• Gemma

In vino och cappuccino

...och så en skvätt modersmjölk därtill (fast de samvetsgranna låter bli att blanda). Låt vätskorna flöda, så följer orden automatiskt.

• Svar på tråden In vino och cappuccino
  • Izunia

Amelle Vad är det för vin du hittade? Vad kostar det?
    Jag vet inte om jag är så pysslig, men detta är det enda jag gillar. Inbjudningskort och sånt. Annars...nej. Det stökar ner för mkt och ni vet vad jag tycker om det!

Gemma, Vi ska också ha ett enkelt dop. Har bjudit in 40 vuxna och 10 barn. Jag har gjort mina inbjudan själv (var dock lite överambitiös med alla detaljer och klipp och klistra..). Fasiken..jag skulle tagit en bild på dem. Jag har några kvar hemma som jag kan fota.
    Sedan blir det fest i en lokal i mammas hus. Buffémat (medelhavs)och alkohol. Ska handla lite sprit i köpenhamn imorgon. Där blir det dock lite stolsöverdrag (från bröllopet), bruna flytljus, gammelrosa konfetti och rosa gerbera på borden. Samt espressobruna servetter med tryck i gammelrosa folie (hennes namn och dopdatum) som jag beställt från calligraphen.

I kyrkan ska min vännina (gudmor) sjunga en sång. Är det nån som har förslag på sång? Gärna på engelska.

• Glada Ankan

I fredagskväll satt vi på stugans altan med varsitt glas vitt (Alsace) och tittade ut över vattnet och solnedgången. Svågern med familj som lånat vårt ställe hade lämnat det städat och fint, och fyllt på vår vinkällare... Vi undrade då om det var tillåtet att ha det så oförskämt bra!
    I lördags blev det svampplockning - soppar och rodnande fjällskivling och några små Carljohan. Lagade oss en omelett med parmesan i och en god svampstuvning till. På kvällen blev det återigen däckstolarna på altanen men med varsitt glas rött istället (Zinfandel).
    Idag blev vi kvar inne i stugan. Utanför var det nästan storm, vita gäss på vattnet och åskmuller. Regnet bara vräkte ner! Men vi satt tillsammans i soffan, läste, lyssnade på musik, fikade och undrade återigen om det var tillåtet att ha det så bra!
    Visst, jag shoppar inte så värst mycket, annat än böcker och skivor förstås, men att ha det så bra med sin man är helt enkelt - lyx!

Gemma: två veckor går nog fortare än du tror ändå men jag förstår precis hur mycket du måste längta efter maken. Vad bråkar du och din pappa om egentligen? Hur känner du inför att snart vara tillbaka i Kina igen?

Lunchen fixade jag - zuccinikaka med varmröktlax och yoghurtmarinerad rödlök (såg receptet i tidningen och var tvungen att prova eftersom grannen på landet precis gett oss en stor, fin hemodlad zuccini). Enkelt men gott!
    Middagen tog mannen hand om och det blev en smarrig tonfisksallad med yoghurt bröd till.

Nu väntar en lugn kväll med en kopp te och en chockladruta (eller två). För en gång skull ska jag inte kolla igenom mina mail och förbereda arbetsveckan utan fortsätta att njuta av de sista timmarna av en härlig helg!

• Lapinette

Ankan - såg också det receptet i tidningen idag och tänke att jag måste prova. Blev det lyckat?!

Här har vi precis avslutat middagen som bestod av favoriten chevrepizza med just chevre, prosciutto och champinjoner. Till det en ruccola, mozarellasallad och Sancerre.

Idag har vi bara varit inne. Inte velat gå ut överhuvudtaget men gjorde ett par meter, mellan bilen och Citygross. Usch vilket höstlikt väder. Säger bara USCH höst i augusti.

