• Gemma

In vino och cappuccino

...och så en skvätt modersmjölk därtill (fast de samvetsgranna låter bli att blanda). Låt vätskorna flöda, så följer orden automatiskt.

• Svar på tråden In vino och cappuccino
  • Lapinette

Gemma - härligt att ni båda unnar er. Här är det mest jag som shoppar. Försökte tvinga in maken i några affärer i Lissabon men han totalvägrade. Speciellt skoaffärer då han klagade över att han omöjligt kunde ta av sina varma adidas och prova andra skor. Faktum var att det var tokrea i Portugal men vi gick bara in i 3-4 väskaffärer varav jag köpte min Biasia i den första och sen letade efter en ny kärlek... men, men jag är allt för monogam, kan bara ha en kärlek i taget.

• Amelle

Gokväll!

Ligger här på soffan och har precis sett 27 Dresses. Sådär bra, kan man väl säga, men lite bröllopsporr är ju alltid kul så här i efterdyningarna. Har ont i foten och kan följaktligen inte träna, det regnar och är mörkt och maken kommer inte hem förrän på söndag, buhu. Så jag kan relatera till hur du kände dig igår, förhoppning. Dessutom har jag ätit lösgodis istället för middag, fy på mig

Så där, nu var det slutgnällt.
    Gemma, det är inte alls svårt att bli stungen tre gånger med getinginvasion på tomten (trots att Anticimex fick gör en uttryckning). Första sticket kom i munnen när jag satt i solen och åt frukost, andra när jag slaktade getingar och lyckades trampa på en som bara var halvdöd, och tredje när den flög in mellan mina tår (hellre tår än lår, kan man ju ändå konstatera)! Tur att jag varken är rädd för getingar eller reagerar alleriskt, kan man ju konstatera, hehe.

Nu ska jag kolla en rulle till. Vad har ni för helgplaner?

• Lapinette

Amelle - låter inte skoj med getingarna.

Helgplanerna börjar så smått arta sig. Första tanken var att åka ut till landet men då bilen är avregistrerad i väntan på svensk skylt så avstyrde vi det. Nästa tanke var att ringa en av mina singelväninnor och höra om hon hade lust med en drink imorgon kväll. Precis när jag tänkt tanken ringen telefon, brorsan som bjuder över oss på middag på altanen imorgon. Trevligt!

Annars tänker jag nog fortsätta med att vara semesterslö dvs mest lulla omkring här hemma. Idag har vi varit iväg och inhandlat 9 flaskor vin, 6 av vår favoritrosé som vi bara hittade på vissa Systembolag och sen blev det ytterligare 2 vita och 2 röda. Åkte sen förbi Plantagen och inhandlade blommor till balkongen. Mina ser alltid så tråkiga ut när jag är åter från semestern så nu är det fräsch och trevligt där ute igen.

Vad mer? Jo, har varit och kört spinning och sen förberett middagen som består av ugnsrostade grönsaker, aoili och helstekt fläskfilé. Till det ett portugisiskt vin så klart!

• Gemma

Amelle: Innan du hann besvara min fråga så gjorde en geting det. Fy HELVETE vad ont det gör! Inte så mycket sticket som den pulserande värken som fortsatt efteråt, timme ut och in.

Men förhoppningsis, vad är nu detta, uteblivet firande?? Hur kan din omgivning låta det ske? Skandal! Skickar en miljon sprillande sprallande årgångsbubblor åt ditt håll, och bestämmer också att ditt jobb från och med nu ska vara roligt, spännande och meningsfullt, men inte så mycket att du inte kan koppla bort alltsammans när du kommer hem. Varje dag ska vara sådan.

Tack än en gång för fina monstertips, vi knyter fast sådant som är viktigt men tänker - kanske lite väl optimistiskt - att det blir mer pedagogiskt om hon får lära sig att saker försvinner om man kastar bort dem.

I morse gick jag en 1,5 timme lång promenad längs havet med mannens syster och hennes man medan mannen hämtade sin inte längre försvunna mamma och bror på stationen. Det doftade tång efter stormen och nyponrosor och den ljumma vinden vispade runt bland strandgräs och nyanlända fransmän. Efteråt var jag bra mosig i huvudet efter allt franskpratande och njöt av att ligga på soffan och kolla på TV, medan mannen vallade sina släktingar i vykortssöta byn Mölle.
    Efter min latlunch kom blivande gudmor, en av mina absolut bästa väninnor. Monstret älskade henne direkt och log och log, sedan lärde hon sig raskt - medan jag gjorde cappuccino - att vinka. Men bara till gudmor och sin egen spegelbild.

