Barnkarusellen 2
Hej alla barnkarusellsåkare!
Hoppas att ni ursäktar min dåliga fantasi när det gäller nytt trådnamn, men min fantasi går just nu åt till att namnge de små!
Välkomna alla gamla och nya anhängare!
Hej alla barnkarusellsåkare!
Hoppas att ni ursäktar min dåliga fantasi när det gäller nytt trådnamn, men min fantasi går just nu åt till att namnge de små!
Välkomna alla gamla och nya anhängare!
Å BS!
Vad underbart för er att hämta kissen!!!!!
Själv är jag väckt av en gosig spinnande Lipton. Mmmm, tror jag tycker han är som allra mysigast om morgnarna! Då kommer han alltid upp i sängen och spinner och vill krypa ner under täcket. Sedan ligger han där och bara myser!
Jag håller med Lappis! Bra att du visar dig här September så vi inte undrar hur det går... Nu vet vi att du fortfarande väntar... trist för dig kasnke, men du vet ju iallafall att det inte kan vara så jätelångt kvar.
Lappis,
ha det så skönt på picnicken! Låter mysigt. Ska picknicka med en kompis i Central park imorgon faktiskt. Äntligen har vädret vänt här och det ser ut att bli fint och varmt nu i helgen. Och vi har långhelg med ledigt på måndag !Jippie!! Memorial Day.
Så det blir skönt.
Ska bara ta det lugnt, inget inplanerat alls. mer än picknicken då. Sååå skönt!!!!
Ananas förresten,
hade ingen aning om att det kan påskynda....
Men nenne jag fattar inte att du vill ha med den just "där"...
Tycker det verkar lite väl "rough" med tanke på att de ofta är rätt vassa...??!!
Nu har vi hämtat hem Rasmus och fått tillfälle att umgås lite med honom! Han väser och fräser åt hunden men går inte undan så han vänjer sig nog. De hade ju också hund, en liten brun, så han borde vänja sig vid en vit rätt fort hoppas jag. Mot oss är han i alla fall jättemysig och det är ju bara första timmarna än! Han är inte så stor men mysig!!!
Å vad härligt!!!!!
Hur gammal är han då Rasmus?
Har fortsatt bara goda nyheter att rapportera (peppar, peppar, ta i trä...). Som det är nu ägnar Piff och Puff mesta tiden åt att äta, sova och växa, precis som vi vill. Igår var det vägning igen, och Piff väger nu 1325 g, medan Puff väger 915 g. Puff har ökat sin vikt med nästan 50% på tre veckor!
Egentligen ännu mer, för fem dagar efter sin födsel hade han gått ner till 580 g, så utgår man från den vikten är ju den procentuella ökningen ännu större.
Igår gjorde läkaren nya ultraljudsundersökningar av barnens skallar, och Piffs blödning har nästan helt försvunnit. Så himla skönt att inte behöva bekymra sig mer om den. Läkaren sa t o m när hon börjat undersökningen att hon knappt mindes om blödningen var på höger eller vänster sida, och hon hade lite svårigheter att hitta resterna av den, så snart är den helt borta.
Matmängderna ökar i en rasande fart, och Piff äter nu 30 ml/3 h medan Puff äter 27 ml/3 h. Det är helt omöjligt för mig pumpa bröstmjölk i de mängder de behöver, men jag täcker ungefär 2/3 av deras behov. Resten utgörs av donatormjölk. Min mjölk har iallafall analyserats och fått högsta betyg för sin sammansättning, så jag försöker glädjas åt de droppar som kommer istället för att förbanna de som saknas (fast det är inte helt enkelt...).
Igår hade vi ett längre samtal med den läkare som haft huvudansvaret för våra barn de här tre veckorna, och hon var väldigt optimistisk inför framtiden, förutsatt att inget oförutsett inträffar. Som det ser ut nu finns det iallafall goda chanser för att vi får två helt friska pojkar. Även maratonlopp finns inom räckhåll!
Jag fårgade även om infektionskänslighet och flygresor, och läkaren svarade att normalt sett är prematura barn inte känsligare för att få infektioner än fullgångna barn är, men däremot blir de oftast lite sjukare när de väl blir dåliga, pga att infektioner gärna sätter sig i luftvägarna, där de prematura barnen ofta är försvagade. Att flyga är inga problem fr o m ca 6-9 månaders ålder, och det är samma rekommendationer som gäller för fullgångna barn, enligt läkaren. Det gjorde att jag naturligtvis genast började fundera över vart vi ska åka nästa senvinter.
