• Gemma

In vino och cappuccino

...och så en skvätt modersmjölk därtill (fast de samvetsgranna låter bli att blanda). Låt vätskorna flöda, så följer orden automatiskt.

• Svar på tråden In vino och cappuccino
  • förhoppningsis

Gemma
    Ja lite är det som du säger.
    Jag vet absolut att jag troligen kommer kunna göra allt jag gör nu, utom möjligen drickandet av allt vin =) under graviditet och om vi får barn. Babymoon är en amerikansk grej, vad annars...
    Vi behöver snarare en ordentlig semester ihop utan massa "Måsten" eftersom vi jobbar jämt, ses 10 min på kvällen innan vi stupar i säng och så har det varit ganska länge nu.
    Sen att det är ett av världens bästa dykställen är inte direkt ett minus. Dyka är en sådan sak man inte kan göra gravid, inte heller efter om man inte har barnvakt. Att hand i hand följa med strömmen över fantastiska korallrev 20 meter under ytan och med små små fenrörelser korrigera riktning och hastighet är underbart! Det är en sådan fantastisk känsla som alla borde uppleva någon gång, den totala tystnaden som avbryts endast av lite bubblor från andningen, lyckan när vi blir förbisimmade av havssköldpaddor eller ser haj eller delfiner.
    Det är något jag kommer sakna!

Skönt att höra att det inte är hemskt att fiffla lite i 3 månader. Jag har ändå lite dåligt samvete...

Izunia
    HUr har du det idag?

Gemma
    Hur kommer det sig att du så gärna vill till London? VIst det är en fin stad men jag gillar verkligen inte klimatet där för fem öre!

• Izunia

pust.. det gör ju lite ont hela tiden. Det värsta är inte värkarna utan dessa "knivhugg" (eller hur jag ska beskriva det) mot underlivet som om huvudet pressar på. De kan komma väldigt plötsligt och överraskande och då står jag blick stilla! Det är riktigt obehagligt och därför är jag grymt rädd för smärtan under förlossningen.

Jag ska inte snittas. Vill inte heller, då jag tror det gör ännu mer ont och framförallt efteråt. Det "bästa" hade varit om barnet låg i säte och jag var tvungen att snittas... utan att ta beslut. Det värsta som kan hända är att jag får ligga med värkarna i flera timmar och sedan akutsnittas av nån anledning.. Då har man gjort allt arbete i onödan.

Jag läser AW med gott hopp om livet. Förstår inte alls allt stohej kring henne. Folk i detta land dömmer så snabbt och allt är så kontroversiellt. Klartatt säkert inte allt är bra eller fungerar, men det är väl bra att ha en plan??
    Skönt att höra att ni gillar henne båda två!

Förhoppningsis det är viktigt att du ställer dig in på att ni kan fortsätta ert gemensamma liv även med ett barn! Annars är det lätt att bli bitter etc att barnet tagit ens liv och man hela tiden måste anpassa sig. Vi har ju ingen erfarenhet än, men vi ser jätemkt fram emot barnet och även vårt gamla liv tillsammans. Men ny familjemedlem. Vi planerar redan semester till vintern!

• Gemma

Usch igen Izunia, tycker verkligen jättesynd om dig. Klen tröst kanske men... kan du inte försöka tänka på smärtan på något annat sätt? Dels är det en möjlighet för dig att öva på andningen, dels är den ju inte farlig alls, och sen är det ju inte "knivar" utan din kropp som arbetar åt dig och bebisen, för att den ska komma ut. Det är ingen varningssignal utan något positivt, som för arbetet framåt.

Förlåt om jag låter som en hejaklacksledare, vill bara att det ska kännas lite bättre för dig. Snart, snart, har du tagit dig igenom det.

Kram, G

• Izunia

haha jag behöver en hejarklack! Show me the pom-poms!!

Jo jag försöker öva andningen hela tiden under sammandragningarna, men när barnet trycker ner huvudet kniper jag ihop benen.. får hoppas jag inte gör det när det är dags!

Nu har 2 tjejer från vår föräldragrupp fött. Jag vill stå på tur och få det överstökat. bara 2 veckor..
    Jag försöker städa, moppa, tvätta, shoppa och springa runt på stan i högklackat, men det kanske inte hjälper! Nån som har tips??

• förhoppningsis

Izuni

Go Izuni Go Izunia, Ge mig ett B ge mig ett A ge mig ett B ge mig ett Y - vad blir det?!?!?! BABY!!! *hoppar runt och sparkar med benen och viftar med pompomsen*

Jag är väldigt medveten om att ett barn inte kommer hindra oss från att leva vårt gemensamma liv, det blir bara annorlunda. Men nu när jag har något inplanerat som jag sett fram emot väldigt länge så känns det lite snopet att inte kunna göra det.

Tips för att få igång det hela, städning, sex, promenader i trappor och champange.
    En väninna provade champange och sex något hände absolut med henne, hon blev hyperaktiv och kunde inte sova sen, städade hela lägenheten halva natten. Men sen kom lilltjejen...

• Izunia

plus att huset blir skinande rent! och en glad make på köpet.. hahaha!! Vi får se om jag kan "sträcka" mig så långt!! hahaha!

• Lapinette

förhoppning - den där dykresan skulle den vara i december och det är därför du inte vill vara gravid innan dess? Bara så jag har fattat allting. Kan du inte säga till maken som det är? Det blir så konstigt om du ska försöka undvika honom i sänghalmen och lätt missuppfattningar uppstå.

Själva har vi ju gjort totalt det motsatta. Försökt varje månad och har absolut träffat in de rätta dagarna men vad hjälper det? I ena stunden tror jag att det blir ett bra kvalitetsliv utan barn och i nästa är jag säker på att vi förr eller senare kommer att lyckas för det finns ju inget som bevisar motsatsen. Trägen vinner....??!!

Iza - precis som förhoppning säger - sex, skumpa och så röra sig brukar vara tips man får.

Gemma - härligt att det har gått så bra på intervjuerna. En kick för självförtroendet och jag håller tummarna att han får sitt drömjobb. Så Paris är ett alternativ och du vill till London.

• Originalrosen

*skrattar med förhoppningsis* Härligt, jag gräver fram mina pom-poms, jag med! (Det vore en syn för gudarna, det.)

B A B Y - B E B I S - L I L L K N Å D D - S P Ä D B A R N - B Ä B I S

"Normalt avses barn under tolv månader".

• Gemma

Izunia, nu tänker jag vara jättetråkig men... champagne pimplade jag som en tok på kvällen för mitt due date och sex hade vi också, men inte hände något. Trappor är för övrigt bara en myt, spara energin till förlossningen istället.

Den minimala mängd oxytocin som produceras under sex lär knappast kunna sätta igång förlossningen, men trevligt är det såklart (även med jättemage).

Det som däremot hjälper är hinnsvepning. Föga glamoröst och nu vågar jag knappt säga det för jag slår vad om att du inte kommer att hålla med men... det gjorde knappt ont, det bara revs lite. Tipsade f.ö. en väninna som gått över tiden och när hon bad om en hinnsvepning satte förlossningen igång inom ett dygn (precis som för mig). Den mest naturliga metoden och helt klart något att fundera på om det fortsätter att vara så jobbigt.

Har du förresten möjlighet att gå och simma? Också jätteskönt och bra att träna andningen då.

förhoppningsis: Dykning ja... tror att jag berättade om min canadensiska väninna, hon som gjorde sju IVF:er och lät operera om livmodern, och efter 4 år så blev hon gravid på naturlig väg - under en dyksemester. Men det är definitivt något man inte ska göra när man är gravid (om man vet det). Och härförleden var de alltså 3 veckor på Bali med sin före detta skrikiga pojke... men hon dök faktiskt inte. Och då är hon ändå en sån som verkligen gör allt, trots bebisen, plus villigt lämnar över honom till kreti och pleti. Tror att det ska rätt mycket till för att man ska våga lämna sitt barn så definitivt, och kunna dyka ner i havets djup. Typ att man reser med någon som man verkligen, verkligen litar på och kan lämna barnet till. Så just dykning gör du nog klokt i att ägna dig åt, nu.

Å andra sidan - om du till varje pris vill dyka när bebisen är liten, om det blir en bebis, då kan du säkert se till att ordna det ändå. Det GÅR ju liksom rent tekniskt.

När det gäller vin är min inställning att man ska unna sig allt (utom dykning och boxning typ) men i måtta, det blir bara jobbigt annars. Men de flesta känner inte för att dricka när de är gravida... för mig kändes det extra njutningsfullt! Likadant är det nu när jag ammar. Några ett glas per kväll skulle jag aldrig få för mig att bälga i mig, däremot ett halvt glas då och då, och enstaka gånger 1 glas champagne... på vårt jubileum hade mannen köpt årgångschampagne från året då vi träffades och då blev det såklart två glas, plus ett till frukost nästa dag. Men det var verkligen undantag. Och om man jämför med andra gifter som kan överföras via bröstmjölk så är inte alkohol hela världen. Men detta är alltså min högst privata och mycket - har jag förstått - kontroversiella åsikt.

Skulle däremot passa mig för att trycka i mig bakverk, inte röra på mig, gå upp trettio kilo och äventyra min egen och bebisens hälsa, vilket förvånansvärt många gör utan att tycka att det är ett dugg konstigt.

• Originalrosen

Åh, vad jag gillar dig Gemma! Detta utan att ens har träffats men du har för härlig inställning till mycket och förmår dessutom att uttrycka dig i skrift. Dina sista meningar i inlägget ovan är så bra. Vi är galet hysteriska i Sverige när det gäller vissa saker men glömmer bort helheten.

Nej, inte dricka ett glas vin - men trycka i sig gelégodis eller halvfabrikat fulla med maltos, E2xx - E57x i massor, surregleringsmedel, glutamat, antioxidationsmedel och jag vet inte vad.

Svar på tråden In vino och cappuccino