• Gemma

In vino och cappuccino

...och så en skvätt modersmjölk därtill (fast de samvetsgranna låter bli att blanda). Låt vätskorna flöda, så följer orden automatiskt.

• Svar på tråden In vino och cappuccino
  • Izunia

hahah Lapinette det låter verkligen som en speciell upplevelse! Jag hade faktiskt blivit skiträdd om kaptenen börjar svära och sedan landar på ett hustak!
    Men nu fick ni äntligen er ballongtur och det blev en otrolig tur!

Min man har tjatat på mig med dessa ballonger.. vet faktiskt inte om jag vågar... inte riktigt min flygteknik!

• Izunia

Var och fikade med min kollega igår och det var så roligt att träffa henne igen efter alla mina månader avskild från mitt "normala element".
    Vi utbildade oss tillsammans och det är en person som man får direkt kontakt med och det känns som om jag kännt henne i evigheter. Jag, kollegan och bönan tog en kaffe på stan och min stackars vännina berättar om hur hennes förhållande snart kommer att ta slut efter 6 år men att hon är beredd att gå vidare. Jag tror verkligen inte att det är ett lätt beslut att ta efter så många år och dessutom med vetskapen att man ska starta ett helt nytt liv. Från början liksom..
    Hoppas hon är stark nog att ta sig ur det så att hon inte heller blir fast pga honom. Då blir hon aldrig lycklig.

Ska träffa henne snabbt idag igen och sen ska vi till bvc och väga bönan.. undrar hur mkt hon gått upp på en vecka!?

• Amelle

Bonjour les filles!

Amelle är tillbaka från det undebara Frankrike. Har haft det helt fantatiskt - lovar att berätta lite mer detaljerat om de bästa mat- och vinupplevelserna, mmmmm. Känner mig lite tyngre men tror att skrumplevern jag skaffat mig kan ha något med saken att göra

• Amelle

Har införskaffat följande under vår tripp:

1. VIN en masse från en producent i Château-Neuf-du-Pape som är på väg till makens Pariskontor för vidare hemleverans till Casa Amelle. Yes! (vi hade en underbar vinprovardag i distriktet)

2. Ett par underbara Marc Jacob's-byxor. Älskar dem allaredan.

3. Provencalska salladsskålar i målat lergods.

4. Massa Marseilletvålar.

5. Två par skor, två koftor och en blandning mellan kofta och sjal.

6. En hälsosam solbränna.

• Amelle

Imorgon - västkusten.

Så, hur mås det här? Njuter ni alla av sommaren som sig bör? Förhoppningsis är väl på Aruba och Lapinette i Portugal, kanske?

• Amelle

Har precis kollat igenom fotografens 300 bilder från vårt bröllop som låg i två prydliga cd-skivor på hallmattan när vi kom hem. Åh vad jag skulle vilja ha dagen ogjord när jag ser dem.

• Originalrosen

Amelle, välkommen hem! Härligt med massa vin och tvålar från Provence! Ch NdP är en mysig by med många fina producenter. Vi avsatte lite för lite tid senast så jag vill nog tillbaka och kryssa mellan gårdarna igen.

Gemma, fortsätt med gymet! Själv är jag tjock och sympatiserar med din väninna som ville sätta sig titt som tätt och vila under promenaderna. Det är jobbigt att vara stor, rekommenderas inte. Sen blir det lite knas när man har olika fysiska förutsättningar att strutta runt, maken fick sitta på massa parkbänkar på Tivoli.

• Gemma

Gomorron govänner.

Det blev bodypump ändå så nu sitter jag här och har oooont i alla muskler. Igår morse gick jag en långpromenad längs havet. Och idag: Sommar! På riktigt, även för oss bortklemade söderbor! Igår klämde mamma och pappa flämtande in sig i bilen och rullade med full kräm på AC:n bort till den lilla restaurangen två kvarter bort, där vi ska ha dop-lunchen. Monstret och jag skuttade glatt gatan fram, hon dunsande upp och ner i sin allt mer älskade Baby Björn, jag lycklig över att äntligen slippa huttra, i den 26-gradiga värmen. Så fort går det alltså att vänja huden vid nästan kroppstemperatur, utomhus.

Mötet kring lunchmenyn klarades av på en timme. Monstret satt under tiden i mitt knä och lekte med bordsskivan, hon är - har jag sagt det? - så otroligt fördragsam. Vi landade i en modest meny (det är en modest restaurang, mer någon sorts bykrog) med huvudsakligen lokala råvaror. Nu återstår att bordsplacera de prick fyrtio gäster som OSA:t "ja". Svårt det här med att samordna ett möte med svenskar, ni tycks verkligen inte göra något annat än att ha semester och resa omkring, haha!

Apropå att resa så går turen till Lund idag. Monstret och jag ska fika med en väninna som har två mindre barn och absolut inte vågar lämna lägenhetens bekvämligheter. Som straff måste hon bjuda mig på fika och därefter diska; vet minsann vad jag skulle ha gjort istället. Av ren lathet har jag bestämt mig för att min bebis ska vara nästintill 100% mobil. Och jag, jag slipper baka. Fast igår lagade jag i alla fall middag till föräldrarna. Det blev en enkel sallad på bulghur som fått dra i limejuice och olivolja, därefter blandats med vårlök, avocado, cocktailtomater, hackade chili, havssalt och nymalen svartpeppar. Slevades sedan upp på romansalladblad. Till detta gjorde jag smörstekt (såklart) gös med sparris och till sist ringlade jag crema di balsamico över alltihop. Busenkelt! Om det hade varit kött, kyckling eller lax (eller nån annan köttig fisk) så skulle jag ha haft i mango också. Men nu gifte det sig inte riktigt. Mina kräsna föräldrar blev riktigt nöjda också, puh.

Lapinette, med tanke på att den där ballongfärden varit så otursförföljd så kan vi väl bara skatta oss lyckliga över att du och maken är vid livet. Låter SJUKT läskigt med svärande ballongchaufför. Jag har ju också flugit en gång; likadant där att den andra ballongen landade dubbelt så tidigt som vi, medan vi plötsligt svepte över ett oändligt, ogenomträngligt skogsdelta (vem trodde väl att Skåne hade ett sådant?) fast någon fara var det aldrig. Och öppet hav - lääääskigt! Men nu kan man i alla fall lugnt säga att makens present blev unik.

Ikväll åker min man till Europa. Först ska han hämta upp skorna i London, sedan ska han till Paris och där ska vi ses, på söndag! Kan inte fatta att fyra veckor har gått så fort.

Amelle: Ser fram emot din Frankrikeporriga berättelse, och välkommen tillbaka. Tur att du har vackert väder som kan skingra din eventuella post-bröllpsdeppighet, det var minsann ingen lek för mig, ensam i Stockholm i november med mannen i Kina på obestämd framtid.

Izunia: Jag tippar på att bönan har gått upp 320g. Mer än så kan väl ändå inte vara möjligt? Hon och monstret kan snart ordna bebis-sumo-match tillsammans. Fast mitt monster har i rättvisans namn blivit allt mer långsmal (om än med tusen små valkar längs... längden) i takt med att hon ålar sig och sprattlar allt mer vildsint.

Nu ska jag gå och piffa till mig en smula. Kram, G

• Lapinette

Välkommen hem Amelle! Är som du redan vet måttligt avis på er resa ... minns tillbaka. Chateau neuf de Pape har vi några i vinkylen som ligger och väntar.

Har inte åkt iväg till Portugal än men imorgon bär det av!

• Gemma

Just det, glömde: Igår köpte jag tio flaskor rosa moet till dopet. Finns det något tjejigare? Längtar...

Svar på tråden In vino och cappuccino