• Gemma

In vino och cappuccino

...och så en skvätt modersmjölk därtill (fast de samvetsgranna låter bli att blanda). Låt vätskorna flöda, så följer orden automatiskt.

• Svar på tråden In vino och cappuccino
  • Lapinette

Härligt med champagne. Känns som det var länge sen vi drack skumpa... säkert flera veckor!!!

• Amelle

Har läst ikapp lite och ser att ni haft det bra i livsnjutartermer (men shit vilken läskig berättele om ballongfärden!).

Gemma - vilken fin dopfest det låter som att ni planerar! Är det dop med Gud och hela paketet eller är det borgerligt? Hur går det med leveransen av din Herr Mes? Ujuj, förstår att du hade post wedding depression med de där förutsättningarna... tycker att det är jobbigt nog som det är med att "allt" är över: bröllop, resan och snart sommarlovet för min del. Gulp.

• Amelle

Några höjdpunkter från resan.

Middagen på smärtsamt rivieranhippa Baoli. Kanske inte så mycket för den svindyra maten och drycken som för själva stället. Dumplingsen til förrätt var underbara, teppanyakin som följde var... medelmåttig. Men drinkarna, vinet och natten - mmmm.

Middagen på gamla, anrika Belles Rives i San Juan. Tänk er ett gammalt art deco-hus med inredning och air från en svunnen tid och gäster som Scott Fitzgerald och andra rivierans guldgossar. Middag på den fantastiska terassen som hänger ut över det blåaste Medelhavet där solen går ner över bergen på andra sidan bukten. Pianomusik från baren, ett lågt sorl. Och maten. Femrätters lycka. Kalvkindsrullader med havskräftor och rödbetscarpaccio. Medelhavsfisk med primörer i buljong. En gigantisk ostvagn med allt, osv, osv. Satt till bords i fyra timmar och bara njöt.

Vårt lilla bondgårdsboende i bergen: ett urgulligt par där hon lagade underbar fransk husmankost. Fyrarättersmiddagen åts vid ett långbord tillsammans med övriga gäster och hela familjen. Ljummen provencalsk "sallad" med rostade paprikor, lök och oliver som fått mjukna i olivolja. Tunna kalkonscnitzlar med en fluffig gräddsås full av trädgårdens örter, ostar och så en lavendelsmakande crème brûlée. Traktens vin i stora karaffer. På morgonen ett tiotal olika hemlagade marmelader, egengjorda örtteer, ja ni hajar.

De tre dagarna på Château de Mazan. Allt var perfekt: rummet, maten, miljön. Åt sådana brakmiddagar och får svårt att bara återge en enda! Tack igen Lapinette!

Gårdagens lunch på väg till flygplatsen. Rekommendationer från vår sista värdinna (en amerikansk-belgiska som flyttat till Provence med sin franska make, renoverat ett fallfärdigt gammalt kloster/vingård och nu driver ett underbart B&B med fem rum strax utanför Aix).
    Lunchen på en terass i bergen ovanför Marseilles bestod av melonsallad med färsk getost, rädiscarpaccio, vårlökar och olivolja. Därefter möraste entrecôte med tempuragrönsaker och ansjovismousse. Brûlée igen till dessert, denna gång med hallonmousse och små, små äpplemunkar vid sidan av.

• Lapinette

Amelle det låter helt underbart! Du får gärna ange websidor etc på restråden. Tar gärna emot tips speciellt på boende då vi inte vet om vi vill våldgästa våra vänner när vi åker ned igen.

• Amelle

Nu loggar jag ut för ett litet tag, vet inte hur det är med uppkoppling på landet. Trevlig resa Lapinette och ni andra som ska iväg på äventyr - hoppas ni får det underbart!

Kram och på snart återhörande.

• Izunia

Gemma du var nära! 370g!!! Hon väger nu 4410g! Lilla tjockis!

• Gemma

Jag skulle vilja skriva så mycket men jag orkar inte, jag är för däst. Och alltihop är Izunias fel.

Izunia, de där bakverken var otroliga!!! Tryckte i mig en blåbärscheese cake och en sån där valrhonatryffel-puck, sen mådde jag som en prinsessa när jag vallade runt sovande monster i Botaniska trädgården, tillsammans med en riktigt god och gammal väninna som fått sin novellsamling accepterad av det största förlaget! Så sjukt coolt. Och vädret, vad säger man? Heaven.

