• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • start september

Aaah Nenne, vad kul att ni fick huset! Hoppas att besiktningen går bra också. Inväntar också spänt söndag - gnid på med burken!

Åter efter vår första utlandsresa med lilla tjejen. Allt gick jättebra, inget strul med öron på flyget och hon somnade snällt vagnen på kvällarna. Så nu har jag också fått lite sol och bad i år! Och musslor som vi pratade om häromdagen, mmm.

Vill också kakrecept om någon har det.

Och Piggelin, XC60 är tuff, vi var jättesugna men så finns det bara så kosntiga motorer? Bara dieslar och inget vettigt miljöalternativ.

• Liten med Mindre

Inte för att jag behöver ladda in en kaka efter gårdagens fantastiska mat och ostavsmakningen efteråt (en av servitörerna hade lovat mig en rejäl ostkväll när jag kom tillbaka utan jättemage. ), men för er som inte laddade in igår kommer Nennes kakrecept nedan.

Det var superskönt med egen kväll, men lilltjejen var så trött att hon grät redan kl 17 igår, så vid 18 fick hon sova natt och det höll faktiskt hela natten, trots grym hosta som väckte och skrämde upp både mig och maken igår. Idag har hon tack o lov inte kräkts ner köket ännu, hoppas det har vänt nu.

Bäst med kvällen, förutom egen-tid och avsmakning, var den fantastiska parmaskinkan som "tillverkades" 11 november 2005, och hade lagrats i källare i 34 månader. Smälte i munnen, ljusår från affärernas och caféernas sega trådiga skinkimitationer.

Nennes Fontänorgasmkaka:

smält samman:
    400 g smör
    4 1/2 dl vatten
    7 msk kakao (+ moms)

vispa ihop det med:
    4 ägg
    2 1/2 dl creme fraiche
    9 dl socker
    3 1/2 tsk vaniljsocker
    2 tsk bikarbonat
    9 dl vetemjöl

Häll smeten (den är väldigt lös) i en långpanna (jag hade folie i, men det går nog bra att bara smörja den också). 180 grader, 40 minuter i mitten av ugnen.

När kakan börjar bli färdig, smält samman:

150 g smör
    8 msk mjölk
    6 msk kakao
    500 g mörk choklad
    2 tsk vaniljsocker

Ta ut kakan, stick en massa hål i den med en gaffel och häll på den varma glasyren, så att den rinner ner i kakan. Bred ut glasyren och låt stelna några timmar innan du kan skära i den. Vinner på att få mogna några dagar i rumstemperatur, om man kan hålla sig. Räcker till hela släkten! Om man inte är blyg...

AAAAH AAAAAAAAAAAH OH YES!!!!

• nennesjuttioåtta

god morgon!
    Liten!
    OHH! Låter som en fantastisk kväll!!! *dregglar* Riktigt god parmaskinka är något jag skulle kunna leva på. Trots att jag i alperna fick ut den genom näsan dagen efter kvällen före (ok, det tog ju ett tag att återinföra det på menyn) så ÄLSKAR jag det! Italienskt är svårslaget!!! Det var ni värda, tycker jag! Tycker även att du är värd en orgasmkaka, jag sitter och sneglar på vår som ska ätas imorgon när tjocka släkten kommer. Vet att det kan låta lite osunt när släkten är inblandad men...

Tillägg till orgasmkakan, jag har använt båda gångerna 2 st 200 g Marabous mörka choklad + 1 st 100 g Lindts 85%, då blir det lagom mörkt utan att bli bittert. Tycker jag.

Fortfarande ingen tant men jag hoppas inte så mycket för förutsättningarna är inte de bästa. Dels hade vi sex 3 dagar före ev ÄL som jag inte ens fick något utslag på stickorna om, så jag vet varken om vi prickade eller om jag ens haft ÄL. Så hold your horses (även om vi hoppas lika mycket som ni).

Nu FRUKOST! Sen besiktning! See ya!

• FruCicci

Hej gott folk!

Jag har fått en ny dator, o den är så liten så liten, så jag kan inte skriva på den, sitter medpekfingrarna...

Vill bara säga grattis Nenne, vad kul med huset... och inte att förglömma, dag 33.... wiiiieeeeeeeeeeee, håller tummarna....

Här har vi precis tillfrisknat, Victor var hos doktorn igen, han kanske blir/är ett krupp barn, men jag hoppas fortfarande att det var en engångsföretelse....

Jag har inga symptom alls, känner efter så det knakar, men icke. Fast det brukar å andra sidan vara lovande, för jag hade inte det sist heller.... Tanten borde komma om jag utgår från ÄL dagen på måndag/tisdag nästa vecka.
    Inga spår vid pappersmuffande, mer än att jag fick en aladåb i veckan, ca en veckla efter ÄL.... analysen av det blev inget vidare....

