• Lapinette

Same same but different

Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.

• Svar på tråden Same same but different
  • Originalrosen

anne,
    Du är klok som en snok!

Jag upplevde själv inte detta som andra beskriver men förstår att det måste vara mycket obehagligt. Samtidigt fick man ju vara lite om sig och kring sig i främmande land och kultur, om någon frågade om jag var gift så svarade jag naturligtvis "-Ja, min man kommer därborta - och pekade bakåt. Ja, de har en annan kvinnosyn och kultur. De ser annorlunda på mycket.

De skulle t ex inte stoppa in sina barn på dagis måndag-fredag 7-17 för i deras ögon är det barbariskt. Gör det oss till barbarer som har barnen där? Naturligtvis inte.

De skulle heller aldrig låta svärmor ligga på långvården, stoppas i säng klockan 16.00 "innan nattpasset går på" och sedan få ligga i blöjor. Deras svärmor bor hemma hos dem, kanske på en säng i allrummet med alla barnbarnen springandes runtikring. Vi måste ju fatta att det ena är inte bättre eller sämre än det andra valet. Det är helt enkelt bara annorlunda.

Man får omfamna helheten - eller avstå och stanna på platser som man gillar. Det är också helt okej. Själva åker vi tämligen frekvent till Kreta - trots att vi har sett det om och om igen. Det är skönt med det som är bekant också. Ibland vill man ha det och i vart fall jag orkar inte med några nya, spektakulära upplevelser. Ibland vill jag inte ha det. Tror inte att jag är ensam om det.

• Mrs  B

Har aldrig varit i Egypten men skulle gärna vilja se pyramiderna pga mitt yrke.

En annan fråga har ni diskuterat boende i New york här i tråden??????
    Har en kompis som ska åka dit i november och behöver tips????

• Telemarkgrrl

Lappis, höjdpunkterna på vår resa till Atlantkusten tyckte jag var Dune du Pyla (stavning? den var iaf så otroligt cool), Cap Ferret (stränderna, solnedgången - helt fantastiska), Bordeaux (gamla stan, promenad längs floden, kaffe på operacaféet) och La Rochelle. Sen hann vi ju inte alls titta på vingårdar men St Emillion ska vara jättecharmigt. Hade också gärna åkt till Sauternes och provsmakat mig runt.

Ecole du vin (ecole.vins-bordeaux.fr) kanske skulle vara nåt för er?

• Piggelin1

Ahhh, Telis - jag läste ganska nyligen en artikel om just Cap Ferret i RES. Blev verkligen sugen på att åka dit Artiklarna i RES är alltid så grymt välskrivna, verkligen underbar läsning!

MrsB - senast vi var i NYC, så bokade vi boendet efter tips från kompisar på denna sajten:
    www.hostelbookers.com/
    Funkade jättebra, inga konstigheter. Bodde på Hotel 31 - ingen lyx, men helt OK, rent & billigt. Hotell i NYC överlag har pyttesmå rum & standarden är låg jämfört med i Europa. Men man åker ju inte till NYC för att sova ändå
    www.hostelbookers.com/hostels/usa/new-york-city/5435/
    Fanns två bra ställen att käka frukost på precis intill.

• Lapinette

Var det inte någon, Rosen, som var intresserad av Gotland i sommar? Igårdagens DN stod det om restauranger på Gotland. Är dessvärre på jobbet och här har någon "snott" söndagens DN.

• Telemarkgrrl

Piggelin, jag var tvungen att snoka upp artikeln om Cap Ferret igår, den fanns på nätet som tur var. Jag hade också blivit sugen på att åka tillbaka om jag inte redan var det.

Och vilken tur att jag inte visste om det där med musslor, jag åt dom med glatt humör när jag var där.

• Lapinette

Telis - vad är det för "fel" på musslorna?

• Telemarkgrrl

Lappis, vid Cap Ferret har dom jättemånga musselodlingar och det stod i artikeln att det var två turister som hade dött efter att ha ätit musslor där 2006. Fast musselodlarna hävdade att det berodde på något helt annat.

• Lapinette

Oj, jag hade också ätit. Älskar musslor!

• Telemarkgrrl

Då måste ni åka till Arcachon eller Cap Ferret när ni är i Bordeaux, Lappis. Man kan få superfärska musslor på längden och tvären precis överallt.

Svar på tråden Same same but different