• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • gosnosen

Fru FruLLan - FSH står för FollikelStimulerande Hormon och är det hormon som sänds ut från hypofysen till äggstockarna för att få dem att inför varje ägglossning producera ett moget ägg. När äggstockarna inte svarar skickas mer FSH ut i kroppen och då stiger värdet. Normalt värde ska vara så lågt som möjligt, iallafall under 10. Har man för högt värde tyder det på att kroppen kan vara på väg in i ett för tidigt klimakterium el. åtminstone att äggstockarna känner sig gamla och trötta. Finns tyvärr ingen medicinsk förklaring till varför vissa drabbas av detta i yngre ålder. FSH stiger ju äldre man blir, men normalt sett i samband med intåget i klimakteriet.

• fru AM

Frullan: Jag köpte bidrotninggele+kapslar (Apiforce) - får tydligen fart på ägglossningen (fast jag hann aldrig börja äta kapslarna )

Köpte på www.bodystore.se - tydligen mycket billigare än i hälsokostaffären.

• Lapinette

Frejis - rekommendation veckan efter ÄP är att promenera. I våras när vi gjorde vår sista IVF gick jag hem från jobbet varje dag istället för att gå till gymet. Promenera är skonsamt för kroppen. Cykla funkar men jag går dit för att inte helt tappa kontakten med vänner på SATS plus att min make annars inte kommer iväg och tränar . När jag känner att pulsen rusar så sätter jag mig ned och cyklar i "normalt" tempo. Enklare att justera och ha kontroll på en cykel än inne på ett danspass där man slits med och omöjligt (åtminstone för mig) kan ta det lugnt.

Min vandring på stan igår ledde till två kokböcker samt att jag sprang på min väninna som jag lunchade med (som jag dessförinnan inte sett sen i januari).

Så inga embryon från frysen. Tycker det är lite dumt då jag antar att det ligger ett antal embryon på klinikerna som aldrig blir använda. Själv kan jag inte tänka mig ÄD men det kanske är enkelt att säga så då jag hittills inte haft problem med att producera ägg. Förstår er som gör det men för mig blir det antingen min och makens barn eller adoption som gäller. Jag bär inte på en jättelängtan efter att få vara gravid eller att föda utan min längtan är att få bli en familj.

Frullan - vill inte skrämma dig men det finns ju t o m de som gör IVF-försök som redan har ett barn. Visst hör man många som säger ooops, jag blev visst gravid bums med andra men det finns även dem som det har tagit betydligt längre tid för. Njut av Borren och kör vidare. Du ska se att det tar sig snart!

• Piggelin1

Kan bara instämma Lappis i detta med ivf för att få nummer två. Den ena kompisen som jag nämnde igår, som inte lyckats få ett andra barn, har försökt med ALLT - tre eller fyra ivf:er (en gång blev hon gravid, men fick missfall i åttonde veckan), akupunktur osv osv, men tyvärr har de tvingats acceptera att det inte funkar för dem. Varför vet de inte, inget fel hittat.
    Livet är så konstigt & detta med barn är verkligen ett lotteri.

• muggles

Piggelin: men man får väl inget landstings-ivf om man redan har ett barn va? Då får man väl betala privat? (apropå att du var för gammal).

Jag hade absolut ställt upp för ÄD om det var en kompis till mig och håller med Lappis att det känns bättre att det ägget hamnar ngn annanstans. Skulle kännas jättekonstigt om kompisen fick ett barn med exakt min näsa...

Vart har Nenne tagit vägen förresten? Hon har väl inte gått vilse i deppmanteln?!

• BrudSommar2006

Statistiken för barn nr två borde väl vara densamma som för ettan? Alltså att snittet på sju försök borde gälla fortfarande, jag har i alla fall inte läst något annat.

Lapinette, nej vem sjutton vill vara gravid och föda!! Önskar en liten ettåring bara kunde dyka upp för förutom första veckorna efter förlossningen då jag minns att jag tyckte att Iris var fantastisk och jag hade ännu inte hunnit bli dödstrött så tycker jag inte att det varit någon höjdare innan dess. Fast nu så.

Egentligen börjar det nästan kännas dags för att försöka sig på en tvåa för oss också men först måste jag bli av med mitt ryggonda och sedan måste jag gå ner massor i vikt. Suck, tiden springer ifrån en känns det som. Jaja, vi konstaterade härom dagen att blir det inget mer barn så är vi i alla fall nöjda med lilla tjejen vi har.

Angående att få en tjej eller kille så borde det väl nästan vara tvärtom mot FruLlans teori, borde det inte bli en tjej lättare för de som har lite svårt att bli gravida? Killsimmarna måste ju ha det lättare att ta sig fram för att klara sig om jag förstått det rätt?

Jag skulle gärna få till en kille nästa gång med förhoppningen om att må bättre under graviditeten men annars känns det ju mer hemtamt med en tjej.

• Telemarkgrrl

Det är så kul att höra hur olika vi tänker om ÄD och adoption. Jag håller med gosnosen, jag vill hellre ha min mans barn än ett barn som inte är någons av oss (biologiskt sett).

Det är så coooooolt med folk som ställer upp som äggdonatorer, det är en sån otroligt fin sak att göra för andra. Det är fantastiskt helt enkelt!

Frullan, kön är jättelång för ÄD. Bara för att man får komma på ett första besök betyder inte det att man snart står på tur för behandling tyvärr. Man måste träffa läkare och kuratorer och bli godkänd, sen ska man genomgå en testrunda för att se hur man reagerar på medicinen osv. Även en äggmottagare måste nämligen ta medicin, detta för att man ska synkas ihop med en äggdonator. Efter det ska man komma fram i kön och så ska dom hitta en lämplig donator som matchar en själv i längd och hårfärg osv. Så det är lång tid kvar till en ev behandling.

Ja, var är Nenne? Jag undrar så hur det har gått med det där huset!

• Telemarkgrrl

Frullan förresten, jag tror som dom andra att du inte behöver stressa upp dig redan. Men jag håller tummarna för att du inte behöver vänta så länge på nummer två. Vad kul att du så gärna vill ha en tjej nu! Före Borren var du ju nästan tjutfärdig vid tanken på att få en tjej.

• fru AM

Apropå äggdonationer: vad finns det för regler för donatorer - dvs ålder, osv?

• Piggelin1

Muggles - ingen riktig koll på det där om man får landstingsfinansierad ivf eller ej med en nummer två, men det verkar ju hyfsat logiskt om man inte får det. De jag känner gjorde nog alla sina ivf:er privat, om jag inte missminner mig alldeles. Så det bekräftar ju i så fall teorin om att man inte får det betalt via landstinget.

BS - håller med - föda är VERKLIGEN inget jag suktar efter! Jag mådde ju bra större delen av graviditeten förutom en del foglossning på slutet (som försvann ngn vecka efter förlossningen). Sanningen att säga, så skulle jag väl tycka att en andra gravidtitet vore OK, men en förlossning, näe, fy f-n Hoppar mer än gärna över det kapitlet helt...

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen