• Gemma

In vino och cappuccino

...och så en skvätt modersmjölk därtill (fast de samvetsgranna låter bli att blanda). Låt vätskorna flöda, så följer orden automatiskt.

• Svar på tråden In vino och cappuccino
  • förhoppningsis

Rosen
    Det låter ljuvligt!!
    Vad hittade du för svamp?

• Originalrosen

förhoppning, jag har inte hunnit ut ännu i år.

Det ska jag ändra på! Kantarellerna frodas i skogen, men mina favoritsvampar är Karl Johan och Svart trumpetsvamp. Det får gärna regna för min del och bli uppehåll till söndag så jag kan gå i skogen. Undrar just var stövlarna är? *börjar leta febrilt i garderoben*

• förhoppningsis

Stålis
    HUr gårdet med skolan? Terminen måste ha börjat nu...

Rosen
    Instämmer med de andra, ge tjejen tid istället, bara att resa till Sthlm borde vara ett "äventyr" för henne, du ska se att hon kommer ihåg att tacka i slutet på en sådan vistelse. Brukar komma mer naturligt öga mot öga.

• Amelle

Rapport från dagens förhandlingar: vi och ett anat par budar, har lagt två bud var och nu är de högst. Har haft en mycket lovande mecklare här och kollat på vår lägenhet och även diskuterat bostadsmarknaden, shit vad det INTE är säljarens marknad just nu... Är inte orolig att vi inte ska få vår såld, men priset lär bli en del lägre än för ett halvår sedan. Så länge man köpe större i det läget så är det ju i och för sig okej. Imorgon ka jag på kick-off ute på en ö och mannen är i Paris, så det kan bli knepigt med budgivningen.

• Glada Ankan

Så där ja - nu är resan bokad! Brac blev det inte Lapinette (otroligt slutsålt överallt) men väl en liten stad mitt emot på fastlandet, Brela. Ligger fantastiskt vackert med otrolig natur, 1500 invånare, vingårdar och restauranger. Blev inget stort hotelkomplex men väl lägenhetshotell direkt på klapperstenstranden nästan och havsutsikt. Vi åker den 30/9 så det är snart! Fick lite ångest direkt efter att jag tryckt på "betala" men tänkte sedan att det får det vara värt! Ekonomin brukar alltid ordna sig.
    Vi kommer hem den 6/9 och den 24/9 åker till Barcelona 5 dagar på utbildning. Den 26/9 fyller jag år och just då har vi fri tid på kvällen så jag är bjuden till svågern med familj för att inspektera deras nya sommarhus. En spännande september månad med andra ord!

Gemma: där ser du när jag har dåligt samvete - när jag tycker att jag unnar mig lite för mycket. Må vara 1/2 fransyska men nog har Jante hittat till mig också!

Rosen: ja, jag gillar också hösten samtidigt som jag älskar sol och värme. Den allra värsta tiden för mig är egentligen januari-februari. Då är jag beredd att emigrera direkt. Maken avskyr november. Hoppas du hittar kantareller! Vi har inte sett till en enda på Vätö - de har nog torkat bort. Svart trumpetsvamp är underbart gott.

• Izunia

Ankan vad skönt att ni bokat semestern! Det kommer att kännas så bra när ni väl ska åka.

Du delar födelsedag med min svärmor förresten!

Förhoppningsis, det låter toppen med alla dina förmåner på jobbet. Har du fortafarnde lika stor ångest för att du valde bort det andra?

Jag tänkte att jag kunde hälla i mjölken i mindre behållare om 100ml innan vi flyger, så det löser sig.

3:or centralt i Lund börjar på 1,5 milj och upp till 5 milj för en 4-5 rummare. Allt beror på vilket skick det är i.

• Originalrosen

Jag lovar att rapportera från svampskogen!

Hittade tyvärr inte mina stövlar eller något av skogsutrustningen. Allt är på landet! Nåja, jag får bli lite blöt om tassarna och ta ett fotbad när jag kommer hem. Svamp måste in i frysen i mängder. Förra året jobbade jag som en gris sju dagar i veckan och hann inte ut någonting - till slut gick jag till Hötorget och köpte svamp. Det gick också bra, men var inte lika mysigt.

Jag är tämligen tjock så att känna den där härliga tröttheten i hela kroppen efter en dag i skogen längtar jag efter. Ta med kaffe och ostfralla, svampkorg och jycken glatt springandes runt - det är livet på en pinne på hösten för mig.

• Gemma

Ankan, jag har funderat på din fråga med guddottern. Hur gammal är hon? Känns framför allt viktigt att ni har en egen relation, utan inblandning från din (avundsjuka?) syster. Jag skulle nog helt sonika sluta skicka presenter men, som kloka originalrosen föreslog, bjuda guddottern på restaurang eller någon typ av upplevelse istället. Relationen är ju trots allt viktigast och den blir ju bara nersolkad om din syster är inblandad, direkt eller indirekt.

Och... Att gifta sig kan onekligen väcka känslor, min före detta bästa väninna var singel på bröllopet och verkade tycka att det var jättejobbigt, hon var tyst och konstig och inte alls lik sig. Likaså kom hon inte på dopet, kanske hade hon helt enkelt inte tid, eller också tyckte hon att det kändes jobbigt att hon är ensamstående mamma. Inte för att det spelar roll men ja, bröllop, dop och liknande institutioner kan nog göra att man känner sig utestängd om man inte riktigt trivs med sitt liv. Alternativt gör det men känner sig störd av "tvåsamhets-institutioner".

• Gemma

Förhoppningsis, så bra att man får ta med barnmat, visste inte det. Monstret får ju numera en liten "lunch" mitt på dagen, några matskedar gröt (numera äter hon typ hela tre!) eller någon mosad rätt. Tänkte försöka behålla den rutinen under hemresan och har funderat över hur jag ska göra, men nu vet jag.

Izunia: Hur man gör med vagnen varierar dessvärre från flygplats till flygplats, och från bolag till bolag. Om du är rädd om vagnen föreslår jag att du emballerar den ordentligt hemma, checkar in den (du får ta 10kg ELLER en barnvagn på bebisens biljett) och tar lilltjejen i babybjörnen, så gör numera jag. Annars får man i bästa fall ta med vagnen fram till gaten, sen slänger de in den i en plastpåse. Ibland kommer den ut på bandet tillsammans med övriga resväskor, då vet man aldrig vad som har skett dessförinnan. Ibland har den fått resa i en särskild avdelning, ibland bland vanliga bagaget (med ex antal väskor ovanpå), ibland får man hämta ut den bland "oversize luggage". Det hela är ett lotteri. Men sedan väninnans bugaboo blev rätt illa tilltygad under färden mellan STockholm och Shanghai, väljer jag som sagt att packa in vagnen i bubbelplast hemma, kvällen innan.

• Gemma

Izunia igen, ursäkta en dum fråga men är inte mjölkersättning pulver? I så fall är det väl bara att be om vatten på flyget..? Tänkte ev. själv ta med mig gröt i pulverform. Fast de kanske haffar mig och tror att det är kokain..?

Svar på tråden In vino och cappuccino