• Gemma

In vino och cappuccino

...och så en skvätt modersmjölk därtill (fast de samvetsgranna låter bli att blanda). Låt vätskorna flöda, så följer orden automatiskt.

• Svar på tråden In vino och cappuccino
  • Gemma

Och jättetack för svaren om lundalägenheter. Fast snacka om att gå händelserna i förväg... idag blev mannen telefonintervjuad för ett jobb som produktionschef i Danderyd. Så det är ju inte alls säkert att vi flyttar "ifrån" Stockholm.

• Gemma

Jättejättespännande Amelle, lider med dig och håller tummarna.

• förhoppningsis

Izunia och Gemma
    Ring bolagen och kolla för säkerhetsskull, kommer inte ihåg de exakta reglerna men jag vet att kompisen som inte ammar flög till Spanien och hade mat till flygresan med sig. Om det var pulver eller om det var Nan (?) kommer jag inte ihåg. Om det var Nan vet jag således inte heller om den förvarades i oöppnad förpackning eller i flaska.

Svart trumpetsvamp är supergott! Kommer ihåg när jag var liten, kanske 10 år och vi plockade det på dåvarande landet. Ca 200 meter från vårt hus fanns det en enorm mängd av just svart trumpet. Utan att överdriva plockade vi 2 stora ICA pappkassar med svart trumpetsvamp på ett område av 50x50 meter.

Gemma
    Men om hon äter bananskivor i helt skick så är hon iaf på rätt väg. Går det att köra tex 2 skedar potatis, 2 skedar broccoli 2 fisk och sen börja om igen under samma måltid?

• Originalrosen

förhoppningsis,
    Åh, vilket svampställe! Svart trumpet är just så där - när man väl hittar det så finns det massor. Man böjer sig ned och petar på något - är det ett löv eller? Sen ser man några svampar, sedan fler och fler och fler... Härligt!

• Lapinette

Gemma - vad härligt att det dragit igång så väl för din make. Både jobb på gång i Stockholm och Skåne, inte illa. Min hamnar på intervjuer lite då och då men sällan här i Sverige. Visserligen kräver han då att få jobba härifrån och sen rinner det ut i sanden. Nu funderar han på att fråga sin chef om att få en MBA betald och då stanna ytterligare 2 år i företaget.

Och vad kräver jag? Nada! Och vad vill jag bli när jag blir stor? Ingen aning! Borde själv ta tag i detta, har skjutit på det i cirka 2 år nu då jag tänk att jag ska vara mammmaledig istället. Jovisst! Igår ringde jag och bokade in första mötet inför adoption. Ska till en socialtant och prata i början av september. Samtidigt drar vi igång vår sista IVF.

Ankan - vad härligt med sol i september. Bara åka iväg och få bada i havet och ha en vecka där det största problemet är vilken restaurang man ska välja på kvällen. Själv blir jag (sen vi flyttade från Cannes) alltid deprimerad när den där första regnveckan kommer i oktober, då vill jag flytta tillbaka. Sen börjar jag vänja mig lite smått tills januari-februari då jag undrar varför vintern är så lång. De senaste två åren har vi varit ute och rest i slutet av januari (Sydafrika och i fjol skidåkning i Italien) vilket har underlättat något.

Amelle - jag ska erkänna att min nyfikenhet var för stor så jag hittade er lägenhet på Hemnet igår. Den är otroligt lik vår i planeringen. Skillnaden är bara att vår hall är lite annorlunda utformad då vi har en klädkammare. Håller tummarna för er!

• Lapinette

Gemma - vad föredrar du, Lund eller Stockholm?

• Glada Ankan

Förhoppningsvis: Tänk vilket annorlunda ställe, jämfört med tidigare, du hamnat på! Är människorna schyssta? Är det bra stämning? Hur känns det helt enkelt?

Lapinette: Kan förstå karriärförvirringen - det är ju så enkelt att bara det låta rinna på! Men om du trivs på ditt jobb så why not? Spännande att du börjat titta på adoption. Goda vänner till oss fick en flicka från Kina för några år sedan. Hon var 1,5 när hon kom och är en bekäftig och mycket begåvad tös på 5 år nu. Mer älskat barn får man leta efter.

Lägenheter... Ibland kan jag tycka att det är onödigt att T och jag sitter för det mesta ensamna i vår 5:a samtidigt som vi ju älskar den och att det är så skönt att kunna ta emot alla barnen över lov och storhelger. Samtidigt skulle vi göra mycket kul för de pengar som skulle bli över om vi flyttade till en 3:a istället! Vi går på visningar ibland och mäklarna tjatar på oss att vi ska sälja (finns inte så många välplanerade 5:or i Gamla Råsunda) men vi velar. Ikväll ska vi i varje fall titta på en rätt så nybyggd 3:a i samma område som vi bor nu.

Amelle: hur går det med budgivningen?

Gemma: jag brukar också framkalla mina bästa foton och sätta dem i album men jag kommer inte i närheten av dina mängder av bilder! Så jätte roligt för monstret att titta på när hon blir äldre!

Izunia: har du blivit en latte-mamma ännu?

• Lapinette

Gemma - du satt igång mig! Har massor med foton som jag framkallt som jag igår började att sätta in. Allt var klart sedan länge, album inköpta etc men jag har blivit så slö sedan maken och jag flyttade ihop.

Ankan - det är ju skönt att kunna låta barnen få sina gamla rum när de kommer på besök. Min makes kollega har gjort slag i saken och sålt sin villa för att flytta in i en stor (86 kvm) tvåa på Kungsholmen. Vi tycker dem agerade lite väl snabbt då barnen inte är så gamla, dottern pluggar i Linköping men sonen har precis gått ut gymnasiet och vet inte om han ska plugga eller satsa på sin simning. M a o barnen kommer definitivt hem och ev. blir sonen kvar hemma och nu sitter där med en lägenhet som bara har ett sovrum?!

• Lapinette

förhoppning - härligt att du trivs på jobbet!

• Glada Ankan

Tack Lapinette - dina bekanta kunde varit vi! Mina två pluggar i Linköping och T:s 14-åring behöver ju sova någonstans när hon hälsar på. Vi ska nog vänta tills åtminstone mina hittat egna riktiga hem efter studiernas slut. I Stockholm är det ju inte lika enkelt som i landsorten. Men hur tänkte din makes kollega - från villa till 2:a, även om den är stor!? Men de kanske använder överskottet till att köpa lägenheter åt barnen - har en f.d. kollega som gjorde så. Mina egna ungar tycker att det vore en förträfflig idé, förstås, men nej - de får hitta egna lösningar. Det kallas för att bli vuxen!

Rosen: precis så är det med trumpetsvampen! Och det bästa är att den inte går att förväxla med någonting annat.

Min förra man avskydde svamp och ost. Min nuvarande älskar det! Jag är en lycklig kvinna...

Svar på tråden In vino och cappuccino