• Lapinette

Same same but different

Här fortsätter vi att ventilera vårt stora intresse RESOR samt annat som gör livet trevligt.

• Svar på tråden Same same but different
  • Piggelin1

Hej livsnjutarsystrar

Rosen - Rotari är det bubbel vi köper ofta också,just som lite budgetvariant! Fick tipset om det för ganska exakt två år sen & sen har det inhandlats en & annan flaska sen dess, både rosé & den "vanliga". Gottgottigottgott
    Lappis - kan bara hålla med Rosen - din man är för härlig!
    Champagne & pizza, den kombon ska jag absolut testa så snart tillfälle ges!

...och på tal om systemet & deras sortiment - tidigare i vintras var jag inne på ett nyöppnat systembolag, som ligger bara ett stenkast från saluhallen här i Gbg. Tänkte att det skulle vara extra kunniga där & ha ett brett sortiment. Nähäpp - nästan bara öl & knappt en flaska vin över 75 spänn! Jag gick ut igen utan att de hade en enda av de viner jag var på jakt efter. Hur i hela världen har de tänkt på systemet när de planerade sortimentet i den butiken????!!! Eller kanske snarare kanske inte tänkt ALLS?? Har faktist funderat på att maila dem & fråga, men som vanligt när det gäller sånt, så blir det inte av... Fast nu när jag kom på detta, så blev jag nästan sugen på att komma till skott Har sett i Hötorgshallen & Söderhallarna (heter det så? dvs saluhallen vid Medborgarplatsen?) att det finns vinbutiker där - det hade varit grymt om det funnits detsamma i "vår" saluhall!

Nu ikväll bidde det ett glas Brolio till middagen - evigheter sen jag drack det senast, men lika gott idag!

• Originalrosen

Hej du, Piggelin.

Hur är det, har ni inte en bra butik i Nordstan?

• kängu

Hej!

Jag hoppas in här mitt i vinsnacket- har tyvärr inte så mycket att tillföra mer än att jag gärna dricker vin Dock ingen finsmakare, än så länge i alla fall... Även om drömmen för mig och maken är att så småningom köpa en liten vingård i Spanien och producera vin för husbehov

Jag tänkte fråga er om ni har några bra tips på smultronställen i Sverige där man kan tillbringa en augustivecka? Kraven är som följer: Bo i stuga eller på B&B, hundvänligt, lugnt med badmöjligheter men nära till sevärdheter och gärna någon stad också. Vi har funderat på Fårö, Öland och Siljanområdet. Bor i Göteborg och är ofta i Stockholm så de faller bort, likaså Österlen då vi var där i maj.

Är det någon som har några andra förslag? Tacksam!

• Lapinette

Jag har fått tips och kollat upp Siljan men jag vet inte om det är hundvänligt. Nenne som brukar titta in här ibland har säkert Siljanstips att komma med och Rosen kan väl allt om hundvänliga områden?

• kängu

Lustigt att prata i två trådar samtidigt...

Jasså Rosen har hund? Då efterfrågar jag hennes råd lite extra då!

Just det vill minnas att jag sett att ni skrivit om Siljan härinne. Får kika lite längre bak i tråden!

• Piggelin1

Rosen - japp, det finns ett systembolag i Nordstan. Bara det att Nordstan är så urbota trist att traska runt i & känns lite off för mig. Istället brukar det oftast bli en vända till systemet som ligger vid Ica Focus (BÄSTA matbutiken i stada!), som ligger nära Liseberg & tillika väldigt nära där vi bor. De har inte lika brett sortiment som Nordstan, men bredare än många "vanliga".
    Ang systemet vid Saluhallen så är jag mest bara förvånad över att bolaget inte inser vilken chans de har till merförsäljning av bättre viner pga läget?!

Kängu - ja just det - du är ju Gbg:are också! Det hade jag glömt!
    Siljan röstar jag för också, massor av fint där! Öland är också himla trevligt! Bodde en gång några nätter på ett mysigt ställe strax söder om Kalmar, ska fundera på namnet. Dock lite dyrare än B&B. Avstånden är ju rätt korta där, så det funkade att åka till Öland över dagen. Nära Småland & glasriket med!

• kängu

Hej Piggelin!

Tack för tipsen! Båda ställena såg supermysiga ut, särskilt Halltorps där det verkar som att dom hade rum där man får ta med sig hundarna också. Ska visa för maken när han kommer hem så får vi se vad han tycker. Man skulle ju kunna sy ihop det med några nätter där+ några nätter i Kalmar, för att få lite variation...
    Tror nog att det lutar åt Öland. Känns mer lockande att åka neråt än uppåt i sommartider på något sätt...

Håller med om att Ica Focus är bäst, kan strosa runt därinne länge länge!

Finns det ett Systembolag vid Saluhallen? Det har jag helt missat... Jag brukar oftast gå på det vid Focus, smidigt.

• Piggelin1

Kängu,
    det systembolaget öppnade i vintras, i samma kvarter som Biopalatset, fast ner mot kanalen till, på hörnan - om du förstår vart jag menar? Tror det låg ngn sport/herrklädesaffär där förut.
    Japp, ICA Focus rules!! ...och himla smidigt med systemet precis intill!
    Vad bra om Ölandstipsen kan komma till nytta förresten! Du får hålla oss underrättade!

• Piggelin1

Mera onödigt vetande: tror att det nya systemet öppnade för att bolaget högt upp på Kungsgatan (Kungshöjd) stängde igen!

Svar på tråden Same same but different