Same same but different
Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.
Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.
Egypten är ett väldigt speciellt resmål. Är man inte beredd på den egyptiska kulturen när det gäller hur turister behandlas kan det lätt bli lite påfrestande. I övrigt är det kanondykning där!
Lapinette,
Det är säkert en bra början, you go girl!
Rosen - skulle du välja en kombination (som jag nämnde ovan) med 3 dagar på Nilen och 3 dagar i Hurghada eller en hel vecka på Nilen? Har hittat båda varianterna à la charter.
Program 3 dagar
- Höga dammen, Assuan
- Kom Ombo
- Konungarnas och Drottningarnas dal, Hatshepsuts tempel och Memnonstoderna
Program 7 dagar
- Luxor och Karnak
- Nekropolen, Konungarnas dal, Hatsehepsuts tempel och Memnonstoderna
- Horustemplet i Edfu, Kom Ombo, Assuan
- här väljer man mellan ett besök i Abu Simbel eller besöka en nubisk by med kamelridning samt segla en felucca på Nilen
- Philaetemplet och Höga dammen och ett besök i Assuan
Turen som tar Nilen under en hel vecka ger självfallet mycket mer men är lite rädd att det blir som när man är på safari dvs att man tar in alla dessa nya intryck de första dagarna sen känns det lite som "tjaha" ett till tempel.
Lapinette:
Vilket charterbolag kör dessa kombinationsresor? Tycker den där 3 dagar Nilen/ 3 dagar Hurghada låter helt perfekt för oss nämligen...
För er som undrar så har vi fortfarande inte lyckats bestämma oss för om vi ska till Öland eller Siljantrakten. Beslutsångest är bara förnamnet i familjen Kängu! Ytterligare ett alternativ som verkar lockande just nu är att ta en vecka utomlands. Men det tråkiga då är ju att hundarna inte kan följa med..
E11a:
Åh va mysig den riyaden såg ut! Berätta gärna mer om Marrakech!
Har varit ett drömresemål för mig länge (Marocko överhuvudtaget).
Kängu - Fritidsresor har 3 dagars turen på Nilen och den som är en vecka har Ving.
Lappis:
Tack för hjälpen!
Tycker tre dagars turen låter lagom, skönt med några dagars sol och bad sedan efteråt för att smälta intrycken.
Jag förstår inte varför jag ska ha så svårt för att bestämma mig för ngt gällande semestrar? Tycker det är svårt att få till en balans så det inte bara blir att man flänger runt och kollar på grejer, utan också hinner ta det lugnt.
Själv sitter jag har och funderar Rivieran, Bordeaux eller Södra Spanien för en weekend i oktober??? Hmmmm...
Lapinette,
Jag skulle välja en tredagars på Nilen och sedan slappa vid poolen i tre dagar.
Programmet 7 dagar är mastigt och allt kommer inte till sin rätt.
- Luxor och Karnak vill man absoulut uppleva!
- Nekropolen, Konungarnas dal, Hatsehepsuts tempel och Memnonstoderna - Nekropolen och Memnonstoderna är fascinerande men något för nästa gång kanske? Konungarnas dal och en vandring från Hatsehepsuts tempel upp över bergskammen till Konungarnas dal är en fantastisk utflykt. Memnonstoderna undrar jag om man inte rentav passerar på vägen, men jag kanske minns fel.
- Horustemplet i Edfu, Kom Ombo, Assuan - Edfu var också speciellt, Kom Ombo är väl krokodiltempelt? Jovisst, är det så. Assuan - staden eller dammen, kanske rentav bägge?
- här väljer man mellan ett besök i Abu Simbel eller besöka en nubisk by med kamelridning samt segla en felucca på Nilen - jag skulle vilja bägge men Abu Simbel vinner. Allvarligt talat, det är en av de vackraste platserna jag har sett.
- Philaetemplet och Höga dammen och ett besök i Assuan - mäktigt! Att stå på toppen av dammen och kika på vattnet åt ena hållet och ravinen åt andra - då känner man sig liten.
Valet är egentligen enkelt; tre dagar och sedan poolen. Själva var vi på rundtur i Egypten i tre veckor - utan poolsemester. Det var nästan överdosering.
(Memnonstoderna passerar man från Nilen till templet, såg att jag hade ägnat mig åt syftningsfel.)