In vino och cappuccino
...och så en skvätt modersmjölk därtill (fast de samvetsgranna låter bli att blanda). Låt vätskorna flöda, så följer orden automatiskt.
...och så en skvätt modersmjölk därtill (fast de samvetsgranna låter bli att blanda). Låt vätskorna flöda, så följer orden automatiskt.
Kimchi har vi inte gjort själva ännu, det är en hel vetenskap har jag förstått. Såg ett matprogram på BBC Food där de var i Korea och besökte den bästa "Kimchi-farmen"!? What? Det är väl bara lite salladskål med kryddor? Nope.
Kärringarna satt på marken och la kålbladen i mönster med kryddor emellan, vek ihop dem enligt konstens alla reglera, tryckte ned kålpaketen i en stor lerkruka tills den var full. Sedan grävdes krukan ned i jorden! Ett par månader senare grävde man upp krukorna och Kimchin var klar. Syrad kål med chili.
Nåja, det går visst att göra Kimchi själv, men efter att ha sett detta program så törs inte sjutton prova själv utan vi handlar Kimchi i plastförpackning på Korean Food istället.
Åh, den koreanska gurkan är så god och enkel att göra! God till mycket.
Recept Gurksallad
1/2 gurka
en nypa salt, gärna flingsalt
1/2 tsk riven vitlök
1tsk sesamolja
1 tsk risvinäger
1 tsk farinsocker
en nypa chilipeppar, typ "red pepper flakes"
Skiva gurkan tunt med osthyvel och blanda med övriga ingredienser.
Mat ja... har precis kokat frysta, tyska ekologiska ärter i evian samt mixat till en illgrön pasta. Ser exakt ut som wasabi. Nu har monstret geggamojja för en hel vecka. Hittills har hon glupskt inmundigat ALLT hon fått i sin hand, inklusive sura granny smith-äpplen. Någon som är förvånad? Bara köttbullen fick kalla handen. Den var å andra sidan späckad med ingefära.
Använde dagens fem ayi-timmar till att få 1,5h halvdålig massage mot min onda Baby Björn-rygg, sedan handlade jag tråksaker som toapapper och BH-inlägg (jag läcker dessvärre som ett såll jämt). Kan inte sluta bära omkring på monstret, det är så beroendeframkallande! Har blivit en riktig (skräckmusik!) attachment parenting-parent under mina ensamma mamma-dagar, sovit på soffan med monstret och allt. Hon har typ inga rutiner längre, är uppe hela dagarna och agerar kramdjur åt mamma... föga snällt, jag vet. Men"attachment parenting" är i sanning perfekt för en förälder som söker kärlek och bekräftelse. Hmmmm... Tur att mannen kommer hem om en halvtimme så det blir lite ordning igen. Och min dotter får äntligen sova och leka ifred utan att utsättas för ständiga kärleksattacker.
Kokat importerade ärtor i Evian och gjort puré? Tja, varför inte? Jag var tvungen att glo på meningen ett slag och låta den landa för vad vet jag om förhållanden där du bor - Asien, Kina någonstans. Jag vet nada och läser med glädje och intresse dina essäer.
Tur för lilltrollet att pappa kommer hem snart.
Hoppas att det har gått bra i Paris och att han gillade bekräftelsen med att bli kallad till intervjuen. Det rockar! Oaktat om han blir erbjuden jobbet eller ej, så är det ett rejält erkännande att de var intresserade av att träffa honom.
Älskar Arirang och brukar äta lunch där, men tyvärr har de haft stängt superlänge. Vega-varianten har jag dock inte testat än. Ej heller flickan på gaffeln, men då har man ju lite att göra :)
Gemma - det är en riktig prinsessa på ärten du har, hehe. Roligt att det gått så bra på makens intervjuer, när får han veta nåt?
Förresten så har även Arirangs granne (med supergod bibimbap) Vietnamsisk Matsal stängt sedan länge. Men så finns det också en smaskig vegetarisk koreansk restaurang på Luntmakargatan. Tyvärr har jag glömt bort namnet, men det är litet och superfräscha, krispiga grönsaker.
Här väcktes jag tidigt av en packad pundare med stor hund som härjade ute på gatan. Killen dansade och sjöng och hunden skällde hysteriskt. I ca. 2 timmar!
Annars beklagar vi oss mest för den fruktansvärda träningsverken från gårdagens pump. Och sliter med de 100 gästpresentationerna till vårt festhäfte.
eeeh, träningsvärk kanske det heter.
Amelle - den vegetariska på Luntmakargatan är superbra. Åt även där när jag jobbade i krokarna.
Idag pysslar maken med att dra alla sladdar genom taket ... love him for that så det blir väldigt lite kabel som kommer att synas . Nu är han klar med det projektet och har fortsatt med att byta dörrhandtag (våra är asfula, gulvita i plast ... usch!). Själv har jag småpysslat med blommor, läst DN på balkongen och börjat städa. Ska idag iväg och storhandla. Måste ju någon dag börja laga mat hemma igen *SUCK*. Apropå det, så får jag se det som ett extraplus när svärmor kommer på torsdag dvs jag slipper laga mat igen
. Jag gillar normalt att laga mat men under sommartider blir jag så lat.
Hejsan, hoppas era helger varit bra bortsett från spanjorernas mål.
Igår och idag har jag sorterat kartonger, jag har mängder med kartonger med porslin i källaren. Fick massor med saker när jag flyttade hemifrån för många år sedan och efter att ha städat ur efter mina föräldrar har kartongberget ökat enormt. Har gått igenom 11 kartonger nu och känner mig superduktig. Slängt en del och gjort 2 kartonger med saker till mannens yngsta bror som snart ska flytta hemifrån.
Har firat en kompis examen, varit i Gustavsbergs porslinsfabrik och köpt 2 röda iittala ljusstakar i den klassiska Alvar Aalto formen till vardagsrummet. Varit bakfull och suttit på balkongen ett par timmar.
Verkar vara många restauranger jag altrig har provat bara för at jag bott i fel stadsdel, kanske ska göra en lite tur till Vasastan någon kväll.