• Gemma

In vino och cappuccino

...och så en skvätt modersmjölk därtill (fast de samvetsgranna låter bli att blanda). Låt vätskorna flöda, så följer orden automatiskt.

• Svar på tråden In vino och cappuccino
  • Lapinette

STORT GRATTIS IZA till er dotter!!! Jättevackert namn dessutom, fast jag hade inte väntat mig något annat.

• Originalrosen

Grattis Izunia - härligt namn och underbart med en liten tjej. Grattis!

• förhoppningsis

Grattis Izunia!
    Hoppas att både mor och dotter mår bra.

Många nya "titlar" på tråden nu, Amelle kan kalla sig fru, hustru, maka mm Och Izunia mamma mfl

• förhoppningsis

Lapinette
    Kul att shoppingsvackan har försvunnit! Vad var det för skor du hittade? Låter superfina! Resten av kläderna också. Visa gärna lite bilder...

Amelle
    Det är rätt - öva öva öva på att kalla honom för din man, det är lika kul varje gång. TYcker jag fortfarande ibland trots att det gått ett år (och ett par dagar)
    Känns fortfarande konstigt att presentera honom som just "min man"
    Jag har fått till efternamnet på signaturerna nu - om jag inte pratar i telefon när jag skriver under saker för då blir det fel, spec om det är något där jag måste skriva mitt hela namn...

• förhoppningsis

Gör ett nytt försök att beskriva maten och stämningen på Mathias Dahlgren, har försökt ett par gånger men det blir inte bra, känns ungefär som när jag försöker måla, man kan se vad det föreställer men det är så långt från verkligheten man kan komma... Så är det här, min beskrivning kan inte till närmelsevis göra upplevelsen rättvisa.

Nåja...
    Vi såg till att komma dit i god tid för att slippa stressa och hinna dricka något före maten.

Vi började i champangebaren där vi drack varsitt glas Mailly Grand Cry Extra Brut (tror jag den hette) jättemysigt litet rum, vi satt vid bardisken och kikade in på bardelen av restaurangen och pratade ungefär en halvtimme innan vårt bord blev klart. Till detta fick vi en liten skål med chips gjorda av rödbetor mm.

Vi blev visade till vårt bord och fick våra menuer med genomgång. Både jag och mannen älskar avsmakningsmenuer så för oss var det ett lätt val. Avsmakningsmenun var på 6 rätter men sen tillkom det små överraskningar från köket mellan dessa rätter, totalt blev det 11 rätter. Då både jag och J hade arbetsdag med viktiga saker tidigt på morgonen så insåg vi att vinpaketet inte var helt lämpligt (ja jag vet att jag inte borde behöva tänka så nu när jag sagt upp mig) Sommeliern föreslog istället ett glas vitt till de första rätterna och sedan ett rött till de andra och så något sött till desserten. Efter middagen kunde vi konstatera att vi nog hade druckit mindre om vi hållit oss till vinmenun för de fyllde på våra glas.

Maten, det är här jag önskar att jag vore poet eller liknande men jag kan inte göra annat än att återge menun och svära över att jag inte fotade maten. Till saken hör att menun var en "hemlighet" vi fick inte veta innan vad den bestog av så vi fick tala om vad vi inte åt så de kunde byta bort de delarna.

Det började med enmycket liten brödbit ungefär som en minifralla på ca 2 cm i diameterm den serverades på en liten träbit och med en glaskupa över, det kallades "smak och doft från den vedeldade ugnen" Brödet var helt nygräddat och när de lyfte på kupan steg det upp en ljuvlig doft av nybakat bröd och eldrök från plankan.

Efter detta kom ett fat med 3 ljuvliga skapelser på rad, det var
    Algchips med pepparrotsgräddfil och rökt rom
    En rågbrödsklämma med getost och nypon
    och den tredje var en kreation av rimmad sej, ingefära gurka och soja.

Vi hade knappt hunnit ooa och ahha oss färdigt förrän servitriserna kom och hämtade de tomma faten. De kom alltid två och två och plockade bort saker exakt samtidigt.

Nästa rätt bestod av tre sorters fett och bröd enligt menun vi fick med oss hem, i verkligheten var det två skivor bröd, ett mörkt och ett ljust och båda var nybakade. Till detta serverades det fett i tre olika former, en liten bit smör som jag inte kommer ihåg var den kom ifrån, en minisjö av olja och så ett ägg format av vispat baconfett. Baconfettet tillsammans med det grova brödet var något väldigt extra. Jag som inte ens äter bacon in vanliga fall just pga fettet fick mig en riktig tankeställare.

Efter det kom ett avlångt fat med 4 små bitar av rimmad makrill lagda i tunna tunna skivor över en bit rökt färskpotatis, det garnerades med sikrom, framför skapelserna var det 4 exakt lika höga helt perfekt formade små torn av dillmousse. Jag vet inte vad det var mer än dill men de var väldigt härligt gröna och jättegoda. Precis som allt annat så smälte maten bara i munnen och jag kunde knappt prata för att det var så gott.

