Alla tips du får hjälper dig att gå ner i vikt. Men vissa är kortsiktiga och andra långsiktiga, vissa är hållbara och andra inte. Om ett normalt kaloriintag för en stillasittande kvinna är 1500-1600 kalorier per dag så är det ganska lätt att inse att man går ner i vikt om man äter 1400 kcal per dag. Och att den viktnedgången är långsammare än om man äter 1000 kcal om dagen. Men man måste ju samtidigt inse att kroppen lever, så den reglerar sig efter förutsättningarna du ger den. Till en början minskar du alltså snabbt i vikt av en diet på 1000 kcal per dag men sedan vänjer sig kroppen vid det och så planar viktminskningen ut. Man måste alltså hålla sig över den nivån som gör att kroppen upplever det som att det är matbrist. Så enkelt är det, och den nivån är lite olika för alla. Sen tror jag hellre på att öka ämnesomsättningen med t ex styrketräning än att minska den med dieter...det är inte långsiktigt hållbart enligt mig....
Mikabella skrev 2008-07-15 13:16:15 följande:
Ja jag är helt snurrig. Man får så många "goda" tips öreallt ifrån. Gör si, gör så, ät detta, undvik detta, täna, träna inte...Blir helt yr! Verkar finnas 10000 olika varianter. Några säger till mig att äta som en häst, andra att inte få i mig mer än 1000 kcal per dag. Ibland svälter jag tydligen o ibland överäter jag?! Åhhh!!