Matar för övrigt monstret två gånger per dag. Allt, allt, allt försvinner ner i glupska monstergapet. Grillad lax med rosépeppar. Bavarois d'écrevisse. Bebisgröt med mangopuré. Granny smithäpple. Avocado, romrussinglass, haricots verts och broccoli stekt i vitlök. Men på en punkt är fröken monster bestämd: Aldrig mer än två matskedar, sedan är det amning som gäller. Någon måtta får det ju ändå vara på nymodigheterna. I 2,5 månader har jag nu kört med smakportioner och det kan lika gärna bli 2,5 månader till, det är upp till henne. Litar numera på att hon vet bäst - den lilla tjockisen.

Alla: Jag ska sjunga, i all enkelhet, Idas sommarvisa. Från mig till monstret. Är så van vid att göra det, att jag förhoppningsvis inte blir särskilt nervös. Att sjunga är läskigt men kul. Hoppas sen bara att folk gråter av rätt anledning, om de nu alls gör det.

• Gemma

Förtydligande: Hon är alltså jättejätteglupsk! Om jag inte är tillräckligt snabb greppar hon genast skeden med sin lilla hand, gapar stort och kör in den i munnen medan hon vroomar som en liten räserbil. Smart som hon är, hinner hon ändå anpassa munrörelsen till verktyget, jag matar minsann både med plastsked och liten vass i metall, och ibland blir det en riktigt vass gaffel också om jag inte orkar byta (hon käkar direkt från min mat, alltsom oftast). Men hon har peppar peppar aldrig gjort sig illa. Man blir mer försiktig av att leva lite farligt, tror jag.

• Amelle

Gemma - nästa gång du blir stungen så se till att snabbt ta en allergitablett och en smärtstillande, samt kyla ner det med is (jag tryckte i mig sorbet för sticket i munnen).

förhopnning - jag tror verkligen inte att du kan komma att trivas sämre än vad du gjort på nuvarande jobb - i alla fall att döma av vad du skrivit här. Hoppas att det blir toppen till slut och försök komma ihåg hur dåligt du faktiskt mått på nuvarande ställe.

Lapinette - hur länge varar din ledighet? Låter rätt skönt att bara vara hemma och glida runt och ta dagen som den kommer (som omväxling mot att planera in resor hit och dit som alltid jag brukar göra, och du med, tror jag?).

Jag har sovit som en stock, ätit ägg och druckit kaffe samt försökt plocka lite i lägenheten. En väninna kommer över för videokväll, middag och rödvin.

• Lapinette

Amelle - jag sitter ju här och planerar nästföljande resor så visst är det ovant för mig att glida omkring hemma i hela 5 dagar! Vi har endast 2 veckor ledigt men jag känner mig ändå utvilad då jag har haft det lugnt på jobbet sen i juni, tagit ut lite timmar här och där hela sommaren. Helt ok att gå tillbaka och sen ha Spanienresan i oktober att se fram emot.

• förhoppningsis

Gemma
    Ja lite fundersam var jag över att ingen kunde fira mig iår och kände mig lite negligerad. I morgon kommer min bror och sambo på middag och sällskapsspel för att fira mig - alltid något.

AJAJ!! Får ont bara genom att höra om era getingstick! Anticimex verkar inte ha gjort sitt jobb ordentligt om de fortfarande är kvar.

Amelle
    Håller med om att 27 dresses inte var superkanonbra men jag tycker att den funkade helt ok som tidsfördriv och feelgoodfilm. Passar perfekt för en regnig dag.
    Jag försökte minnas hur jag mådde när det var som värst och då kändes det lite bättre, återkommer på måndag med en rapport.

Lapinette
    Ohja, det hade varit trevligt! Ananasmohito har jag inte druckit tidigare, bara smultron. Hur var det, låter somrigt!
    Tycker era resor alltid låter så mysiga, svär över att min man inte kan var borta från jobbet annat än på sommaren och på nåder en skidvecka. Hans chef hatar långhelger så det blir inte så mycket som vi skulle vilja.
    Funderar på att köpa nya blommor till vår balkong också, de som inte blev tråkiga under semestern har nu nästan regnat bort. Vad hittade ni för roligt?

