• Lapinette

Same same but different

Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.

• Svar på tråden Same same but different
  • gosnosen

Tinga

En liten västkust-usa-fråga. Hade ni bokat hyrbil hemifrån? Isåfall genom vem och hur stor bil hade ni?

Tack på förhand!

• nennesjuttioåtta

hej resgalningar!
    Angående NYC, funkar en weekend (onsdag-söndag) eller är det för kort tid? Har hittat biljetter med United för 9430:- för båda två, tor. Är'e bra, eller?

• Piggelin1

...och nu har jag också hittat hit!!

Tinga - tack för reseberättelsen som du skrev i förra tråden! trevlig läsning som alltid!

Får erkänna att jag har noll koll på Paul, Dorée med flera som ni skriver om, men lär däremot garanterat hålla utkik nästa gång jag är i Frankrike

Japp, minns att jag läste i tidningen för några månader sen att även Frankrike infört rökförbud nu. När jag var i Dublin förra våren så var det rökförbud där med, England införde väl det i somras tror jag. Väntar bara på att Belgien (reser dit i jobbet) & Holland (brorsan som jag besöker m jämna mellanrum) ska gå samma väg! Det borde ju i rimlighetens namn komma snart där med? Minns när jag var i NYC första gången, då var det fortfarande tillåtet att röka på krogen i Sverige, men inte i NYC. Hade en helkväll ute med en kompis där & minns att jag tyckte det var så himla lyxigt att gå & lägga sig fram på morgonkvisten utan att stinka rök!

• Piggelin1

Nenne,

sitter här & funderar på hur mkt vi betalade i somras, drygt 4000 per skalle tror jag. Kan ha varit 4500 också. Eller förresten, vi flög ju till Boston & inte NYC - fast det borde väl iofs ligga i samma härad ändå? Min erfarenhet av att resa till USA är att KLM brukar vara bland de billigaste, iaf om man flyger från Götet!
    Första gången jag var i NYC så flög vi dit en onsdag & hem en måndag, precis lagom tyckte jag. Men en dag kortare funkar ju det med! Man hinner mkt på få dagar! I somras var vi ju bara där i två nätter, eftersom vi tog tåget ner från Rhode Island & släktingarna där. Då hade vi liksom klarat av jetlaggen veckan innan & slapp vara trötta när vi var i stora staden!

• Piggelin1

Lyllos dig om ni åker, såg häromdagen att dollarn var nere i 5,95! Vi tyckte det var BILLIGT i somras & då stod dollarn i 6,60

• Tinga

Gosnosen - vi bokade hyrbilen hemifrån, via Holidayautos. Det fungerade bra, och alla försäkringar var inkluderade redan från början. Jag kommer inte ihåg exakta namnet på den kategori vi valde, men det var en av de större av de mindre, om man nu kan uttrycka sig så. När vi väl skulle hämta ut bilen frågade de om vi ville uppgradera till nästa storlek för $11/dag, men vi tyckte att den vi bokat räckte. Sen gick vi 25 steg bort för att hämta ut nyckeln till bilen, och då sade de att de inte hade några kvar i den storlek vi valt, så vi fick den större utan att betala ett öre extra. Lite fult dock, tycker jag, att de först försökte ta extra betalt för den större bilen, för antagligen hade de koll på att de inte hade några av den mindre sorten kvar. Det slutade iallafall med att vi körde därifrån med en Chevrolet Impala, som kändes gigantisk. Därför skulle jag vilja säga att storleken mindre räcker mer än väl.

Nenne - vi åkte iväg en lördag och hem på måndagen en dryg vecka senare, så vi hade 8 hela dagar i New York. Vi hade förvisso väldigt gott om tid, så man klarar sig definitivt på kortare, men å andra sidan finns det så otroligt mycket att se och göra där. T ex spenderade vi en hel eftermiddag med att bara strosa runt i Central Park, och sådant kanske man skippar om man bara är där några dagar. Svårt att råda! Min tanke rent generellt när det gäller resor är att man betalar detsamma för flygbiljetten, oavsett hur länge man är borta (i princip), så att stanna ett par dagar till kostar förhållandevis lite.

• Tinga

Nenne igen - vi åkte med Icelandair när vi var i New York för ett par år sen. Tror vi betalade runt 8 500.- för två då.

• Lapinette

Telis - I SvD idag står det om Prag.

I övrigt så är jag fortfarande mentalt i Portugal. Har kollat upp hotell och orter att besöka. Allt är i princip klart förutom ett ok från maken och bokningar.

• Originalrosen

Hur är det med restauranger och rökavdelningar? Har ni sprungit på det någon gång - och funkar det?

• Julia76

Hej!
    Såg att du riktat frågan till Tinga, men kommer med ett litet tips ändå :) Vi har hyrt genom hyrbil.com/ bra priser som är inklusive allt, ett svensk kontor dit man kan ringa och ställa massa frågor (har jag gjort två gånger, och de var revliga och serviceinriktade). Vi kommer att hyra en cab som rymmer fyra personer, men det finns massa olika bilar. För oss var detta det mest fördelaktiga då vi kommer att hyra bilen i en stad, och återlämna den i en annan.

gosnosen skrev 2008-04-04 12:59:23 följande:
    TingaEn liten västkust-usa-fråga. Hade ni bokat hyrbil hemifrån? Isåfall genom vem och hur stor bil hade ni?Tack på förhand!
Svar på tråden Same same but different