Och izunia, inte undra på att mamma har vispgrädde i brösten med såna fikavanor... men bebisar är sååå praktiska när de bara liksom absorberar allt. Som små wettextrasor fast de luktar så mycket godare. Apropå det: Luktar bönans små fötter fotsvett? Monstrets gör det, det är sjukt gulligt! De har luktat lite svett ända sedan hon var nyfödd. Det liksom inte samma grej när odören kommer från mannens fötter. Och nu har hon f.ö. börjat med en urgullig grej, hon sticker ut sin lilla tunga och vickar runt med den och gör olika pruttprutt-ljud. Men inget gör henne så stolt som när hon suger på sina tår, hon VILL verkligen att man ska dela entusiasmen då.

Hahaha Amelle, min Herpes lär skola finnas i butiken men jag hyser starka tvivel därom. Med tanke på hur SUGIG service de har.

Och ert bondgårdsboende... mmmm. Helt i min smak. Rustik mat gjord med kärlek och säkert betydligt billigare än de där rödbets-inbakade kräftkinderna. Låter hur som helst fantastiskt, alltihop! Var det mest mat för er del eller varvade ni med enstaka fysiska eskapader också?

Dopet blir med gud så. Pratade med prästen idag, hon är verkligen urgullig. Hon frågade vilket språk vi vill att hon ska hålla gudstjänsten på, hon kan tydligen fem stycken! Vi valde engelska. Nu ska vi "bara" ordna någon form av musikunderhållning också. Det lutar mot att jag måste sjunga själv, kompad av min bror (om han vill). Som om man inte vore nervös nog ändå...

Nu ska jag sova, med en monstruöst stor mango guppande i magen. I morgon när jag vaknar är mannen redan i Europa, på väg mot London där han ska hämta upp sina skor.

• zua

Hej alla glada fina tjejer!

Har försökt att läsa ikapp...

Vill börja med och gratta Amelle och Izunia!

Amella - Såg en bild på FB som J.L( som sagt världen är liten, han är vän till min väninnas man.) Ni är så vackra och du ser ut som en dröm!Smekmånaden låter också helt fantastisk! Älskar Baoli! Jag har haft några av mina bästa partykvällar på de stället!

Izunia - De är uppenbart att du redan har hunnit bli en lika cool mamma som Gemma.

Lapinette - Shit, vilken spännande luftballongsfärd! Jag vill också ;)

Gemma - Härligt att du njuter av att vara hemma. Vilket dop monstret kommer att få!

Vi har haft en magisk semester. Jag har fortfarande svårt att finna ord för hur underbart vi har haft de. Men när jag hunnit smälta allt så återkommer jag med alla detaljer.

Imorgon ska jag ut till Ingarö för att hälsa på min vän som blev mamma när jag var "over there ".

Och nästa helg är det bröllop, ska ju även vara tärna. Har lite ångest då jag inte har hunnit bli klar med talet! Men de löser sig. Annars ser jag framemot att få njuta av lugnet och de fina vädret som väntade oss när vi landade i Sverige.

Nu ska jag gå lägga mig.

Kram på er!

• Lapinette

Zea - ahhhh... vill veta allt! Har börjat diskutera om maken om en tur till Kalifornien nästa år, antingen vår eller sommarsemester och idag hade jag en av mina äldsta väninnor på besök. Det blev en lååång lunch då vi hade massor att ta igen, sågs senast för två år sedan då hon bor i Kalifornien.

• Izunia

Zea och Amelle välkomna tillbaka!!

Zea igen, jag väntar fortfarande med spänning på bröllopet ni ska gå på! Lägg gärna ut vackra bilder på FB! Nyfiken på klänningarna!

Gemma, Visst var det gott!!??? Bakelserna är även så fina att man knappt vill äta dem.. (yeah right!!) De slinker ner väldigt fort! Härligt att ni fick så fint väder när ni hälsade på Lund.

Ja jag jobbar hårt på gräddproduktionen och det verkar ge resultat! Idag har jag ätit alltför mkt gott.. Först fika med föräldragruppen, sedan min kusins födelsedag. Mer kaka plus Budapest bakelse! I´m happy!
    Idag var jag tvungen att testa pumpa ut för att brösten inte ska sprängas.. och så har jag fryst in det för framtida bruk i små iskuber. Lillan lider iaf ingen nöd på mat.

Hennes fötter lunktar ingen fotsvett. Men jag älskar att pussa på dem! Dem är ju lena som sammet!!

Idag är vi ensama då mannen åkt tidigt tidigt i morse till Luxemburg, men kommer hem igen imorgon. Stor säng alldeles för mig själv i natt! I like.

Jag måste verkligen sola nu när vädret är så vackert. Innan jag födde hann jag sola en del, men nu är jag blek igen. Pinsamt att visa benen i kjol. Så imorgon blir det trädgården hos mormor och blåsa upp babypoolen så jag kan doppa fötterna! (köpte för övrigt den där poolen till min gamla hund som dog förra året. Hon älskade att bada!). Nu får miss J ärva!

Svar på tråden In vino och cappuccino