• Gemma

In vino och cappuccino

...och så en skvätt modersmjölk därtill (fast de samvetsgranna låter bli att blanda). Låt vätskorna flöda, så följer orden automatiskt.

• Svar på tråden In vino och cappuccino
  • Gemma

Läser med förtjusning om era skämsigheter.
    Originalrosen: Haha, älskar ditt skambefriade livsnjuteri! Och jag håller med dig om att småljugandet har en väldigt opraktisk sida, men också en praktisk. I Kina ljuger man precis hela tiden, om allt. Det ingår i kulturen och bygger på en konsensus, det är helt enkelt inte fult att ljuga (vilket det verkligen är i Sverige!). Förvisso har många kineser förfärligt dåligt pokerface så man märker ändå direkt att de inte talar sanning. Fast det är liksom oviktigt. Huvudsaken är att se till att man själv eller någon annan inte tappar ansiktet.

Idag är vädret fullkomligt manodepressivt. Jag ger upp. Vinden piskar fram, ömsom sol, ömsom svartluddiga moln. Det enda uteliv som funkar är korta besök till trädgården. Gick en liten skogspromenad i morse, utrustad med både parasoll och paraply som jag använde växelvis. I övrigt är jag trött-trött. Måste skärpa mig och gå och lägga mig tidigare om kvällarna, jag vaknar trots allt vid sex varje morgon, men det är sååå tråkigt, i synnerhet nu när mannen är här. Vill man t ex hinna se ett avsnitt av Brideshead Revisited efter att man lagt monstret, så blir det sömngrus i ögonen nästa dag. Längtar till den dag då jag slipper välja.

Mannen ringde just glad i rösten från Stockholm, han har klarat av den sista av de tre intervjuerna och börjar så småningom bege sig hemåt. under tiden äter mamma och pappa och jag, färska havskräftor, smögenräkor och andra vuxenalternativ till de kinesiska jumbokräftorna. De fåniga hattarna låter vi vila ett par år, tids nog kommer de att förgylla en sen augustikväll för monstret. Det är, kort och gott, en mellankväll. Igår tränade jag på morgonen, sedan blev det utflykt till närbelägna Båstad med franska vännerna och deras tre barn. Idag åker de hem; de allra sista att lämna Sverige efter vårt maratondop. Pratade för övrigt i TVÅ timmar igår kväll med min bror (arkitekten) och trots att han inte döpt sina tre barn ("De ska få välja själva") så tyckte han att det var helt begripligt att jag velat ge min dotter ett slags tillhörighet; vi lever ju som det heter i förskingring.

Det känns helt klart bättre nu. Ja, riktigt rätt till coh med. Kan titta på kyrkobilderna utan att känna avsmak inför mig själv (och fin var jag ju dessutom, i min lilla fejkprada). Men jag känner på mig, att det här var bara det första i en lång rad av moraliska dilemman med monstret i centrum.

I morgon åker Mannen till Lund för ytterligare en intervju, plus en avstickare till sitt gamla jobb. Därefter ska han umgås intensivt med sin dotter, för på lördag åker han tillbaka till Shanghai. Och i morgon kväll ska vi alltså gå ut och äta middag tillsammans, monsterlösa, för första gången på sju månader!

• Gemma

Förhoppningsis, ser fram emot en rapport men jag slår vad om att du är en smula mosig i huvudet efter de första dagarna på ditt nya jobb! Och det stadiga flippfloppandet borde du också bli trött av.

• Glada Ankan

Dåligt samvete har jag sällan. Får det ibland när jag skjuter upp någonting jag borde göra men till slut gör jag ju det. Kan dock känna dåligt samvete för att jag jobbade så mycket när barnen var små men samtidigt är det helt meningslöst att grunna på det eftersom a) det är så dags b) jag har fantastisk välartade barn, trygga och roliga, som inte verkar ha tagit den minsta skada.
    Ljuger gör jag inte heller, av samma anledning som Rosen - jag orkar inte hålla reda på lögnerna! Däremot berättar jag inte allting...
    I det stora hela så trivs jag förträffligt med såväl mitt liv som den jag är.

I går såg vi den nya Batman. Maken var sugen och eftersom han snällt hängt med på såväl Mamma Mia som SATC så tyckte jag att det var min tur att ställa upp. Nu har jag i varje fall sett filmen och jag behöver aldrig mer tänka på den!

I morgon är det fredag, veckans bästa dag tycker vi! På jobbet har den värsta stressen ännu inte börjat så jag har passat på att arkivera och rensa högvis med papper. Har under tiden haft webbradion på och lyssnat på några av årets Sommarpratare. Många är jätte bra och tar upp oväntade teman. Som komikern David Batra som berättade om allt han och hans fru gått igenom för att bli med barn, alla funderingar, all oro, alla tröttsamma frågor... Tänkte på dig Lapinette - lyssna om du orkar!