Gemma
    Hoppas vädret blir bra på dopet, ska försöka danda soldansen och skicka lite sol åt er. Är övertygad om att din sång kommer gå väldigt bra. Tycker Idas sommarvisa är väldigt fin och passar bra på dop, jag är inte så religiös av mig.
    Tack för uppmuntran gällande nya jobbet, det behövs nog. Sparar dock bubblet till i morgon dock, var på bröllop igår och är därför inte helt sugen på alkohol idag.
    Vad tyckte fransoserna om den svenska idyllen?
    Lägg gärna ut bilder på din mans nya skor, skulle vilja visa dem för min man.
    Lustigt med miss Ms matvanor, att prova ny mat verkar inte vara något problem men frågan är hur ni ska få henne att äta mer än 2 tsk. Vad händer om du inte ammar henne eller om det är någon annan som matar henne?
    Förstår absolut det pedagogiska i att inte knyta fast leksakerna men om ni behöver lite tid när hon roar sig själv så är det en bra lösning.

Igår var jag på bröllop, supermysigt lantbröllop ute på Djurökyrka och sen båtresa till festlokalen. Idag har jag legat i soffan och slötittat på tv nästan hela dagen och sen tagit en promenad i ösregnet. Imorgon blir det brunch och presentöppning och på kvällen kommer min bror och hans sambo och äter middag och spelar spel, då ska vi fira min födelsedag lite. Ha en bra kväll!

• Glada Ankan

I morgon är det dags att börja jobba igen! Jag har haft 6 härliga semesterveckor då jag inte gjort någonting annat än haft det underbart på vårt lantställe. De tre sista veckorna ihop med mannen. Vi ska ha ytterligare en vecka i september men kommer nog inte att resa bort eftersom vi sparar oss till att fira Påsk i Thailand istället, hos goda vänner som köpt sig en lägenhet där och som tjatar om att vi ska komma.

Vi har ätit och druckit gott, unnat oss samtidigt som vi försökt att leva sunt. Jag har behållit min vikt och mannen har gått ner.

Makens bror med familj har tagit över vårt strandhus nu - de bor normalt i Spanien och ska precis flytta från Marbella till Barcelona. De har dessutom köpt sig ett fantastiskt fritidshus på Costa Brava med pool och utsikt över Medelhavet,och har föreslagit att vi ska byta hus och bil med varandra några veckor varje sommar. De är nämligen jätte trötta på att hyra olika ställen i skärgården, ställen som för det mesta är en besvikelse. Inte oss emot!

Till Barcelona ska jag förresten i slutet av september på en 5-dagar lång chefsutbildning. Måste erkänna att jag aldrig varit där så det ska bli roligt. Var nästan på väg dit med en man jag dejtade för några år sedan, men han dumpade mig per mejl 4 dagar innan vi skulle åka! 1 månad senare blev jag tillsammans med maken - inget ont som inte har något gott med sig...

Kul att läsa om er alla - har snabbt skummat igenom inläggen. Alla verkar haft en bra sommar med en massa roliga upplevelser och härlig shopping.
    Själv har jag bara köpt böcker och lite heminredningsgrejer, jag har verkligen blivit urdålig på att shoppa! Men det beror antagligen på att jag tillbringat hela sommaren i bikini, sommarklänningar eller shorts och linne. I morgon bitti kommer jag säkert att stå framför garderoben och konstatera förtvivlad att jag inte har någonting vettigt att sätta på mig!

• Lapinette

Ankan - låter superskönt, både med 6 veckors semester, byte av hus och Barcelona.

Själva hamnade vi mitt i en regnskur hos min bror igår (så det blev ingen middag på deras nybyggda jätteveranda) men väl så skämde de bort oss med både foie gras och champagne och sedan helstekt fransyska, rödvin och en massa goda ostar. Mmmmm... tur att vi hade en buss att passa strax innan midnatt annars hade vi nog båda två mått lite dåligt idag.

Istället har vi ägnat vår sista semesterdag till att slöa framför respektive dator, sett 4 avsnitt av Six feet under samt varit en kort och effektiv sväng in till stan. Hämtade upp våra skor vi provade ut igår på Löplabbet samt köpte en lykta och ett fat vi sett på Bruka. Sen gav vi oss hem och svidade om - årets första löprunda, i nya härliga skor!

Svar på tråden In vino och cappuccino