Igår däremot var vädret härligt! Åkte iväg till landet och mötte upp min mamma + sambo vid Läggesta för att se alla motorcyklar passera runt sin tur runt Mälaren (som de gör varje år den 3:e lördagen i augusti). Efteråt åkte vi ut till huset och satt utanför och diskuterade och tidig kväll blev det grillat och rödvin på altanen (för då hade det börja regna). Sen kom det bästa av allt ett dopp i den varma tunna som de har införskaffat. Så härligt att sitta där i 37 graders värme, dricka en kall ö under himlen.

• Amelle

Gulp... första lägenheten vi tittar på och vi är helt sålda. Läskigt men vi kommer buda i alla fall.

Riktigt burrigt höstväder i dag, usch. Hoppas kan man ju fortfarande på sensommarvärme, än är det inte för sent. Brittsommar, kom till mamma.

Kram och godnatter!

• Lapinette

Amelle - tell us more, hur stor, var??!!!

• Glada Ankan

Lapinette: Jo, det blev gott men nästa gång ska jag krydda lite mer än vad som står - zuccini smakar ju inte så mycket. Undrar vilken örtkrydda som skulle passa?
    Jag tror dessutom att det blir godare om man finhackar rödlöken och blandar den i mer yoghurt än vad som stod så att man får en god sås. Blir lite för torrt annars, trots laxen.
    Slutligen så var nog receptet tänkt som en förrätt och det behövs mycket mer zuccini om det ska räcka till en huvudrätt.

• Amelle

Lapinette - 90 km2, i det så tradigt kallade Sofo, balkong i söderläge, öppen planlösning, garageplats i huset. Många fördelar med andra ord. Huset är ju 70-tal och därmed rätt fult, vilket vi hoppas ska avskräcka några spekulanter . För vår del är den perfekt - jätteljus, snygga golv och med karaktär. Snyggt renoverad och bara att flytta in. Håll tummarna för mig imorgon!

• Lapinette

Amelle - låter superfint och ganska likt vår. Har dock ingen öppen planlösning men väl byggt 68 och tillika fult hus med garage i huset. Så skönt! Tyvärr avskräckt inte det plus att vi är en oäkta förening, för det var 19 stycken som budade på vår lägenhet. Helt galet men idag är ju marknaden mycket coolare än vad den var då, för två år sedan. Håller tummarna för er!

• Glada Ankan

Ok, här kommer en känslig fråga:
    Hur skulle ni göra om ni vid varje födelsedag och jul gav ert syskonbarn present/pengar men aldrig fick ett tack? Är i den sitsen och det har pågått ett par år nu, ända sedan jag gifte mig. Det gäller min egen syster. Hon har uppfört sig märkligt ända sedan hon fick beskedet om att vi skulle gifta oss T och jag, var sur och väldigt oförskämd på bröllopet och betedde så pass illa att gästerna har kommenterat det efteråt. Hon har aldrig vare sig bett om ursäkt eller gett en förklaring till varför. Nåväl, vi umgås inte längre men hennes dotter är min guddotter och jag har fortsatt att uppvakta dottern och skickat pengar och presenter, nu senast när hon fyllde år, dessförinnan vid hennes konfirmation. Men som sagt, aldrig ett tack.
    Känner att jag börjar lacka ur och har tröttnat på det hela. Visst, blod är tjockare än vatten osv. men är släkten verkligen helig? Ska man ha ett annat sorts överseende med släktmedlemmar som uppför sig illa jämfört med andra människor?

Sug på den karamellen!

• Originalrosen

Åh, Glada Ankan...vad jag känner igen mig.

Förslag: Istället för pengar eller en present, ge systerdottern tid med dig. Ja, alltså ett restaurangbesök tillsammans, shopping på stan, gör ansiktsbehandling tillsammans eller något sådant.

Tid är väl det viktigaste man kan ge en medmänniska? Du och din systerdotter gör något kul tillsammans, hon får ett bra minne och din syster - hon kan flyga och fara!

Svar på tråden In vino och cappuccino