Har köpt mig löpare, handduk och grytlapp från Klippan. Går i lime, blått och vitt. Tänk att så lite kan lyfta ett kök så mycket!

Izunia: Hur går det för dig? Har du drunknat i bebisträsket eller orkar du hålla huvudet ovanför vattenytan?

Gemma: spännande med mannens intervjuer! Men usch så tråkigt att han åker från er på lördag. När ses ni igen?

• Lapinette

Gemma - här blev det också alternativ kräftskiva. Hade köpt kräftor men när jag öppnade burken luktade det dynga. Provsmakade en och den smakade som lukten ... eller tvärtom. Kastade ut alltihop och sen gick jag och maken på skaldjursjakt. Vi inhandlade 4 svenska kräftor och en hummer istället plus att vi redan hade lite lax, skagenröra samt ostar hemma. När vi ändå var ute och köpte skaldjur slank fjärde säsongen av Six feet under ned i en påse . Vilka DVD-serie nördar vi har blivit!

• Glada Ankan

Six feet under är kanon! Härligt att man numera kan se en hel tv-serie på dvd. Förr så var det ju kört om man inte kunde sitta framför burken exakt samma tid och dag varje vecka.

Stor kräftskiva ska vi ha på landet nästa helg. Då blir det den djupfrysta sorten. Men förra veckan hade vi dukat upp med 3 kg svenska kräftor från Hjälmaren. Lite väl salta kanske men annars så goda!

Lapinette: reklamerade du kräftorna som var dåliga? Tidigare i sommar köpte vi lax som verkligen luktade ruttna ägg när vi öppnade förpackningen. Åkte tillbaka till butiken som nog var rätt så tacksamma eftersom det visade att hela partiet var förstört!

• Izunia

oj oj jag har nästan drunkat i tråden!
    Vi har varit totalt fullbokade med shopping och fikor och andra umgängen med vänner och familj.

Gemma, skönt att det känns bättre angående beslutet om dopet. Vi har valt att döpa vår dotter då vi båda är troende MEN, vi tycker båda två att dop vid babyålder är ett dumt påfund. Dopet ska skydda barnet...(?) Egentligen håller jag mer med baptistkyrkan där man döps i vuxen ålder i ett moget och självvalt beslut. Jag borde i så fall döpas om nu som vuxen. Men vi väljer ändå att döpa henne enligt tradition och vill hon, få hon döpa om sig igen senare om det känns viktigt.

Igår var jag och dottern på stan för att (återigen) storhandla på Panduro. Jag har fått nåt scrap booking- virus och det bara sprider sig och blir värre. Jag har köpt massor med roliga och fina saker och har börjat göra ett fint album till lillan som jag är riktigt nöjd med. Men det är farligt att komma in i såna stim. Samma sak som när jag skulle göra inbjudan till bröllopet. Nu började ju med dopinbjudan. Som nästan är klara.

Skam?? Va... shit..det är knappt jag har nån. Jo, jag känner skam när det är stökigt och smutsigt hemma. Det får mig nästan att må riktigt dåligt. Ni kan ju tänka er hur det känns nu när mannen är hemma och stökar och jag inte hinner städa lika mycket som innan pga miss J!

Annars känner jag som Rosen, träna- det göra jag när jag känner för det. Jag låter mig heller inte totalförfalla så det är väl inget problem.
    Mat..Är jag inte så intresserad av men då kan vi komma in på desserter istället...Där finns SKAM! Men det känner jag inte förrän efteråt. Och hade nån ställt fram mer dessert...hade jag nog ändå tryckt i mig det också. Men då drar man in på maten istället!

Vi var hos doktorn igår och J har blivit så stor! 5175g!! Hon hade växt hela 4cm på 2 veckor också!

• Lapinette

Ankan - vi reklamerade inte då vi hade läst att dessa kräftor (efter att vi köpt dem) luktade och smakade dy och inte borde säljas. De fick NOLL poäng i DN's kräfttest. Hoppades att det skulle bli bättre om jag kokade egen kräftlag men stanken/smaken gick inte över.

• Amelle

God morgon!

Skönt med en hel, lång helg framför sig. Vi har i har inte särskilt mycket inplanerat; i dag storstädning och träning, middag hemma. Imorgon tänkte vi kolla ett par lägenhetsvisningar, tvätta och fixa med tackkorten. Skönt! Framförallt när mannnen är borta nästa vecka.

