Barnkarusellen 2
Hej alla barnkarusellsåkare!
Hoppas att ni ursäktar min dåliga fantasi när det gäller nytt trådnamn, men min fantasi går just nu åt till att namnge de små!
Välkomna alla gamla och nya anhängare!
Hej alla barnkarusellsåkare!
Hoppas att ni ursäktar min dåliga fantasi när det gäller nytt trådnamn, men min fantasi går just nu åt till att namnge de små!
Välkomna alla gamla och nya anhängare!
Godmorgon alla!!!
Hej Tinga!
Vad skönt att höra att det går framåt med Piff och Puff!
Nu ska du se att de kommer att växa på och bli två stora tuffa killar.
Skickar många kramar till er!
September
Jag tror att det är på g nu.......
Jag fick "mensvärk" på morgonen och förmiddagen innan värkarna satte igång på eftermiddagen med Malte...
Denna amningshysteri ger jag ingenting för. Blir så arg varje gång det skrivs och protesteras mot flaskan....
Alla kan faktiskt inte amma och det är inget man själv kan välja, funkar det så funkar det.
Man blir ingen dålig mamma för att man inte kan eller vill amma. Det som gör en till en bra mamma är om man kan ge kärlek och omtanke till sina barn, pussar och kramar, lek och stoj osv.
DET gör en till en bra mamma!!!!!
Max är i stort sätt enbart uppvuxen på flaskan och det är verkligen inget fel på honom.
Han växer och frodas precis som han ska, är nästan aldrig sjuk (hosta och endagsfeber ibland) och har än så länge inga allergier.
Har kompisar vars barn är enbart ammade och ofta sjuka, så det där att man är mer frisk om man ammas ger jag ingenting för.
Sweet: jag vet alla de där argumenten som du skriver ovan; man är ingen sämre mamma för att man inte kan helamma, bara barnet får mat osv. Men problemet är att det spelar ingen roll vad folk säger till en och hur man resonerar med sig själv väldigt logiskt och fint, så länge som _känslan_ är annorlunda. Att inte kunna amma som man vill kan skada ens självkänsla som kvinna väldigt djupt - jag tror det är svårt att förstå för ngn som inte varit där. Jag brukar jämföra det med hur en man förmodligen kan känna sig om han får veta att hans simmare inte duger, det har folk oftast lättare att förstå. Men det enda som hjälper är att bearbeta det själv och att själv verkligen inse på djupet att det är okej ändå. Det hjälper tyvärr inte hur många gånger man får höra att man är en lika bra mamma - man måste tro på det själv. Men jag tänker inte så mycket på det längre; min mammaidentitet är bra nu tycker jag; jag känner mig verkligen som en bra mamma inuti och det är en skön känsla. Moa får så otroligt mycket närhet och kärlek och det är det bästa hon kan få; och det märks ju att hon är en glad och trygg tjej.
Jag tror helt enkelt att det tar tid för de flesta att känna sig som mammor och som bra mammor (i början kan man ju vakna upp och tänka "va - är jag MAMMA nu?!") och just i början när man ska amma som mest så är man ju som mest osäker på sin mammaroll också så det hjälper ju inte till direkt.
Mtk dravel blev det - ni får scrolla som vanligt ni som inte är berörda...
Nenne: låter mkt underligt. Kolla med gyn låter som en bra idé.
Vi har haft en grymt skön helg. Moas mormor var här och vi fick både en stund för oss själva i fredags - satt och filosoferade på en uteservering vid hamnen och tog en öl i solen och i lördags var vi på vår middag ute på en ö i Göteborgs skärgård. Maten var enkel med god, servicen var trevlig och jag fick faktiskt en vinorgasm!!! Tyvärr inget som finns på bolaget men ska ev gå att beställa - det måste jag försöka! Mmmmmm....
Apropå immunförsvar och amning kontra flaska. Jag har nog skrivit det förut men det enda som är bevisat är att amning ger mammans immunförsvar till barnet - det är ju jättebra om mamman har bra immunförsvar. Men om mammans immunförsvar är skräp så kan det ju förklara varför vissa helammade barn är sjuka ofta (jag känner faktiskt några sådana). Det som inte är bevisat är att amning hjälper i det långa loppet mot astma, allergier osv. Det finns studier som visar att så är fallet - men det finns studier som inte visar detta också. Själv tror jag precis som Sweet att det är så många fler faktorer som påverkar huruvida man åker på astma, allergier mm, än bara amning. Det är märkligt att amning är så laddat i Sverige - jag tror det är få länder där det är så laddat faktiskt. Avslutningsvis så är min man aldrig ammad någonting och friskare människa med starkare immunförsvar får man leta efter! Själv var jag helammad (min mamma hade massor av mjölk så hon kunde tom donera bort) och mitt immunförsvar är bra men inte alls lika starkt som min mans...
Ingen September här ännu? Då är det hela kanske igång?
Muggles, Mrs B & andra - är det inte så att amningen handlar väldigt mycket om självkänsla och ens identitet som kvinna? Jag tror dock att trycket från omgivningen bidrar till att man känner sig misslyckad om man inte kan amma; det är ju samhället som trots allt formar oss och får oss att rätta oss efter "normen". Jag menar, om alla professionella sade att det inte gör så mycket att du inte kan amma, det går bra ändå, så skulle många kvinnor inte må dåligt över det. Det är väl samma sak med "naturliga" förlossningar jämfört med kejsarsnitt.
