• Gemma

In vino och cappuccino

...och så en skvätt modersmjölk därtill (fast de samvetsgranna låter bli att blanda). Låt vätskorna flöda, så följer orden automatiskt.

• Svar på tråden In vino och cappuccino
  • Gemma

Trött, trött, trött. Monstret har börjat vakna på nätterna igen. Sån skillnad den gör, den lilla halvtimmen av vakenhet. Resten av natten blir mycket oroligare och ja, nu är gruset tillbaka i ögonen igen. Men hon vet vad hon gör. Pamelarattarna började likna taxöron farligt mycket men nu har de fått tillbaka sin spänst, tack vare monstrets nattarbete. Thank you, monstret.

(Ni fattar inte vad konstig världen blir när en bebis uppstår ur intet. Eller... ni kanske gör det vid det här laget?)

Idag följde rutinen ostadigt väder - träning - handla mat (och en massa nappar, jag har tro det eller ej börjat SAMLA på dem! Finns så mycket fina, stora, små, silikon, latex, designade, klassiska, transparenta, med ring, utan ring, ergonomiska, klassiska... monstret har för länge sedan insett att det inte är lönt att protestera utan petar artigt in varje nyhet en liten stund, tills jag vänder ryggen till. Då åker nappen ut och tummen ohjälpligt in.) - luncha med mamma och pappa - åka till leksaksbutik och försöka köpa Grobag till monstret som sprattlar av sig täcket och blir kall - lämna tillbaka två svenska skitfilmer som jag inte ens gitte se klart - hem och natta monstret - skypa med mannen som varit på suprisefest som även var surprise för gästerna, tjejen hade hyrt en dubbeldäckarbuss för bövelen, sen tillbringade de natten med att cruisa runt i hela Shanghai - äta lammytterfilé och så nu, ny natt med barrträd som rufsar om i taket och monstermatning och konstiga drömmar som kina av någon outgrundlig anledning aldrig hittar in i. Utan jag är alltid typ liten och går på mellanstadiet och har blivit av med min nya Crescent-cykel. I morgon ska jag till Malmö, igen. Shoppa delar till monstrets nya trip trap-stol som inte går att hitta i Shanghai (själva stolen finns däremot redan hemma hos oss) och så den där sovpåsen, grobag. Sen ska jag luncha hos fotografväninnan och hennes sköne musikerman och deras tre barn.

Hur mår ni? Kram, G

• Gemma

Förlåt för de långa meningarna förresten. Är bara lite trött. Och lat.

• Lapinette

Bra men yr i mössan. Tränat spinning, sett ytterligare ett avsnitt av Six feet under innan jag började med maten (rostade grönsaker + entrecote under ett täcke med olivolja, basilika, rivet citronskal, soltorkade tomater och parmesan). Ja, varför yr i mössan... jo, två glas vin ett när jag lagade maten och ett till maten och så vooopss så yr jag är. Tittar på flaskan och inser är att vinet har 15 % alkohol. Varning för Vergelegen, SA!

Imorgon åker vi iväg på en miniweekend i min släkts hemkvarter, Söderköping. Ska möta upp mamma (som kommer från Öland) och sen besöka morfars grav, mormors brors bondgård där jag var när jag var liten etc etc. Tillslut blir det konsert med mina sysslingar ute i St Anna skärgård. Jag och maken blir kvar i Söderköpings Brunn över natten.

• Gemma

Lapinette, Tivoli i Köpenhamn är en av mina absoluta favoritplatser på jorden. Åkte ni HC Andersens sagotåg? Är välsignad med många brorsbarn så vi har haft möjlighet att åka till tivoli typ en gång per år. Men det räcker knappt. Har du åkt Gyllene Tornet, som fritt fall på gröna lund?

• Gemma

Låter som en nostalgisk och väldigt vacker sverigehelg för dig Lapinette. Och maten, mums! Blev entrecoten mör? Svårt att baka saker ihop med... andra saker.

• Lapinette

Fritt fall - of course. Love it! Otrolig utsikt och sen några sekunder av dödskänsla och så poff är det över, enligt mig aldeles för tidigt.

Kommer dock inte ihåg något sagotåg. Det måste vi ha missat. Jag som gillar HC Andersen så mycket. Fick ju lite dansk introduktion när jag var liten då brorsans pappa är dansk.

• Gemma

Alltså, om du lyckades dricka OCH inte översteka köttet, då är du i sanning en mästerkock. Gjorde en gång missen att köpa hjortinnerfilé och dricka en massa Martini Russo (fråga mig inte varför) under tillredningen... man kunde använda den som fiolsträng, sen.

• Lapinette

Entrecoten var jättemör och den där "smeten" var något jag la på de sista 3-4 minuterna.

• Lapinette

Frågan är nog hur mycket man dricker under tiden man lagar maten. Jag är ju annars en mästare att glömma tillbehör och speciellt till efterrätten då det har hunnit slinka ned en hel del vin. Not good!

• Gemma

Nästa gång måste du åka HC Andersentåget! Själv har jag ju världens bästa ursäkt för att slippa Gyldene Tornet under måååånga år framöver... Åkte det bara en gång för att jag fick betalt för det! Japp, en artikel tvingade mig upp dit, och sedan ner. Jag, som är så flygrädd liksom... Det enda förutom pengar och viss (begränsad) ära och berömmelse som skulle kunna få upp mig dit igen, vore nog om en väldigt liten dotter stod och garvade åt att man är så mesig.

Svar på tråden In vino och cappuccino