I går åt vi gott må ni tro. Vi började hugga in på lite av bröllopspresenterna. Smörstekta tunna skivor av ciabatta med gåslever på, äpplemarmelad från Frankrike och så sallad till förrätt. Ett fantastiskt gott vin som franske kusinen gett tillsammans med gåslevern, och som jag till min stora glädje faktiskt hittat på Systemet: L'Apéritif d'Henri IV Jurançon. Lagom sött passar det PERFEKT till foie gras, ost eller som apéro.

Nåväl, vi fortsatte med en ljummen sallad på färkspotatis, ekologiska söta tomater, vaxbönor och rödlök med dijon-honungsdressing.

Vi rundade av med en liten bit Morbier, följt av mango- och limesorbet.
    Mycket nöjda! Och det bästa av allt, det blir samma middag ikväll då det blev en massa över!

Lapinette - blä för äckliga kräftor, har liksom du läst det där testet och förundrades över hur det är tillåtet att sälja, ens en gång.

Gemma - oooh vad spännande med makens intervjuer! Kan du inte lägga ut endaste liten pyttebild bara på monstret? Annars fattar jag dilemmat, jag hade samma problem inför vårt bröllop.

Ankan - hörde liksom du David Batras program. Fantastiskt bra och roligt, spännande och rörande om vartannat.

Izunia - så du är en pysslig typ! Åh vad roligt det låter. Ska anmäla mig till en kurs i höst tror jag, tilsammans med en kompis som vill gå antingen silversmide eller drejkurs.

förhoppning - hur har första veckan varit?

• Gemma

Amelle, jag älskar Jurancon! Visst kommer det väl från Baskien? Vi brukar dricka det där i alla fall.

Håller på med projekt redigera, framkalla och sätta in cirka 400 bilder i album, behöver just ett projekt av den kalibern för att få resten av tiden att gå här i Skåne. I morse njöt jag förvisso i fulla drag av kornblå himmel, tallbarrsparfym i skogen (med en toppnot av svamp!) och blåkrusigt hav, prasselpromenad över snäckskal på stranden och så mannens mjuka hår (med små vita stänk i det mörka) när han låg med huvudet i mitt knä på en bänk. Vid vattenbrynet grät mannen en skvätt. Sen promenerade vi hem; vägen kändes dubbelt så lång för monstret ville först bli ammat på en nedfallen trädstam (de låg som plockepinn efter stormen) och sedan bäras i famnen hela vägen till bilen. Hon har ju lärt sig sitta under de senaste två veckorna och nu duger inte längre bilstolsdelen på Bugaboon utan hon sitter rak som ett spjut och gläfser tjurigt tills man plockar upp henne.

Efter lunch (rådjursfilé med svenska kantareller, inlagda rönnbär i whiskey, lättkokta vaxbönor och råris, följt av fem olika hårdostar och svenska hallon och blåbär, jag säger bara: Mammas mat!!) körde jag mannen till stationen och sedan blev det ett hastigt farväl av det mesta av mitt bagage (inklusive Birkin-väskan; han har ju trettio kilo och jag planerar att resa lätt) och ja, framför allt blev det hejdå mannen.

Snyft.

Två veckor borde gå fortare än fyra men jag tvivlar. Lyckades bråka med pappa hela sex gånger, det är nytt rekord till och med för oss tror jag.

Monstret är i alla fall glad, hon får ännu mer uppmärksamhet när det bara är hon och jag. Hon var dessutom toksöt i libertymönstrad dop-presentklänning från parisiska Jacadi så vi var naturligtvis tvungna att plåta henne ur varenda tänkbar vinkel, sittande i gräset.

Vad mer... har räddat det som räddas kan av plommonskörden. I hård konkurrens med stekellarver och getingar. Har också handlat blöjor med monstret i babybjörnen. Hon blir som en liten hundvalp när hon får se den, viftar med armarna och ler som en tok. Har slutligen ätit torskrygg med pepparrot till middag och flytt undan min pappa, än en gång. Så nu sitter jag här och ska snart gå och lägga mig. I morgon blir det träning för mig och monsterpassning för mina föräldrar.

Alla: Kul att vi är fler härinne som är besatta av Six Feet Under. Längtar tills minnet av den bleknat en smula och jag kan se om hela serien igen.

Under tiden frossar jag i helgmorgon-sändningarna av Dr. Phil. Jag kan inte sluta hat-älska honom.

Hur är er helg? Kram, G

• Gemma

Izunia: Hoppas att du vill berätta lite om ert dop. Vårt var väldigt enkelt, handskrivna inbjudningar, inga blommor, bara vänner, släkt och middagar. Några tal och så sång av mig och min bror. Kändes skönt att hålla det simpelt, i vanliga fall brukar jag vara överambitiös. Men som sagt vore kul att höra hur ni gör.

Svar på tråden In vino och cappuccino