(Förutsatt att barnen mår bra då alltså; ska vi resa kommer vi att boka det med ganska kort varsel.)
Muggles - du undrade kring ersättning för min och makens frånvaro från våra jobb, och det är så att vi har tillfällig föräldrapenning (VAB) båda två. Eftersom vi har två barn kan vi vabba för varsitt, men även de föräldrar som "bara" har ett barn på neo brukar kunna vabba båda, för läkarna skriver intyg om att båda föräldrarna behövs i vården. Föräldrapenning börjar vi nyttja först när barnen är utskrivna från sjukhuset. Skulle vi komma hem med hemsjukvård är det alltså fortfarande VAB som gäller, eftersom barnen då är fortsatt inskrivna på sjukhuset.
Hej Tinga! Vad kul att det går så bra och vad skönt att ni kan vabba och slipper ta föräldradagar!
Sweet, Rasmus är ett år drygt, född i april. Nu ska han kastreras och vaccineras och så ska alla papper om ägarbyte skickas in.
Vi sitter och tittar på eurovisionsfestivalen men det är ju skräp som vanligt. Egentligen borde man gå och lägga sig, det blev lite dåligt med sömnen i natt och med ny kisse i huset vet man ju inte hur det blir i natt.
Hej BS! Så du tycker inte att Iris håller dig tillräckligt vaken på nätterna, utan du skaffar en kisse också? Hoppas att ni alla kommer väl överens.
Visst är det skönt att slippa ta föräldradagar. En sjukhusvistelse på neo är ju långt ifrån någon kul föräldratillvaro (även om vi har många lyckliga stunder också), så det känns skönt att inte behöva ta föräldradagar för det.
Tinga!
Å vad glad jag blir över att allt går så bra för er och killarna!!!!
Det låter helt underbart att blödningen helt försvunnit och att de båda växer så det knakar o sprakar!!!!!!!
Försök att inte tänka över detta med din bröstmölk. Huvudsaken är att de får mat så det räcker. Om det sedan är din egen eller någon annans mjölk spelar ju ingen som helst roll! En kompis till mig fick en son som föddes lite för tidigt. Inte alls som Piff o Puff, men ungefär 2 månader. Hon hade just då nästan ingen mjölk eftersom den inte riktigt kommit igång än, så hennes son fick till största delen donatormjölk. Men hon sa att hon tyckte det kändes så bra att se att det fanns personer som gav sin mjölk till andra som behövde. Hon hade själv gett mjölk (hon producerade tydligen mycket) när de fick första barnet, och därför kände hon sig glad när hon såg att mjölken verkligen användes, och insåg att hon själv var sååå tacksam över den mjölk som sonen fick.
Det där med VAB är jättebra tycker jag med. Mina vänner som hade en dotter som fick stanna ca 10 månader på sjukhus innan de fick hem henne (pga att hon var sjuk vid födseln) behövde ju inte heller ta ut några föräldradagar under denna tiden. Utan det var också VAB. Fast någon särskild form tror jag just p g a att det handlade om så lång period.
Stor KRAM till er alla!!!!!!
BS,
aha! dryga året!!! låter bra att det kan fungera med kisse och barn. Lipton kommer bli ett år ungefär en månad efter att bebisen kommer, och vi hoppas såklart att det ska gå bra. Vi är helt medvetna om att det säkert kommer bli lite trixigt i början och att han nog kommer bli avis och sotis... men jag tror verklgien det kommer att gå bra så småningom bara man fortsätter ge honom mycket uppmärsamhet under tiden så han inte känner sig bortglömd och undanskuffad. Vår ras (abyssinier) är dessutom känd för att vara mycket barnvänlig så vi hoppas som sagt det ska gå vägen.
Blir intressant att följa hur det går för er. Jag tror att Rasmus kommer vänja sig vid er hund om ett tag. kanske känner han sig lite "hotad" nu i början, men det går säkert över.
Och att ha kisse är verkligen sååååå mysigt!!!