Intressant jämförelse internationellt Muggles, jag har också funderat över det fast i andra sammanhang. Det tyder väl på att Sverige är väldigt konservativt trots jämställdshetsarbete etc. Tänker på en annan statistik som visar att Sverige har så få kvinnliga chefer. Hm, det har kanske med vårt skattesystem att göra
Tinga - jätteroligt att höra att Piff & Puff mår bra och har blivit större. Skoj att ni redan nu tänker på er nästa resa, blir glad av det Kramar!
BS - roligt att läsa om kissen och hunden. Hur gammal är er hund? Han har väl inte varit fientlig mot katter förut har jag förstått Vi är ju så tokiga att vi går ute med vår kanin i sele, folk kommenterar detta med att jämföra honom med en hund. Jahapp, en ny hundras
I lördags fick jag mens. Helt oväntat, särskilt när doktorn har sagt att vi kommer att behöva framkalla en blödning. Det känns att min kropp har saboterat fortsättningen på ivfen, i alla fall före sommarstängningen på Huddinge sjukhus. Fast doktorn kanske har en "secret plan"...
Muggles; nja ammning är laddat även i andra länder, tex Frankrike, Luxemburg och Tyskland; samma sak här. Trots att det är manga som VÄLJER att inte amma... konstigt.
Tinga - jätteskönt att höra!
Själv akte jag in pa klinikens akutmottagning igar för jag hade san himla mensvärk. Men de konstaterade att allt var normalt och att det bara var ligament och annat som stretchade och lade sig pa plats. Bebisen har dessutom snurrat runt och ligger med huvudet nerat, sa det trycker troligtvis pa annat sätt nu. Kymigt iaf att ha mensvärk i snart 24h. Nu är det inte sa farligt längre men jag kânner av det da och da; Här far man dessutom inte ta nagra smärtstillande - suck!
Det är troligtvis en flicka..
Här är jag! Dock fick jag sovmorgon eftersom det sammanlagt inte blir så många timmar när man vaknar ofta.
Inget alls här än, kolugnt. Trots färdknäppar, hallonbladste och trädgårdsarbete igår. Idag blir det en längre promenad.
Jag vet att det bara är att ge sig till tåls (fjärde dagen över tiden idag), men på något vis ökar oron för att något ska gå fel för varje dag som är "i onödan". Jag försöker att inte tänka så, sannolikheten är ju större attt allt är prima och att h*n bara ligger och gonar sig, än att något ska gå på tok, men hjärnspöken är svårt att hantera.
Nu är ju maken på jobbet också, det trodde vi inte. Helgen var liksom uttänkt till att det skulle dra igång. Jag är bjuden på fest på fredag som jag mentalt räknat bort, med denna takten kanske man får börja leta i garderoben efter en klänning man ryms i
Freijs,
stor kram til dig. Hoppas du får svar angående blödningen snabbt och att det finns en bra "secret plan". Varför ska de har sommarstängt? Dumt.
Zozo,
åter bra att ni kollade upp vad det var som gjorde ont. Det är en massa saker som händer i kroppen som man inte förstår. Får man alltså inte ta Paracetamol ens (Alvedon/Panodil)? Kul att ni fick reda på vad det är för kön!
Muggles med fler angående amning,
jag har blivit förvånad av hur amningshysterisk all information man får som gravid här. Jag trodde det nu var mer nyanserat efter den debatt som varit. Trots att jag nästan blir förbannad på hur vinklat allt är känner jag redan nu att jag kommer hamna i en rejäl svacka om amningen inte fungerar för mig, trots att jag ändå känner starkt att det inte är livsnödvändigt för barnet att den fungerar. Däremot finns det annat jag inte kan tänka mig att göra avkall på, närhet, trygghet och kärlek och ibland kan jag tycka att pappan får vara så mycket mer delaktig i de viktiga sakerna när det flaskmatas. Inte för att amning utesluter att man kan pumpa ut och pappan ge i flaskan, men jag tycker ändå att det blir så mammafokuserat ibland (helt observerat utifrån). Inte alls lätt.
Start september: När ska du till MVC nästa gång? Be att få göra ett ultraljud (om de inte gör det självmant) - så får du säkert se att allt står bra till därnne. Det är så spännende - inte långt kvar nu!!!
Frejis: Men var kom mensen ifrå. Vilket skräp att inte kroppen följer behandlingsrytmen. Är det helt kört inför sommaren nu?
Zozo: jaså - en liten flicka! Hur var det med tjejnamnen nu? Hade ni några favoriter?
A.M,
först på fredag, dessutom är min BM ledig så det är till en vikarie, tanken då är är att boka in UL på SÖS till den 2 juni (förberedelse för igångsättning). Men kanske ska man försöka få något tidigare. Jag ska känna efter lite till och sedan ringa dem.
Jag känner ju att det sparkar så det borde göra mig trygg, men ändock.
Start: vilken MVC går du till?