In vino och cappuccino
...och så en skvätt modersmjölk därtill (fast de samvetsgranna låter bli att blanda). Låt vätskorna flöda, så följer orden automatiskt.
...och så en skvätt modersmjölk därtill (fast de samvetsgranna låter bli att blanda). Låt vätskorna flöda, så följer orden automatiskt.
Lapinettes chokladdessert?! Oki, måste testas!
Förhoppningsis,
"ut och huttra lite på balkongen"? Tack, du gav mig dagens första gapskratt! Tänk, vi är så glada över denna värme i några dagar per år och på andra ställen i världen har de värmen mest året runt. Du är för härlig!
Här är de olika varianterna på desserten, den sista är ett inlägg som jag bara kopierade och sparade. Jag gjorde till 4 pers och det blev precis så att sista teskeden med dessert var lite tung att få i sig. Till 8 hade det blivit pyttelite tror jag.
Chokladdessert i portionsform (orginalrecept)
4 (8) personer
200 g smör
200 g mörk choklad av hög kvalitet, t ex Valhrona
4 ägg
2 dl strösocker
2 tsk konjak ( 1 msk)
florsocker till garnering
Sätt ugnen på 250 grader, men endast på övervärme. Smält smör och choklad i vattenbad eller i mikrovågsugn. Vispa ägg och strösocker pösigt. Blanda ner konjak, smör och choklad. Fyll i 4 (8) portionsformar. Ställ formarna på en kyld bakplåt och grädda i i 5-8 minuter. Chokladdesserten ska få yta men fortfarande vara lös inuti. Sikta över lite florsocker och servera med bär eller glass.
Gemmas variant
Chokladdessert i portionsform
4 personer
125 g mörk choklad av hög kvalitet, gärna med lite syra, t ex Valhrona manjari, Michel Cluizel Mangaro
2 ägg
1 dl strösocker
1krm salt
(1-2 tsk konjak) (1 msk)
Sätt ugnen på 250 grader, men endast på övervärme. Smält choklad och salt i vattenbad eller i mikrovågsugn. Vispa ägg och strösocker till hårt, vitt skum. Vispa ner konjak och choklad. Fyll i 4 portionsformar. Ställ formarna på en bakplåt och grädda i i 5-8 minuter. Chokladdesserten ska få yta men fortfarande vara lös inuti. Sikta ev. över lite florsocker och servera med bär eller glass.
"Gemmas senaste variant"
Lapinette, nu tycker jag att jag hittat de optimala proportionerna för din fantastiska dessert (som gjorde succé - igen!). Den här gången hade jag i smör, men bara hälften så mycket som i receptet. Det blev lagom mycket men ändå lyxigt och lite syndigt. Hade dock 70% choklad den här gången; har man lägre halt, typ Michel Cluizel, kan man nog skippa smöret för annars blir det mer som mjölkchoklad. Och ni kör väl 85%? Då klarar den nog mer smör. Vi hade 3tsk cognac till 150g choklad, alltså dubbelt så mycket som i originalreceptet. Vi tyckte att det var bäst hittills. Inte för lite och inte för mycket.
Rosen
Det står ingen tid när inlägget gjordes så det syns inte att det var på kvällen. Lindade in mig i en filt, tände lite ljus och lyssnade på en ljudbok i MP3an väldigt mysigt.
Mannen hade fått ett "Jag behöver vara för mig själv ryck" precis som han brukar få när vi har umgåtts 24 timmar per dygn bara han och jag under en längre tid. Han stängde in sig i arbetsrummet med datorn och var nöjd.
Idag har jag kopiös träningsvärk, första träningspasset igår. Har en kompis som är PT så han kör med mig nu. Jobbigt! Men jag är så slö så det skulle inte alls vara samma sak utan någon som uppmuntrar/hetsar mig.
Nu ska jag snart iväg och köpa en cykel. Nya jobbet ligger på cykelavstånd hemifrån, dessutom kommer jag lättare till simhallen då. Nu promenerar jag istället och det tar 30 min åt vardera hållet. Mitt busskort har gått ut och jag behöver inte köpa ett nytt, kör på bussremsa istället och då blir det verkligen att jag går överallt istället.
Hur har ni det idag då?
Jag kom upp ur sängen vid 10, försökte redan vid 8 men somnade om hela tiden.
