• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • Telemarkgrrl

Tinga, ja precis så menade jag. Tvillingar och dessutom så mycket för tidigt födda är ju skitjobbigt ett tag men sen har man (förhoppningsvis!) ett par friska barn för resten av livet medan barnlöshet (kanske) aldrig går över. Självklart önskar jag också att alla barn som föds, föds friska och i rätt tid osv.

Men det är ju ingen tävlan i vem som har det värst (vi bodde minsann i en pappkartong mitt på motorvägen! ) utan snarare att man bara har sitt eget elände att jämföra med och då kanske man tror att andras elände skulle vara bättre bara för att det är annorlunda och att man skulle åtminstone få slippa sitt eget. Man kanske skulle ångra den tanken om man verkligen hamnade i någon annans skor.

• Telemarkgrrl

gosnosen, jag sprutar Menopur och högsta dosen, 450 IE.

• Frejis

Gosnosen - jag har ju inte varit nedregleringsbar så att jag faktiskt vägrar prova någon annan metod än den korta. Om kroppen gör så starkt motstånd under nedregleringen att hormonvärden blir extremt höga ser jag ingen anledning att fortsätta med nedreglergingen. Så det så, en besvärlig patient mao!
    Hur högt FSH-värde har du? Är det bara långa metoden som du hittils provat?

• Telemarkgrrl

gosnosen igen, förresten så brukar man väl säga att korta metoden är bättre för dom som är lite äldre? Och lite äldre har ju oftare högre FSH-värde än yngre. Så då borde väl korta metoden vara bättre även för dom med högt FSH? Det är banne mig inte lärt att hålla koll på alla olika teorier, ibland undrar man om läkarna själva är riktigt överens om vad som är bäst.

• Frejis

Jag drömde jättekonstigt inatt, att jag kom ut i köket och kaninen hade vält omkull sin bur och allt spån och kattsand (som han snällt kissar på) var överallt i köket, helt enorma mängder så jag visste inte hur jag skulle göra med allt detta öken. Och så var kaninen några gånger större än vad han egentligen är.
    Det var skönt att se buren på sin plats imorse kan jag säga

• gosnosen

Telis - mycket att blanda då! Ja, jag har också läst att korta metoden är vanligare bland äldre. Men det kanske är kombinationen yngre/högt FSH, jag vet inte. Tycker ibland att min läkare är lite stressad och inte hinner motivera sig. Men detta protokoll är CvL:s förslag.

Freijs - provera innehåller gulkroppshormon och hjälper till att förlänga menscykeln (tror jag det var). Jag har normalt 25 dagar, men nu senast efter Pergotime-kuren var den 28 dagar. Så jag antar att tabletterna är ett sätt att kontrollera menscykeln ännu mer. Jag har hittills bara gjort långa metoden och den första gången (på SH) fick jag ju en cysta under sprayningen som de fick punktera. Andra gången gick det som det skulle. Jag har ju inte kännt av sprayen direkt, så det har inte varit problematiskt på det sättet. Mitt FSH låg senast på 16 och efter Clomifentest på 15.

• Frejis

Gosnosen - intressant det här med FSH. FSH på 15-16 låter inte så extremt högt fast jag vet inte. Mitt FSH var ju 11 för mer än ett år sedan och ingen läkare kommenterade det förutom doktorn på SH som tyckte att jag hade 1 - 1,5 år kvar på mig att bli gravid annars skulle det vara för sent. Huddinge sjukhus och kliniken i Södertälje har inte heller sagt något; de låter snarare betydligt mer optimistiska än vad jag själv är. De verkar själva resonera på olika sätt, tycker jag.
    Håller tummarna att den här ivf:en fungerar. Det är ert andra försök på CvL eller hur?

• Telemarkgrrl

September, jag glömde svara på din fråga häromdagen om skidkläder. Jag använder alltid underställ (men absolut inte i merinoull pga hur dom plågar dom stackars merinofåren!), microfleecetröja och (om det är kallt) fleecetröja. Sist men inte minst en Goretexjacka. Om pengar is no object skulle jag rekommendera en Norröna (som Nenne har ). Själv har jag nu en Arcteryx som jag är väldigt nöjd med men har också haft Tierra och Northface och dom var också väldigt bra (särskilt Northface-jackan, den köpte jag för tjugo år sen och min mamma använder den fortfarande ).

• Telemarkgrrl

gosnosen, hoppas att det är den metoden som den bästa för dig, det vet man ju aldrig innan man provat. Ja, mycket blanda blir det! Fast det var jobbigare dom första dagarna, då skulle jag ha två lösningsvätskor men sen sa läkaren att dom just fått reda på att det räcker med en så nu känns det mycket lättare. Men man får börja kvart i nio om man ska ta sprutan kl nio.

• Telemarkgrrl

gosnosen igen, försvann din cysta efter att dom punkterat den? När jag var på Huddinge i förra veckan sa läkaren där att cystor aldrig kan försvinna av att man punkterar dom, man tömmer dom bara på vätska och sen fylls dom på igen. Jag begriper inte varför man skulle punktera dom i såna fall om det stämmer?

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen