Barnkarusellen 2
Hej alla barnkarusellsåkare!
Hoppas att ni ursäktar min dåliga fantasi när det gäller nytt trådnamn, men min fantasi går just nu åt till att namnge de små!
Välkomna alla gamla och nya anhängare!
Hej alla barnkarusellsåkare!
Hoppas att ni ursäktar min dåliga fantasi när det gäller nytt trådnamn, men min fantasi går just nu åt till att namnge de små!
Välkomna alla gamla och nya anhängare!
Nenne, har du kollat böj med sticka eller är du säker ändå den här gången?
Omsan, jag önskar jag visste hur man ska få dem att sova längre än till fyra!
Nu börjar klockan närma sig tjugo i elva och Iris är klarvaken i sin säng. Hon som brukar lägga sig åtta, halv nio! Fattar ingenting. Nu går jag och lägger mig i alla fall.
Sweet!!!!! Om du läser detta, jäkla skit och elände vad orättvist!!! Tur att lilltjejen mår bra i alla fall. Många kramar!!!!
Aha, Sept - tack för infon om mineralsmink! Låter som det skulle kunna passa mig rätt bra eftersom jag har känslig hud. Fast just nu sminkar jag mig väldigt sporadiskt, på sin höjd mascara & lite eyeliner till vardags, men ofta inte ens det. När jag börjar jobba igen blir det iaf detta
Hmmm, ang skrikandet - kanske kan vara det som BS säger & du funderar över - att det varit mkt besök & mkt intryck & detta blir för mkt för lilla tjejen? Minns i julas då Amanda hade en sextimmars oavbruten skrikperiod från kl sex-midnatt - då antog vi att det var alla intrycken & allt folket hon hade träffat över julen. För ngt liknande skrikmaraton har vi aldrig haft vare sig förr eller senare.
Testa att ta det lugnt några dgr, avboka inbokade besök alt. låt bara folk stanna väldigt kort, så kanske lilla tjejen lugnar sig?
Minns att jag hade en hel del lunchbesök i början & de besöken var alldeles lagom långa, folk stannade en timme eller så & sen var det dags för dem att åka tillbaka till jobbet & Amanda & jag kunde pusta ut, men ändå hade jag fått en dos social stimulans. Passade mig väldigt bra!
BS - jag är sååååå tacksam för att vi får sova allihopa så bra just nu. Det lär ju knappast vara för evigt, så jag är glad så länge det varar! Är INTE avis på er.... Hoppas att Iris somnar snart, låter ju helt bedrövligt jobbigt & jag inser hur bra jag har det med sömnen! Kram på dig!
Piggelin - ja vad skönt att era läggningsrutiner fungerar bra, att få sova är ju såå viktigt - innan man fick barn kunde man inte fatta att småbarns föräldrar sov så lite och jag som inte haft en liten på så många år har helt glömt bort det fast iofs så sov Oumie hela nätterna från 3 månader tills hon började vakna runt 5 hon med men då gav man henne en flaska välling så var det löst
ang induktionshäll -
så är det ngt som alla kockar o barnfamiljer älskar! för så fort du slutat använda plattan så är den kall eller iaf "touch friendly" vidare kan man reglera värnen så himla enkelt så att bränna en sås m en sån häll e nog ta mig f-n omöjligt mina föräldrar hade en sån i villan innan de skildes o en av mina bröder valde en när de gjorde om köket förra sommaren... skulle jag inreda ett kök så skulle jag självklart byta till induktionshäll.
Piggelin: vi har induktionshäll (ett krav från maken) och är supernöjda. Glashäll är ju hälften så dyrt men som Oms skriver så är ind-häll något bättre faktiskt. Just att plattan blir kall direkt när du tar av kastrullen är ju bra för klåfingriga barn (så småningom). Och vi behövde faktiskt inte byta så väldigt mkt i kastrullskåpet, det var bara ngn teflonstekpanna som byttes ut. Rekommenderas!
Oms: Moa har alltid blivit trött vid 18-19-tiden så vi la henne alltid kl 19. När hon var ca 5 mån började hon vakna kl 05 el ibland tom 04.30. Lät pigg och jollrade glatt någon timme, blev sedan trött igen, dvs hon var eg inte utsövd. Först försökte vi vagna, buffa mm men kunde inte få henne att somna om. Sedan prövade vi att lägga henne kl 20 istället men hon vaknade kl 05 iaf, fast något tröttare (sovit 1h mindre) Men sedan körde vi en "kur"; vi la henne 2h senare kl 21. För att hon skulle klara att vara vaken till kl 21 fick hon sova 1h vid kl 17-18-tiden. När hon la sig kl 21 vaknade hon kl 06 istället. Så tyvärr blev natten kortare för henne (1h mindre) men vi fick den välbehövliga timmen på morgonen. Vi höll på att gå under när hon väckte oss redan kl 05... Så la vi henne kl 21 i 2 veckor. Sedan började vi långsamt dra tillbaka läggtiden kvart för kvart; dvs hon la sig kl 20.45, sedan kl 20.30 osv. Vi anpassade även sovtiden på kvällen så att när hon la sig kl 20 så fick hon bara sova en halvtimme kl 17 och inte en timme längre, för att hon skulle vara trött när den riktiga läggtiden infann sig. När vi drog tillbaka läggtiden så fortsatte hon sova till kl 06. Till slut var vi tillbaka till hennes läggtid kl 19 (och då var sovtiden kl 17 borta helt) och nu sover hon till kl 06 oftast. I morse vaknade hon 05.30 men det är ovanligt nu för tiden. Många ggr har hon på senare tid sovit till kl 06.30 el tom till kl 07. Jag märker att de dagar hon varit extra aktiv på dagen så sover hon längre nästa morgon. Jag vet inte om denna "kur" funkar för er men för oss var det super!
Sept: den första utv.perioden ligger runt v5 (kan komma redan v4 el v6 också). Då kan hon bli lite skrikig, klängig och närhetstörstande men efter det kommer ofta det första leendet . Nästa period kommer runt v 12. Hoppas att det rättar till sig om ni tar det lugnt några dagar!
Ah, nu möhippan över - känns nästan som efter mitt eget bröllop: kul men skönt att det är över! Telis, du påminde mig att det snart är 2 år sedan vi gifte oss också. Jistanes (ytterligare ett gammalt uttryckt i stil med vafalls
) vad fort det gått!
frullan: hur klarar du dig utan dator?
Själv är jag ju datorberoende...
Piggelin - sällar mig till dem som talar för induktionshäll. När vi köpte vår lägenhet var det induktionshäll och jag blev skitförbannad. Hade en uppsjö av superbra kastruller och stekpannor (dyra sådana) som vi fick lov att ge bort. Idag har vi bara en av varje nödvändig storlek och de är mycket dyrare än "vanliga" pannor. Surt tyckte jag och fattade inte vitsen med att ha en induktion. Men jag trivs superbra med den! Allt värms upp så snabbt och justerar man värmen så sker det något bums. Sen är den ju dessutom barnvänlig ... fast där bryr jag mig inte lika mycket .
Muggles, intressant, kanske kan vi göra något liknande för att få Iris att sova längre på morgnarna.
Har någon hört något från Sweet? Undrar så hur det har gått med hennes kort. Fast det kanske inte hänt så mycket över helgen.
Natten blev inte så hemsk som man hade kunnat tro efter att hon var pigg som en mört och vägrade sova igår kväll.
Har någon hört något om vädret? Ska det vara så här kallt nu?
Iris börjar intressera sig lite för tvn nu, får se när det blir dags för barnprogram.