Förhoppningsis,
Tack för recepten, kopierat ned i receptmappen och skall testas! Oki, så det var framåt kvällen, tänk vad lätt det är att dra förhastade slutsatser. :)
Hos oss är det jag som får "jag behöver vara för mig själv ryck" ibland, så jag förstår din man precis. God jaktlycka på cykel!
Så nu har jag också sparat receptet! Måste testas snarast!!
Det är bra med stora maskiner i tvättstugorna (och torkskåp!) men det hade varit skönt med en liten maskin hemma för mindre tvätt när man inte orkar boka.. Vi har skitstor lägenhet men litet badrum tyvärr så ingen tvättmaskin får plats.
Förhoppningsis, jag och min man har också mkt egen tid. Vi umgås rätt så mkt och nu är vi ju båda hemma hela tiden. Fast vi sitter på var sin dator och just nu håller han ett öga på miss J när jag ska hoppa i duschen och skriva lite på bt! Jag är en person som definitivt behöver tid för mig själv. Det är så skönt.
Nä nu ska jag duscha så vi kan komma ut i fina vädret. Men vad ska man ha på sig???? Fortfarande passar inga kläder.. Jag har typ 5 kilo kvar och massor sitter i tuttarna! Inget kul alls.
Rosen
Nej på dagen igår var det riktigt varmt och skönt ute, jag har vant mig vid att det hela tiden blåser lite så man blev inte svettig om man inte sprang eller liknande. Satt på balkongen igår och saknade vinden.
Izunia
Vi bor visserligen inte så spec stort 111 kvm, men toaletten är byggd så att tvättmaskin och torktumlare får plats staplade i ena hörnet. Det hade gått att ha dem i badrummet också men jag föredrar att ha det lite luftigare.
Våra tvättstugor här är riktigt bra, i den stora är det 3 maskiner + 1 grovmaskin + 2 torktumlare och ett gigantiskt torkskåp. I den lilla är det 2 maskiner, 1 torktumlare och ett lite mindre torkskåp. Sen finns det en akutmaskin + tumlare.
I andra delen av huset finns en precis identisk uppsättning som vi också har tillgång till. Problemet är att man kan bara boka en tvättstuga i taget, men har ingen bokat den andra när den tiden börjar kan man ta den med. Så igår fick jag bägge tvättstugorna + snodde akutmaskinen så det gick fort.
Enda nackdelen är att när tvätttiden är slut kommer man inte in, det finns alltså inte någon möjlighet att torka saker under tiden nästa tvättar sin första maskin.
Cykel är inköpt och systembolaget besökt inför fredagsmiddagen, ingen som har några ideer om en bra huvudrätt?
Jag har fått väldigt mycket egen tid då jag bara arbetat deltid, även om jag i praktiken arbetat mer än heltid men på färre dagar. Mannen som jobbar mycket mer brukar behöva skapa egen tid på annat sätt.
Izunia
Har du inga kläder från tidigare i graviditeten som passar?
5 kilo är inte alls mycket, spec inte om det mesta sitter i brösten - det kommer vara borta på ett kick!
Hallå!!!
*ekar*
var är ni?
Ute med hunden och njuter av det vackra vädret. Blev genomsvettig, det är varmt ute så jag sitter och svalkar mig efter en skön dusch och Ramlösan i högsta hugg. Det blev lite mycket "Frozen Margeritha" igår kväll.
Själv har jag legat i solen vid Sickla beach hela dagen och sen avslutat dagen med att dricka cosmos i solen på balkongen.
Nu ligger jag i soffan och ser på TV och oroar mig för att jag fick för mycket sol under dagen.
I morse gjorde jag något jag skjutit upp aldeles för länge, jag gick till läkaren och kollade ett par födelsemärken som jag oroat mig för länge. Enligt läkaren var det ingen fara. Det är väldigt skönt att ha det avklarat även om jag inte tänkt på det dagligen så har det legat i bakhuvudet.
Kara vanner, jag ar inte dod. Skriver mest for att bekrafta detta, och saga att jag ser fram emot att dyka ner i er smetiga chokladbassang och gosa runt med er dar, sa snart jag far en ledig kvart. det ska definitivt bli senare idag. Ar i Frankrike, sa mytcket hinner jag beratta innan maken sliter musen ur mina chevre-kladdiga hander. kram, G