar pratar de om som symptom på FL.
    Sen frös jag, hade j-la humör, kände av boobsen, inte att de ömmade, mer som ilningar i dem... Sen kom saltsuget kanske 4 dagar innan BIM. En sak som jag var mkt förvånad över som symptom innan BIM var HALSBRÄNNA, Det trodde jag verligen att man fick i slutet. Men jag kände av det ett par dagar, inte så starkt, men tillräkligt för att jag skulle notera det.

Eftersom jag var förkyld, så kan jag ju inte helt relatera nästäppan till graviditet denna gången, och inte tröttheten heller.
    Hade och har nog ganska mycket symptom denna gången faktiskt... Har till o med redan kännt av lite illamående, fast mycket light version.

Ja, vi får se med Victors falska krupp. Blir det ett antal gånger till få vi ju givetvis kolla vilka åtgärder vi måste ta till, tillsammans med läkare. Men det som är kruxet är att det inte är så mycket att göra mer än inhalera adrenalin, få kortison och andas kallt...
    Vi får inte ens ge honom hostmedicin enligt läkaren.

Jasså, det var Emmaljunga. De brukar ju ha kanon bra kvalité på sina barnvagnar, det förvånar mig att den har gått sönder så mycket.

Telis, du formulerar dig alltid så bra!

• gosnosen

Cissi - min lillebror hade krupp när han var liten. Jag minns att mina föräldrar ställde in en elektrisk luftfuktare i hans sovrum när han hade sina perioder och att det hjälpte så att det åtminstone lättade lite. Kanske kan vara något att prova? Tror att man kan köpa såna på tex Clas Ohlsson.

• FruCicci

MrsB, hon bor i Vasastan i sthlm, så jag kan hälsa på henne när som helst, men just nu behöver hon nog mest sina barn och man, tills chocken har lagt sig. Hon har dock sommarstuga i Karlskronas skärgård o är så klart född där.
    Kul med kör,men trist att du inte kunde gå igår då.
    Tanten är ju ingen höjdare,men det finns ju minipiller som tar bort den helt o hållet, min väninna äter det och hon har inte sett röken av tanten på flera år....
    VI har förrästen inte fått ngt till Victor än... vi får se vad som händer framåt...

• Mrs  B

Fick förresten ett kusinbarn i helgen och det blev en flicka.

Och nu vet jag varför jag inte får några flickor själv, jo för alla andra släktingar verkar få det.

Maken har 3 syskonbarn, alla flickor.
    Jag har 7 kusinbarn som är tjejer och 3 kusinbarn som är killar.

• FruCicci

tack för tipset gosnosen!!!!
    Ska kolla med läkare nästa gång vad vi ska göra och vad som är bra eller ej för honom.

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen