• Tinga

Barnkarusellen 2

Hej alla barnkarusellsåkare!

Hoppas att ni ursäktar min dåliga fantasi när det gäller nytt trådnamn, men min fantasi går just nu åt till att namnge de små!

Välkomna alla gamla och nya anhängare!

• Svar på tråden Barnkarusellen 2
  • Lapinette

Oj, trodde jag skulle komma in här och läsa en massa ... men var är Frejis?! Hoppas så att allt gått bra.

• BrudSommar2006

Men var är Frejis, hoppas så att allt gått bra!

• BrudSommar2006

Hej Nattson, ligger du och jäser i poolen på dagarna nu då?! Fast det blev ju kallt och dåligt väder nu förstås. Hoppas att det blir bättre igen till helgen men har inte hört att det ska bli det?

• _koko_

BS - Jättefint badrum!! Coolt att ni kör med guld! Jag hade inte ens kommit på tanken, men på nåt sätt funkar det faktiskt!

Conny har nu fått sitt 5-mån-vaccin. Det gick hur bra som helst, sååå tacksam för det!
    Bvc-sköterskan tyckte vi skulle utmana honom att börja vända åt vänster också, nu när han är så bra på att vända åt höger (han "rullar" iväg eftersom han bara kan vända åt häger), vet inte riktigt hur men det löser sig.
    Vi har även börjat med grötsmakisar, och han gapade direkt efter mer, hahaha... Kanske inte så konstigt när jag uppenbarligen fått lättmjölk, han hade bara gått upp 265g den senaste månaden trots ersättning på kvällarna...
    Ska till coop idag för de har halva priset på all ekologisk frukt och grönt här hos oss just nu. Här ska göras och frysas smakportioner!!

Freeeejis!!!! Har morfinet fått dig att glömma tråden?

• Oms

jag är inne o kikar lite snabbt efter Frejis men ser att inget nytt på den fronten... hoppas att allt gått bra!

i övrigt så tycker jag att det e så trist att väremn försvann, jag som för en gång skull INTE arbetade när det var fint väder har njutit för fullt! Mathilda har suttit i bara kortärmad eller ärmlös body i sin vagn och kvittrat förtjust o det var så enkelt att gå ut - ytterkläder vad var det liksom?

nu ligger hon som vanligt o sover på balkongen, hoppas höst o vinter blir lika milt för hon sover som bäst i vagnen på balkongen - det tar snitt 3 min från att man går ut där till att hon somnar - sååå skönt, speciellt när man tänker på hur lång läggnings proceduren nu har blivit på kvällen...

Mugglan, AM mfl, hur har ni fått till bra läggningsrutiner för natten, vad har ni för liten procedur som försigår sovtime? tycker att det e svårt att vara konsekvent nu under sommaren när man e borta hemifrån nästan hela tiden. men jag vet ju att det går mkt bättre om man har fasta rutiner...

Mathilda ska from nästa vecka få flytta in i sitt rum, nu har hon börjat störas av oss när vi liger o snarkar elelr praslar m duntäcket eller så och det e ju minst sagt stressande m den vetskapen - man vågar knappt vända sig i sängen under natten.

Vilka av er har brn i eget rum o hur länge har de sovít så? har det gått bra? ngt att tänka på när man flyttar barnet? (min stora tjej var 3 när hon fick eget rum då vi bodde trångt innan dess så jag har ingen erfarenhet av detta...

nu ska jag klä på mig o sminka mig för en dag på stan - tänkte shoppa lite för pengar som jag inte har

• Oms

BS - har glömt att kommentera badrummet! det e ju jättefint förstås! hur gick det m dagis vs dagmamma? har ni bestämt er hur ni gör med det? svåt val förstås jag.

• Oms

tjejer! nu behöver jag lite tips från alla som SMINKAR sig!

jag funderar på att byta såväl sminkmärke som produkter nu. jag har prövat mig fram genom åren och hittat en blandning av som har fungerat bra. concealer o bronzer från make up store, löspuder o underlagskräm ifrån Estee Lauder, rouge från isadora o Dior och skuggor från isadora o mac och mascaror från de flesta märken förutom kanebo o lancome då jag inte tål dem.

Det jag har funderat på nu är att byta helt! jag har tänkt mig mineralsmink men vet inte om det är sådär bra som man säger och isf vilket märke är bäst? jag har känslig hy o vill inte ha ngt portilltäppande.

jag fest sminkar mig kanske ngn gång i månaden och vardagssminkar mig ca 2 ggr i veckan så kostnaden för proukterna är inget jag bekymrar mig om sålänge de är dryga

ngn?

• fru AM
    Oms skrev 2008-06-13 09:51:21 följande:
    Mugglan, AM mfl, hur har ni fått till bra läggningsrutiner för natten, vad har ni för liten procedur som försigår sovtime? tycker att det e svårt att vara konsekvent nu under sommaren när man e borta hemifrån nästan hela tiden. men jag vet ju att det går mkt bättre om man har fasta rutiner...Mathilda ska from nästa vecka få flytta in i sitt rum, nu har hon börjat störas av oss när vi liger o snarkar elelr praslar m duntäcket eller så och det e ju minst sagt stressande m den vetskapen - man vågar knappt vända sig i sängen under natten.Vilka av er har brn i eget rum o hur länge har de sovít så? har det gått bra? ngt att tänka på när man flyttar barnet?
    Oms: Någon gång efter sommaren var det nog vi började med fasta nattningsrutiner (då Livia var ganska "gammal" - ca 9 månader). Vi kör: 1. Ev. bad 2. på med pyjamas + ny blöja 3. Borsta tänderna 4. Läsa saga + dricka vällng i vår säng 5. Gå och lägga sig egen säng (i eget rum). Vi testade med skrikmetoden (även kallad 5-minuters-metoden) i någon vecka innan vi la ner. N sitter vi i närheten av hennes säng (fast hon ser oss inte, vet bara att vi är där) tills hon somnat (lägger alltså ner henne vaken).

Eget rum fick hon först när vår badrumsrenovering var klar - då var hon ju över året.

Nu var ju Liva hela 9 månader (minst! - jag minns faktiskt inte när vi började!) när vi började vara lite konsekventa. JAg tror att man kan börja mycket tidigare!
    Lycka till!

Och var är Frejis!?
  • muggles

Omsan: vi kör inget bad för vi tycker det är mäckigt att hinna med alla dagar (sedan tycker jag eg inte att Moa ska bada så ofta). Men hon får aldrig välling annat än på kvällen så bara vällingflaskan är en "sovsignal" (hon älskar välling!). Hon får 1. välling 2. pyjamas + ny blöja (de kissar ju när de dricker) 3. borsta tänderna 4. sänger med godnattvisa och just nu även lite lätt fasthållning och buffning. Om vi bara lägger ner henne klättrar hon runt i sängen, reser sig mot spjälorna och kryper runt och är allt annat än avslappnad. Förr tog det ca 5-10 min att lägga henne, just nu 30-40 min. Men hon är inte ledsen utan bara uppspelt. Så småningom tänkte vi läsa saga för henne men hon känns för liten för det nu. Somnar gör hon dock själv, vi lämnar henne så fort hon ligger med slutna ögon och är avslappnad.

Det som är bra är att vi lyckats lägga henne utan problem både hos kompisar och ute när vi grillade (då i vagnen). Välling + tandborstning + vaggsång. Enkelt och bra. Om bad ingår i läggningsrutinen så är det väl svårt att få till om man inte är hemma? Sedan tror jag inte man måste vara rabiat och köra EXAKT samma varje kväll heller... Det verkar gå att sova ändå

Läggningsrutiner började vi nog med redan när hon var ca 5 mån och Moa sover i eget rum sedan hon var 8v, med dörren öppen självklart så vi hör om hon gråter. Men eftersom hon fick eget rum så tidigt så var hon inte medveten om det så därför gick det väldigt lätt. En del verkar tycka att vi var hårda som gav henne eget rum så tidigt men det berodde på att hon störde oss pga att hon hade en massa ljud för sig i sömnen, så det var praktiska skäl.

• ingenjörsbruden

Ni erfarna tjejer som kan allt om barntillverkning ...

En kort fråga....

I vilken vecka börjar embryot ta näring från modern??

Svar på tråden Barnkarusellen 2