Spännande det här med akupunkturen... Hoppas att det ger de resultat ni önskar i slutändan!
MSW - Jobbigt att du sörjer den där första stunden med A. Jag kan absolut förstå det. Jag gjorde ju samma sak själv eftersom jag mådde så dåligt efter akut-snittet. Hamnade på uppvaket på IVA istället för att följa med maken och Matilda tillbaka till förlossningen efter operationen. Sedan dåsade jag bort en stund på uppvaket och när jag vaknade var jag helt ensam. Full med slangar och en bedövad kropp som inte gick att röra. Känslorna och tankarna rev runt i skallen och jag hade ju inte ens fått träffa den bebis som vi till slut fått efter det senaste dygnets slit. Minns att tårarna rann och jag kände mig ensamast (inget ord va? men du fattar
) i världen.
Så småningom kom ju maken med Matilda till IVA och jag fick träffa henne. Sedan hade vi fullt upp med att komma upp på BB, få amningen att funka, kunna röra sig igen efter op osv. Det fanns inte tid att tänka på det som varit i detalj.
Efter några veckor el tom månader började jag fundera kring hela förlossningsförloppet och tiden efteråt och tyckte mig blivit snuvad på hela grejen. Jag slet och slet, men ändå fick jag aldrig vara med om det där som alla talar om. Dvs få upp en liten hal slinkig bebis på bröstet och se den ta sina första andetag och välkomna den till världen.
Mycket av det handlar om de förväntningar jag hade innan, och de skilde sig från hur det sedan blev. Det sörjer jag fortfarande. Många undrar om inte jag tänker satsa på snitt direkt om M får ett syskon, men jag kommer nog att försöka satsa på en vaginal förlossning iaf om jag får chansen. För att på något sätt kompensera det som uteblev nu.
För mig har det hjälpt att prata med vänner, BM och skriva av mig här. Har du svårt att släppa det, tycker jag att du ska ta kontakt med den BM som följde dig under graviditeten och se om hon kan hjälpa dig att bearbeta det för att sedan gå vidare. De har ju kuratorer som kan hjälpa till om man behöver.
Så småningom kommer du säkert att kunna släppa tankarna på att det inte blev som du förväntat dig och bara njuta av att du faktiskt har all tid i världen att umgås din fantastiska son. Kram på dig!