Om mensen kommer till mig så är jag spekualnt på bidrottninggelen, för Nenne är ju gravid, så jag "tjingar" den redan nu

I dag ska vi till Borren på kalas Tänk vad fort det första året går!
    Victor är 15 månader nu och på måndag ska vi på inskolningssamtal, för han ska börja förskolan!!!!!!!!!!!
    Men jag ska intebörja jobba, så det blir härliga morgonpromenader utan barnvagn o annat som är trevligt Tänkte bara ha honom dagar i veckan ett par timmar om dagen...

Känns som det kommer bli en mycktt spännande höst i tråden,många plussitivs saker på gång...

Nu väntar la dusche.

puss

(tognog 29 minter att skriva detta lilla, suck o hoppas jag vänjer mig vid minitangentb ord snasrt).

• FruCicci

jag är inte bakis eller skakis, fasen vad knepigt det var att skriva, det känns som varannanbokstav hoppar eller klistras ihop med fel ord... ja ja hoppas ni fattar vad ni läser...och dert skulle stå att Junior4 ska gå 3 dagar per vecka på dagis...
    skit samma

• BrudSommar2006

Hej Cicci! Jaså du har din nya dator nu, vad kul! Hoppas att du lär dig skriva på den också!!!

Nenne, hoppas så att du får ditt efterlängtade plus, minns ju nu att du inte hittade böjen, hoppas att det var fel på stickorna och inte utebliven ÄL!!! Oj, jag borde inte sitta här och skriva, jag borde hålla tummarna i styr!!!

• Lapinette

nenne - håller tummarna ändå! Vore så underbart för er med hus och så en liten bebbe på väg...åhhhh så härligt det låter!

Mrs B - låter som en bra idé att använda vin som hostmedicin . Själv fick jag nöja mig med en stor härlig biff ute på restaurang igår och så ett glas kranvatten. Det funkar faktiskt ganska så bra. Har sagt att jag kommer att synda de gånger då det erbjuds riktigt, riktigt bra vin (som när vi var hos svärmor) annars kan jag lika gärna vara utan.

September - välkommen hem. Låter onekligen härligt med sol och bad. Dåligt minne som jag har, var har ni varit? *skäms*

Fick igår veta att en av min fd träningskompisar (jag tränar ju inte samma klasser längre ) ska upp till Falun om ett par veckor. Jag erkände för henne för ett par veckor sedan vad vi går igenom (eftersom jag inte skulle gå in på samma klass som henne vilket annars är självklart). Så igår när vi träffades i omklädningsrummet så erkände hon tillslut. Man är helt klart inte ensam i denna karusell.

Har ett receptblad i Word som heter BT-recept. Ska kanske ge ut en kokbok à la Fjälbacka i framtiden . Då kan vi tjejer posera i den i något vackert kök. Nå väl, jag har ett chokladrecept som har blivit superpoppis i den andra tråden (där nenne och Piggelin tjuvläser emellanåt). Här kommer den:

CHOKLADFONDANT

4 personer (men jag gör faktiskt halva satsen för 4 personer och serverar i små vita portionsformar som tål ungsvärme)
    200 g smör
    200 g mörk choklad av hög kvalitet t ex Valhrona (själv använder jag 85 % Lindt för det har vi alltid hemma)
    4 ägg
    2 dl strösocker
    2 tsk konjak
    florsocker till garnering

Sätt ugnen på 250 grader, men endast på övervärme. Smält smör och choklad i vattenbad. Vispa ägg och strösocker riktigt pösigt. Blanda ner konjak, smör och choklad. Fyll i 4 portionsformar. Ställ formarna på en kyld bakplåt och grädda i 5-8 minuter. Chokladdesserten ska få yta men fortfarande vara lös inuti. Sikta över lite florsocker och servera med lättvispad grädde. Jag brukar blanda grädden med lite hallon när jag serverar men har även serverat med en kula glass till.

Enkelt och mycket gott!

• Lapinette

Är inne och klistrar in nennes fontängorgasmkaka och hittar i dokumentet även muggles laxrecept, Viktualias fiskrecept och så lite andra recept döpta efter tjejer på den andra tråden. Det blir absolut en BT-receptbok i framtiden .

• Lapinette

Cissi - låter som ett jobbigt tangentbord. Du kan inte ha ett vanligt externt till datorn istället. Du kan ju inte spendera 30 minuter för varje inlägg här. Jag har löst tangentbord, mus och skärm som står här hemma som jag kopplar upp min bärbara dator mot när jag är hemma.

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen