• Gemma

In vino och cappuccino

...och så en skvätt modersmjölk därtill (fast de samvetsgranna låter bli att blanda). Låt vätskorna flöda, så följer orden automatiskt.

• Svar på tråden In vino och cappuccino
  • förhoppningsis

Gemma
    Skönt att höra, hoppas du får tag i din väska och att den finns och att allt är rätt osv

Vi råkade få med oss en ödla hem från Aruba, mannen hittade den när den sprang runt i vår hall. Numera bor den lilla rackaren på Skansen. Väldigt glad att det var en liten 10 cm variant... den var en av de finaste sorterna i grönt och blått, bilder finns på FB. Ödlan bor nu på skansen och jag hoppas den trivs där.

• Gemma

Hej pa er! Har just njutit av era berattelser fran resor och spisar; dessforinnan tog mannen - mannen!! - och jag och sovande bebis en langpromenad i gronluddiga, kuperade St Cyr Sur Loire, dar foraldrarna bor och dar vi ska befinna oss i en vecka. Vi kom hit i mandags, efter en slitig formiddag av kankande pa vaskor, barnvagn och STOR ORANGE KARTONG - i paris extremt familjeovanliga tunnelbanesystem. TGV-resan gick daremot i ett huj. Tours ar vackert och ostarna extra goda nar man ammar men vi saknar mamma och pappa. Speciellt monstret. Farforaldrarna ar glada men absolut inte lika tramsiga och roliga som mormor och morfar, med sina eviga prutt-prutt-prutt-ljud och boklasningar och botaniska vandringar i tradgarden (mamma ar biolog och ser alls inget hinder nar hon inviger lillan i artlara och sa vidare) sa, ja, hon skiker rattt mycket nufortiden och har blivit riktigt mammig. Att tva rara sma framtander kliar hjalper heller inte stort. Forhoppningsis, du har saklart ratt, hon kommer att ata nar hon blir hungrig for hittills har hon gillat precis allt som hon fatt smaka sa hon ar inte ett dugg kinkig, hon rakar bara gilla att amma. Och som vanligt har jag oroat mig i onodan. Maten racker gott och val ocksa till ett bulligt sexmanadermonster, men for sakerhets skull vacker jag henne vid 3-tiden varje natt for en produktionsframjande slurk. Om inte annat ar det ju sa forfarligt praktiskt att helamma nar man ar pa resa.

Resan till Paris hade jag dragit mig lite for, 1,5h med monstret i knat liksom, men det gick hur bra som helst. Hon at, sov och sen lekte vi lite och sen skrek hon lite pa nervagen pa grund av oronen men det mesta avhjalptes av napp + amning (de lar sig fort, bebisarna). Val framme tog det nagra sjalvande sekunder innan monstret kande igen sin pappa, sen tog vi buss + promenad till hotellet, ett OK och svindyrt Holiday Inn nara Place Vendome. Vi kakade picniclunch i sangen och jag laste glamourtidningar som mannen kopt till mig i London dit han akt dagen fore for att gora en sista fitting av sina skor.

Mandag morgon gick vi fyra varv runt den narbelagna parken och studerade bredbakade afrikanska ayis med vita barn, plus en och annan pappaledig café au lait-pappa. Sen gick vi med raska steg mot Hermes. Jag hade pa nagot satt inte trott att det dar elandiga vaskprojektet skulle ga vagen, och tankte dessutom att det skulle bli som forra gangen, butiken full med ryska drakkvinnor och snorkiga bitraden, sa blev det helt tvartom och alldeles underbart! Forutom nagra japanska damer och en snipig amerikanska var vi helt ensamma i butiken och fick, trots att vi sag ratt mycket ut som ett resande cirkussallskap (jag vagrar ha nat annat an billiga amningstoppar, H&M-kjolar och gympaskor for narvarande) sa blev vi ivrigt uppassade. Vantan pa att de skulle hamta vaskan fran lagret var lite pirrig. Det rorde sig trots allt om en ganska avancerad specialbestallning, i och med att just detta skinn var sv art att fa fram. Plus att det ar svart nar man faktiskt aldrig har sett det bestallda pa riktigt utan bara har en inre bild. Enter the stor, orange kartong. Och den absolut sotaste vaska nagon av oss har sett. Sa nu ar jag lycklig agare till en Birkin bag, the one and only, i djuproda fargen Rouge Hermes, i liten natt storlek, guldbeslag och ett styvgt, ganska blankt skinn som ser oandligt klassiskt ut. Holl onekligen ett extra oga pa den nar vi senare lunchade med mannens kompis. Nar sedan monstret somnat tog jag henne i Baby Bjornen och gick bort till narbelagna Tiffany & c/o for att kopa hennes doppresent med surt ihopslavade pengar: ett klassiskt charm bracelet i guld. Passade ocksa pa att amma lite, darinne pa Tiffanys. Efter ett besok pa Laduree dar vi kopte macarons till min mamma och té till mannens diabetikermor, kandes det lagom attt ga tillbaka till hotellet och borja packa infor resan nasta dag. Och nu ar vi alltsa har. Hittills hahr vi mest atit, druckit champagne och promenerat. Om en stund ska vi aka till en sot liten restaurang vid en flod for att fira mannens far med rustik, fransk lunch. Och yepp, de har barnstol! I morgon ska vi antligen ta en tur i den underbart vackra medeltida stadskarnan och sedan, pa lordag, kommer mannens bror med tysk hippiefru och tva barn. Pa sondag blir det aperitif med en mycket, mycket speciell herre som ar mycket, mycket speciellt obscen av sig. Fa se om han kan halla inne med snuskpratet nu nar vi har en liten dotter. Jag tvivlar. Pa mandag aker vi sedan ater tillbaka till nordvastskane och den eteriska kryddmixen av tang och tallbarr. Jag vet att jag ar hemsk men jag langtar. Speciellt, forbluffande nog, efter mina foraldrar som ar de bqsta monstertamjare jag nagonsin stott pa, nast efter ayin. Det kanske inte var sa dumt anda, pa den gamla goda tiden nar man levde tatt intill varann? Kram pa er, G

• Gemma

Forhoppningsis, hahaha, hur i helsicke kan man raka fa me'd sig en odla? A andra sidan... en gang rakade vi fa med oss en get i var husvagn. Men det ar en helt annan historia.

• förhoppningsis

Gemma
    Grattis till väskan, har du den bredvid sängen och klappar på den nu? Det skulle jag ha! Den låter verkligen snygg och mycket klassisk, ser fram emot en bild på FB. Lägg gärna ut en bild på doppresenten med.

Jaa, hur lyckas man få med sig en ödla, det undrade vi också. Mannen tror att den legat i min handväska, den stog på ett bort på rummet hela resan, hade en mindre med mig för att använda där nere och en stor kombinerad handväska/handbagage till resan.
    Det var ödlor överallt och ibland hade vi altaldörren öppen, dessutom kröp de in genom ventilationen så vi hade ödlor i rummet flera gånger. Någon måste ha tyckt att vi såg trevliga och snälla ut och bestämt sig för att följa med oss hem. Otrolig tur att den inte stack upp huvudet i tullen om den nu låg i min handväska eller att den syntes på röntgen. Tullbrott är inte kul!

Idag har jag simmat 2 km i Eriksdalsbadet och sedan legat i solen någon timme. Träningsvärken sedan i måndags är fortfarande hemsk och om ett par timmar är det dax för gymmet igen.

Snälla, ingen som har något förslag på bra huvudrätt till imorgon, det är så varmt att det enda jag kan tänka på är filmjölk och sallad och meloner.

• Originalrosen

Varför inte göra det lite enkelt för er (och gästerna) och servera lite plickeplock lätt och gott. Till det kan ni servera både vitt och rött, eller varför inte Errazurriz Rosé? Gott och prisvärt.

Tomater, mozzarella och basilika med olja, vinäger, salt och peppar.
    Getostbakade persikohalvor med lite ringlad honung över
    Grillad kyckling om ni är lata, annars en stekt köttabit
    Jamie Olivers gröna, sköna sallad

(Machésallad eller blandad sallad, päronskivor, valnötter, parmesan hyvlad, citron och olja, salt och peppar. Förädiskt enkelt och gott.)

• förhoppningsis

Rosen
    det låter gott
    har aldrig provat getostbakade persikohalvor hur gör man det?
    Menar du att detta skulle funka som en huvudrätt?

Till förrätt blir det sparrissoppa med rädisor och till dessert lapinettes chokladvariant. Tror du det passar till?

Grillar du kycklingen på något spec sätt? Det måste gå att göra i ugn eller på spis eftersom vi inte får grilla här.

• Originalrosen

Hejsan förhoppningsis,
    Halvera ätmogna persikor, fyll hålet med getost och ringla liiite honung över. In i ugnen på hög värme några minuter tills osten smält och persikorna blivit varma. Servera som tillbehör till grillad kyckling eller en köttbit.

Köp färsk kyckling i butiken. Jag brukar grilla kyckling i ugn ganska ofta. Penslar den med smält smör, salt och peppar - in och utvändigt bara. Enkelt. In i ugnen på den lägre angivna temperaturen och den längre tiden. Minns inte, men tror att det är 170 grader i 70 minuter eller liknande.

• Gemma

forhoppningsis, nu hqr du qntqgligen redqn shoppqt mqten men jqg skulle gora min tjatiga men somriga bulghursallad. Koka bulghur al dente, lat sedan dra i ordentligt med limejuice och en fruk,tig olivolja, med flingsalt. Blanda i mango, cocktailtomater, hackad varlok, hackad chili, grovmalen svartpeppar och avocado. Servera pa en badd av romansallad. Stek tonfisk till, eller svardfisk, eller for all del kycklingfiléer. Avsluta med att ringla over crema di balsamico.

Mat: Igar bjod mannen pa redstaurang i en av alla dessa miljoner sma rustiklyxiga restauranger som frankrike tycks vimla av. Den har var hur puttinuttig som helst och lag i en gammal kvarn, sa fran uteserveringen dar vi satt horde vi vattnet porla meditativt. Maten var "arlig" skulle man kunna saga, oxfilé (for ammande monstermamma) och ankbrost (for alla andra) och saker som sparriscrème och rodvinsreduktion som tillbehor. Forutom att festforemalet, mannens pappa som skulle fa lunchen i fodelsedagspresent, var skitjobbig, surmulet muttrande att han inte ville ha nagot vin, forsokte ge sin amuse bouche till mig, bestallde identiska ratter som alla andra - cloun var nar han smet ut i koket under desserten och forsokte betala i smyg, men da rusade mannen upp och skrek "aaaaah, mais arrete maintenent, ca commence à m`ennervé!!" - sa hade vi en trevlig stund tillsammans. Inte minst monstret som sin vana trogen satt och blangde pa allt och alla i tre timmar, utan att pipa. "Vad lugn hon ar!" konstaterade sallskapet vid grannbordet, det far vi ofta hora har, att hon ar lugn, det ar tydligen en eftersokt uppskattad bebiskvalitet i Frankrike, ungefar som "tjock och fin, tjock och fin" i Kina, eller "vad tidig hon ar" i Sverige, mlen jag vet ju att det ar allt annat an lugnt innanfor den lilla runda pannan, hon sitter ju och absorberar for fullt. Sen ar hon ju framfor allt nojd och trygg, ar min forhoppning. Tror helt enkelt att vi forstar henne ganska val, peppar peppar. Desserten maste jag namna, len bittermandelglass med en macaron och fruktsallad pa torkad frukt i ett lokalt dessertvin.

Nu ska jag ata fardigt frukosten sedan blir det hardcore monsterunderhallning medan mannen och mannens far ska till stormarknaden for att handla fyrtio burkar sardiner till mina hjalplost beroende foraldrar. Dagen ska sedan tillbringas pa stan! Yes! Lunch med ett nagot markligt par som varit expats i snart tio ar, forst i Vietnam, sedan i Tunisien. Hon var tidigare nagot inom manskliga rattigheter och han ar mattelarare. De har en pojke pa typ fem ar och mamman ar minst sagt fanatisk, sist vi traffades, for tva somrar sedan i deras hus i Chinon, tittade hon medlidsamt pa mig och babblade pa i sin vanliga koleriska stil; sakert en timme holl hon pa och propagerade att: SJALVKLART vill du ha barn, du vet bara inte om det an, alla vill ha barn annars ar livet inte vart att leva", ja ni fattar, och under tiden sprang hennes son omkring och fick olika markliga utbrott och var allt annat an inspirerande. Det blir, som sagt, intressant.

Kram pa er, G

• Gemma

Hoppla, det ar visst fler an jag som har semester. Hoppas att ni mar hur bra som helst, allihop. Jag avnjuter just nu lugnet efter att mannens bror med familj har stuvat in sig i herrgardsvagnen med sina miljoner prylar for att rulla tillbaka mot Dûsseldorff. De bestamde sig till slut for att komma hit anda, efter sin vecka vid Bretagne-kusten. Och jag skriver "njuter", men det kanns ocksa odsligt, sadar som tystnaden efter barn upplevs av oss som faktiskt trivs i deras sallskap. Forsta gangen jag kande sa var nar min bror och hans lille son lamnat oss at vart ode i Shanghai. Det var for knappt ett och ett h alvt ar sedan. Dessforinnan hade jag bara kant mig stressad over att behova umgas med barn; och allt eftersom aren gick och det oundvilkliga beslutet trangde sig pa (barn eller inte?) sa okade min stress - ska vi ha det sahar skrikigt? Och sa fick vi varldens raraste lilla monster som sitter tyst och tittar och pillar nastan hela tiden, hon skriker max ett par minuter i veckan numera ch ar bara saaaaa sot och snall. Att ta med henne ut blir bara lattare och lattare; vi har slapat runt henne pa stan tva dagar i foljd och hon hanger liksom bara med i affarer och pa restauranger. Vad mer... har shoppat hysteriskt mycket barnbocker, de ar otroligt bast i varlden pa bocker, fransmannen. Vi ska ge bocker och pysselbocker till alla barnen pa dopet sa att de haller sig lugna under lunchen. Har avnjutit bretonska, smorstinna bakverk (quinjaman tror jag att det stavas) och lammfilé samt atskilliga glassar. Det ar verkligen helt sanslost hur jag lagger in, och nar jag har atit upp mina tre ratter + en massa ostar sa slickar jag mannens tallrik ocksa. For tva dagar sedan sa kyparen pa restaurangen till mig, nar jag bestallde en caesarsallad foljt av lammfilé: "Men det dar blir bara FOR mycket. Du kommer aldrig att orka." Han har uppenbarligen aldrig sett en ammande svenska ata.

Mat, mat, mat. Det kan nastan bli lite tjatigt har i Frankrike. Tur att staden ar sa vacker och att vi kan ta langa promenader, trots det stadiga duggregnet.

om en liten stund ska jag visa mannens pappa hur photoshop funkar. Sen kommer en valdigt pervers man och hans fyrtioariga, hemmaboende dotter, hit for en aperitif. Som han brukar saga: "du bon pinard!"

I natt slipper vi ater sova i samma rum som monstret. Det ar verkligen hemskt, hon blir jatttebusig nar hon vet att vi ar dar och jag sover knappt en blund.

Kram, G

• förhoppningsis

Hejsan
    Middagen i fredags gick bra och det är så praktiskt med mat i ugnen som bara flyter på så det bara är att ställa fram allt eftersom.

I lördags var jag hela dagen på stan, började kl 11 och gick väl hemmåt vid strax efter 15, shoppade med svägerskan. Hon brukar aldrig hitta något men nu blev det 15 plagg och dessutom en soffa... På kvällen låg jag i soffan och tittade på riktiga tjejfilmer. Mannen suckade och gick därifrån ganska fort. Först blev det Enchanted och sen The Holiday. Den första var verkligen inte speciellt bra alls men den hör till filmer som jag tyckte jag borde se. Ska det fortsätta regna så här så blir det Juno och Becoming Jane ikväll.

Idag har jag nte fått mycket gjort, kört ett långpass på gymmet så jag kommer inte kunna gå alls i morgon.

Hur har ni andra det?

Gemma
    Din mans pappa låter lite "egen", tänker närmast på det du skrev om restaurangbesöket. Är han alltid så eller var det mer av en engångsföreteelse?

Känner så väl igen biten med "ska vi ha det så här" när vi omgärdas av barn som skriker, slåss, kastar saker, kladdar eller bara är synnerligen ouppfostrade. Det får mig att aldrig någonsin vilja ha barn, som tur är finns det praktexemplar i umgängeskretsen som är mycket bättre PR för hur livet med barn kan arta sig.

Ditt matintag låter imponerande, äter M upp allt genom ammningen eller får du behålla något?

Svar på tråden In vino och cappuccino