• Lapinette

Same same but different

Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.

• Svar på tråden Same same but different
  • Originalrosen

Lägga en sten på Jussi Björlings grav - Stora Tuna kyrka i Borlänge.

• Tinga

Uääh; jag vill också planera en sommarsemester! Det känns verkligen jättekonstigt att inte ha någon resa alls inbokad framöver; tror att det är närmare fem år sen sist. Visst har jag börjat fundera en del över vart vi skulle kunna åka till vintern, men det är för tidigt att boka det nu. Jaja; jag gläds med er över era resor, och försöker bidra med tips där jag kan.

• Lapinette

En av mina väninnor hade hotell uppe vid Comosjön. Fantastiskt vackert!

Det finns ytterligare sjöar uppe i norra Italien som inte lika ofta nämns. Nu kommer jag bara ihåg den som vi åkte utmed, Lago di Maggiore. Där stannade vi en natt vid Stresa. Ser ungefär ut som franska rivieran med stora pampiga hotell utmed vattnet men har sedan små mysiga italienska gränder.

• nennesjuttioåtta

dalarna, dalarna, dalarna!

Det är ju lite avstånd även i Dalarna, men ta en tur till Sollerön och åk upp på Gesundas topp. Där är utsikten otroligt fin! jag vurmar ju mer för västerdalarna än för Siljanstrakten (även om jag inte skulle ha något emot att bo med utsikt över Siljan i en rödvit stuga). Men där finns det inte så mycket att göra, eller bo eller äta.

Ett udda alternativ är fattigskogens Vildmarksby på Malungs finnmark. Där är ni garanterat långt från civilisationen. Men där serverar de nog bara våfflor. Men ni bor högt med utsikt över...skog och dalar. Kanske inte samma som Siljan men betydliget ensammare och lugnare.

Om det är i börja på juli kan ni åka till Nås och se Ingmarsspelen. Garanterat knätofs! Handlar om några Nåsbor som blev frälsta och drog till Jerusalem (som Selma Lagerlöf skrev om sen). Någon kilometer utanför finns en grym playa att bada vid. Någon mil söder om Nås kan ni prova på forsränning (Björbo).

I Falun kan ni äta på Banken Bar&Brasserie eller Bankens bakficka. De gjorde vår bröllopsmat.

Om ni åker över Gävle (att rekommenderas, går fortare) så ät eller bo på Högbo brukshotell utanför Sandviken. De har en grym restaurang med vida känd efterrättsbuffé. I Valbo utanför Gävle finns ju Mackmyra (Whisky).

• nennesjuttioåtta

Tinga
    vi åker nog i Juli-augusti om jag får som jag vill. Nu börjar han gaffla om nordnorge... Snåljudas...

• Lapinette

nenne - det här gäller någon vecka in i augusti och det blir nog mest att få komma iväg, se något annat än Sthlm samt äta lite gott och bo mysigt.

• nennesjuttioåtta

men då låter Tällberg som the place to be.

• Lapinette

nenne - jag har fått tips här från jobbet att ta in på Åkerblads. Kan du rekommendera något?

• nennesjuttioåtta

Dalecarlia har jag hört gott om också. Har inte varit där själv, men min mamma ville bjuda dit mig på spa. eller bjuda och bjuda, jag får betala själv, hahahah!

Svar på tråden Same same but different