Nästa del var kammussla som serverades med en pure på romen. Till det var det blomkål citron och olivolja.
    Mannen äter inte musslor så istället fick han havskräftor med tillbehör. Både han och jag tyckte att detta var fantastiskt gott, tyvärr kom jag lite försent på att jag ville smaka av hans rätt men då hade han redan ätit upp den.

Rätten efter skulle enligt menun vi fick med hem ha varit "bakad naturlig gåslever, med champinjoner och sommartryffel" Då ingen av oss äter gåslever annat än om vi måste (vet inte om jag vågar berättad det för er men så är det iaf)
    Istället fick vi en liten köttgryta på kalv

Nästa rätt var delad i två olika upplevelser, den serverades i två etapper, en skål och ovanpå den en assiett. Innehållet var samma men de var i olika former. Smakerna var skogssvamp kyckling och gröna ärtor. På assietten serverades det kallt och i moussefom medans det i skålen var kycklingbuljong med gröna ärtor och bitar av svamp. Båda var otroligt goda! Vi det här laget hade vi blivit så bortskämda med den fantastiska maten att kycklingsoppan bara kändes lite intetsägande i förhållande till allt annat. Är övertygad om att om jag fått den serverad vid ett annat tillfälle så hade jag förmodligen varit helt lyrisk över den.

Det stekta bröstet av unganka som kom in sen var en mer matig rätt, stora och ganska många bitar av ankbröst som serverades med en gudomlig pepparrotspure som var draperad med grapefrukt och persilja. Jag älskar anka i vanliga fall men när den här kom blev jag helt mållös, åt så sakta jag bara kunde och ville aldrig att det skulle ta slut. Fick jag välja en enda sak att äta resten av livet så skulle det absolut vara det här!

Det var först nu vi började känna oss mätta vilket var perfekt eftersom vi gick in på desserterna.

Först kom kallrörda plommon som serverades på en kaka av frusna ängsblommor. Kakan gick inte att äta men plommonen har härligt frächa och lite syrliga.

Efter den kom en liten kula toffee glass som serverades med hackade hasselnötter och malt kakor som stack upp runt om glassen. På toppen av glassen låg en liten hög med guld. Jag har aldrig ätit guld tidigare med servitrisen övertygade mig om att det var fullt ätbart. Guld smakar inte mycket men i övrigt var rätten perfekt avvägd. Glassen var perfekt i storlek och smak, kakorna i lagom stora bitar och lagom många.

Middagen avslutades med något de kallade "kaffegodis"
    det var ett falskt björnbär gjort i puffad choklad, en lönnsirapskaka och sen en frusen liten sandwich med citronverbena. Aldeles perfekt avrundning på en helt makalös måltid!!

Till maten drack vi ett rött vin som heter Chateau Roc de Cambes från 2001 och till desserten blev det en spansk sherry
    East India Solera.
    Det vita vinet kommer jag tyvärr inte ihåg vad det heter.

Vi kom till bordet vid 20 och vi gick därifrån vid ca 23.30 rätt snart efter att sista rätten burits ut, efter en helt fantastisk kväll men underbar service.
    Personalen var otrolgt uppmärksam och det var inte mer än några minuter (3-4?) mellan rätterna.

Jag kan absolut säga att det är ett ställe jag tänker besöka igen när jag har något verkligt extra att fira!!

• Gemma

Izunia, jaaaaa, en stor, fin prakttjej! Det är ju bara så bra ju! Och jättefint namn och GRATTIS!!! Ser fram emot att höra ALLT sen.

Kram!

• Originalrosen

Förhoppningsis.... Ohhh, jag saknar ord.

Så otroligt lockande när du beskriver det och även presentationerna - som är mycket av upplevelsen. Just detta som du förmedlar att man inte vill att det ska ta slut, säger ju allt!

Japanerna har ett uttryck som jag gillar: Umami. Det är egentligen den femte smaken men mer filosofiskt beskriver umami "känslan av att vilja ha mer". Du hade helt solklart en umami-upplevelse!

Jag bokar in mig hos Dahlgren asap. Gissar att det blir i slutet av juli då några kollegor kommer tillbaka så att vi kan gå dit tillsammans. Tack för att du tog dig tiden att beskriva så bra!!

• förhoppningsis

Rosen

Jag är rädd att de har sommarstängt i juli, tror de öppnar igen i Augusti men jag är inte helt säker.

Izunia
    När jag var liten ville jag alltid heta just det namnet du valde åt din dotter.

• Originalrosen

"Den som väntar på något gott, väntar alldeles för länge!"
    Hmmmm, det kanske inte var riktigt så ordspråket löd?

Svar på tråden In vino och cappuccino